restrictief longlijden en toch COPD?

24-02-2017 om 12:52 uur

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het googlen naar longaandoeningen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel van snap.

Kort samengevat over mij:
- 25 jaar vrij veel gerookt.
- (rokend) benauwdheid van een dag en toen een flink aantal jaren geen benauwdheid. Zo rond 2012 denk ik.
- (rokend) herhaaldelijk weer benauwdheid van een paar dagen en het verdween toen weer, binnen 3 maanden tijd. (Nov. 2016)
- gestopt met roken -> ca. 4 weken nu en geen benauwdheid. (27 jan. 2017 gestopt met roken)

- spirometrie uitslag -> restrictief longlijden. (Heb geen getallen gekregen)

Verder niet echt klachten na stoppen met roken.
Niet echt benauwd, niet vermoeid, niet hoesten, geen slijm. Toch het gevoel dat het niet helemaal lekker zit.
Het zit er tegen aan maar nog net niet benauwd is het. Klinkt vreemd misschien maar weet niet hoe ik het gevoel moet beschrijven. Soms bij het in slaap vallen, lijken er 2 dingen te gebeuren. 1) ik ga snurken 2) ik stop even met ademhalen.
Ik schrik van beide weer wakker en voel me heel even benauwd, dit benauwde gevoel is binnen 2 of 3 seconden weer weg, de volgende ademhaling denk ik. Dat is nu het enige waar ik nu last van heb.

Verder weet ik (nog steeds) niks.

Wat ik bedoel is dat het spirometrie onderzoek uitwees dat het om RESTRICTIEF longlijden gaat.

Ik vroeg mijn huisarts : Het is dus geen COPD ?
Ze zei nee dan is er sprake van een obstructie, hier gaat het om een restrictie, maar kan als nog hoor! (ik huh ??!)

Ok maar wat is nu de kans dat ik inderdaad geen COPD heb ?
Ik heb namelijk iets gevonden op het net waar staat restrictief longemfyseem ??!!

Mijn vraag is : Kan er nu gezegd worden dat de kans op COPD wel erg klein is omdat de uitslag RESTRICTIEF longlijden is?
Of is dat restrictieve longemfyseem nog een mogelijkheid ?
Ik snap het dus niet echt. Restrictief en toch een obstructie ?? Heb ik nu wel of geen COPD!?
https://www.longontstekingen.nl/longemfyseem-restrictief/

Misschien is het dan dat zeldzame longfibrose ?? Hoop het niet! (3200 mensen hebben dat in Nederland stond er, die kans is toch wel erg klein)

Ik wordt binnenkort doorverwezen naar een longarts. Ik mocht het ook nog even aanzien zei de HA, maar ik zei nee dan toch me maar een verwijzing naar de LA. Weer afwachten dus.....

Login of registreer om te reageren
24-02-2017 om 13:20 uur

Ik denk dat de longarts niet heel veel kan zeggen zonder getallen en dan is het nog heel lastig. Ik zou de onderzoeken bij de longarts afwachten al heb je dan wat geduld nodig! Ik denk dat de kans op longfibrose zeer klein zo niet uitgesloten is..

Login of registreer om te reageren
24-02-2017 om 18:19 uur

Hoi Stefanie,

Dat longfibrose is dan wel zeldzaam maar het heeft wel met roken te maken.
Andere mogelijkheden bij restrictief longlijden lijken het ook niet te zijn.
Het moet toch iets zijn, ook al zou het best zeldzaam kunnen zijn.
Die droge hoest heb ik (nog) niet, geloof dat dat wel echt bij longfibrose hoort.
Voel me ook niet echt ziek.
Maar iets in me zegt dat het best eens longfibrose zou kunnen zijn omdat die andere dingen het waarschijnlijker niet zijn.

http://www.spirxpert.com/spirxpertnl/clinical8nl.htm

Groet Phantom

Login of registreer om te reageren
24-02-2017 om 19:00 uur

Ik vraag me overigens af, of er niet wat meer onderzoek nodig is, voordat men stellig van een restrictief longlijden kan spreken. Ik denk dat een longarts daar de juiste apparatuur voor heeft, en een huisartspraktijk niet. Al heb ik makkelijk praten, zou ik de onderzoeken van de longarts afwachten. Hij - zij heeft de juiste methode en apparatuur! Succes en sterkte.

Login of registreer om te reageren
25-02-2017 om 08:08 uur

Ja denk dat de diagnose wel goed is, het is door het SHO gedaan en niet door de HA.
Die van het SHO hadden gewoon zo'n computer met een blaasstuk.
Een longarts van het SHO beoordeeld het en dan gaat het verslag naar de HA

Maar bedankt voor je reactie,
Heb vannacht goed geslapen weer een benauwdloze nacht!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-03-2017 om 10:55 uur

Ik zou een paar zaken duidelijk willen maken:
1. Als er geen obstructie aantoonbaar is bij de longfunctie is er geen sprake van COPD
2. Met restrictie wordt bedoeld: een te lage totale longinhoud
3. Bij een beperkt longfunctieonderzoek zoals verricht bij de huisarts of bij een huisartsenlaboratorium kan restrictie (te lage totale longinhoud) niet worden vastgesteld. Daarvoor is uitgebreider longfunctieonderzoek nodig, zoals in een ziekenhuis plaatsvindt(met behulp van Helium of in een zogenaamde Bodybox).
4. Als er echt sprake is van restrictie kan er van alles aan de hand zijn, zowel in de long als buiten de long.

De vraag in uw geval is dus of er echt sprake is van een restrictie. Vaak wordt dit veroorzaakt door overgewicht. Uw klachten doen denken aan OSAS (obstructief slaap apnoe syndroom), hetgeen ook vaker voorkomt bij personen met overgewicht.

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 11:30 uur

Punt 3 van de longarts hierboven, is wat ik ook al zei.

Login of registreer om te reageren