Even voorstellen: Eenhoorn1994

25-02-2017 om 23:53 uur

Hey iedereen

Ik ben Eenhoorn, geboren in 1994 (mijn forumnaam zegt het zelf) en student journalistiek. Verder in de ban van schrijven, dieren, fotografie, enzovoort.

Op mijn twintigste kreeg ik de diagnose 'astma'. Alleen zorg ik enorm slecht voor mezelf. Ik heb ook clusterhoofdpijn (periodiek) en andere chronische zenuwpijnen. En astma kon er niet meer bij voor mij. Ik verwaarloosde mezelf, nam mijn medicijnen niet, enzovoort. Tegen de pijn wel, die was zo aanwezig. Maar de astma kwam eerder in opstoten, dus ik nam enkel medicijnen bij een opstoot en geen onderhoudsmedicatie.

En toen ging het mis. In een heel stresserende periode stak ik een sigaret op. Het stomste wat je kan doen als astmapatiënt. Ik schaam me enorm om dit neer te schrijven, ben antiroken en heb dan zelf die eerste sigaret opgestoken. Een periode waarin ik wat labiel was, het ging niet goed met me, heel veel angsten en een depri gevoel. En ik verwaarloosde mezelf zo dat een eerste sigaret een opluchting was. Alleen raakte ik verslingerd aan die sigaret.

Ik schaam me hier echt voor. En wil hier natuurlijk iets aan doen! Ik zou zo graag stoppen met roken. Alleen (nu komt de 'maar') lukt het me niet. Ik heb momenten dat ik het zo graag wil, en als de torenhoge drang naar een sigaret komt, dan geef ik mijn goede voornemen op.

Verder zou ik heel graag therapietrouw worden. De astma heeft nu een lastige vorm aangenomen: niet meer slapen door de hoest, vastzittende slijmen waarin ik het gevoel krijg te stikken. Ik vrees soms dat ik COPD heb ontwikkeld. Ben daar zo zenuwachtig voor.

Ik ben nu in behandeling bij de huisarts. Ik durf gewoon niet meer naar de longarts sinds ik begonnen ben met roken. Maar het moet nu eenmaal. Alleen zou ik graag een maand gestopt zijn met roken voor ik contact opneem met de longarts. Ik vind het ergens raar om naar de longarts te gaan terwijl ik nog rook. Dus ik zou liever eerst stoppen. Het heeft geen zin om te blijven roken en terwijl naar de longarts te gaan, denk ik.

Dus mijn plan is om te stoppen. Ik vroeg me alleen af of er nog forumleden zijn die ooit hebben gerookt en zijn gestopt. En hoe zij het hebben gedaan, wat hun tactiek was.

Groetjes,
Eenhoorn1994

Login of registreer om te reageren
26-02-2017 om 07:45 uur

Niet schamen en "gewoon" naar de longarts gaan, die is gewend aan rokers en kan je heel goed helpen te stoppen! Zij hebben daar ook speciale programma's voor die je kunt volgen! Soms individueel en soms in groepsverband, met het samen sta je sterk(er) gevoel en dan heb je lotgenoten en zal je zien, dan zakt je schaamte ook weg. Je bent nog heel jong, dus de kans op COPD is nu nog zo klein!
Succes hoor en lief zijn voor jezelf!

Login of registreer om te reageren
26-02-2017 om 09:06 uur

Helemaal stoppen met roken is iig. voor je astma en longen het beste maar je zou als de drang zo groot is, ook dampen (vapen, e-sigaret) kunnen overwegen. Ook andere NRT's (pleisters, kauwgum, spray's) kunnen wel eens helpen. Alles is beter dan die stikstokken.

Login of registreer om te reageren
26-02-2017 om 09:15 uur

balling haha je schrijft stikstokken en denk dat je stinkstokken bedoelt - ik vind jouw versie ook wel mooi het stinkt en je stikt haha.

Login of registreer om te reageren
26-02-2017 om 09:53 uur

Ik was ook bang voor COPD, maar kon niet meer roken omdat ik dan steeds benauwd werd.
Dus de angst en de benauwdheid hebben er toe geleid dat ik nu een maand niet gerookt heb.
Moet jou ook lukken toch!

Login of registreer om te reageren
26-02-2017 om 12:02 uur
Reactie op Stefanie

balling haha je schrijft stikstokken en denk dat je stinkstokken bedoelt - ik vind jouw versie ook wel mooi het stinkt en je stikt haha.

Uiteindelijk. ja! een schrijffout maar als je sigaretten maar lang genoeg rookt..........LOL.

Login of registreer om te reageren