Astma wel/niet goed onder controle?

18-02-2017 om 17:40 uur

Graag zou ik willen weten of mijn astma wel/niet onder controle is. Over het algemeen heb ik geen last van mijn astma en kan ik alles doen. Hooguit heel af en toe bij dichte mist o.i.d. dat het heel licht irriteert op mijn longen en dan komt er heel weinig wit (beetje dik) slijm naar boven. Maar zodra ik verkouden wordt begin ik flink te hoesten en hoest ik vooral 's ochtends bruin/groen slijm op (verder op de dag niet meer). Ook krijg ik het dan wat benauwd bij prikkels (mist/slechte luchtkwaliteit/inspanning etc.) en helpt ventolin. Zodra de verkoudheid over is verdwijnen de klachten. Hoort dit gewoon bij een verkoudheid of is mijn astma niet helemaal onder controle? Ik gebruik 2x per dag 1 pufje flixotide. Alvast bedankt voor uw antwoord! Vriendelijke groeten, Linde.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
20-02-2017 om 11:31 uur

Beste Linde,

Je zou eens moeten zoeken op ACT, astma controle test.
Dara kun je exact lezen en voor jezelf toetsen hoe je astma gecontoroleerd is (ik ga er van uit dat je longfunctie-test stabiel en ongestoord is hierbij!?)
Groet, Peter MB van Tilburg

Login of registreer om te reageren
20-02-2017 om 16:09 uur

Bedankt voor uw snelle reactie! Hoe mijn longfunctie test op dit moment is weet ik niet. Die heb ik ruim een jaar gelden gedaan, een aantal weken na opname i.v.m. astma aanvallen. Toen was de test goed maar had ik Foster 2xd2 pufjes en had ik geen klachten. Ivm borstvoeding ben ik overgegaan op Flixotide en daarna zijn de klachten ook toegenomen (en geen controle meer gehad bij de longarts). Ik zal de ACT doen, bedankt! Vriendelijke groeten, Linde

Login of registreer om te reageren