Soms een fijne piep bij het uitademen

23-02-2017 om 22:41 uur

Bij het uitademen eindig ik soms met een fijne piep. Daarnaast heb ik eenmaal daags wat geel gekleurde slijmpjes die ik ophoest.

Maar vooral het piepje baart me zorgen. Een bezoek aan de longarts en huisarts maken me niet veel wijzer, longfunctietesten zijn zeer goed, astma heb ik ook niet. De longarts dacht eerder aan mijn maagbreuk die voor de nodige irritatie kan zorgen. Een maagbeschermend pilletje S ochtends doet al wonderen maar.... wat met dat piepje dit blijft aanhouden.

Ik heb daarnaast ook chronische sinusitis. Die af en toe slijmvorming in de keel veroorzaakt. Het piepen heb ik niet wanneer ik op mijn rug lig, meer als ik voorover buig. s'avonds opvallend meer dan 's ochtends. Iemand raad.... alvast van harte bedankt!

Login of registreer om te reageren
26-02-2017 om 09:17 uur

Waarschijnlijk komt het van de sinusitis. Toen ik nog rookte had ik daar ook veel last van.
Toen ik stopte met roken en ben gaan dampen (e-sigaret) was m'n rokershoest binnen een week verdwenen.
De sinusitis echter niet. Daar ben ik bij de KNO-arts voor behandeld (operatie) maar veel heeft dat niet geholpen want nog steeds veel hoofijn. De piepjes zijn echter verdwenen want we roken niet.

PS. De titel is wat misleidend want die piepjes zijn dus niet zo fijn, toch?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-04-2017 om 08:43 uur

piepjes in de luchtwegen zijn vaak het gevolg va vernauwing, bijvoorbeeld door astma. Echter het kan ook vernauwd zijn door slijm in de luchtwegen. dat slijm kan bv komen vanuit je sinussen, bij een ontsteking. wanneer je het dan goed kan ophoesten is het geen probleem. Wanneer u vaak luchtweg infecties heeft van de longen met opgeven van vies slijm en koorts, dan is het raadzaam nog eens te overleggen met de huisarts of een longfoto een goed idee is om even te checken of er geen slijmstase te zien is.
Afhankelijk van de klachten van iemand schrijf ik ook wel eens wat medicijn voor om de klachten te verminderen zonder dat er perse een harde diagnose astma is.

Login of registreer om te reageren