Palliatieve fase

27-02-2017 om 13:15 uur

Wanneer door de longarts word gezegd er is niets meer aan te doen houd dat in dat de palliatieve fade ingaat?

Login of registreer om te reageren
27-02-2017 om 13:26 uur

Ligt er denk ik aan waar niks meer aan te doen is?

Login of registreer om te reageren
27-02-2017 om 14:59 uur

Oke... niks meer aan te doen, betekent zeker niet de palliatieve fase. Het is zeer afhankelijk van de fase van de COPD en de ernst van de ziekte en patient. Ik denk dat je vraag te minimaal is, om een goed antwoord te geven. COPD is niks aan te doen, d.w.z. gaat nooit meer over, echter kan je er, afhankelijk van de COPD fase ( 1 t/m 4 / A t/m D ) nog héél lang goed mee leven... ( met medicatie.. )... andere leefstijl enz. Jouw vraag doet me wel denken aan een verder gevorderd stadium en dan zou het inderdaad wel zo kunnen zijn...

Login of registreer om te reageren
27-02-2017 om 15:57 uur

Ja idd mijn vader heeft COPD in vergevorderd stadium heeft 5 l zuurstof per 24 uur is al 2 Jr goed gedaan met halen en brengen maar nu wil de benauwdheid maar niet over gaan de ha heeft met de longarts besproken maar is dus niet rechtstreeks tegen ons gezegd vandaar even de vraag.

Login of registreer om te reageren
27-02-2017 om 16:23 uur

Snap ik, en goed dat je dingen vraagt, alleen was het in eerste instantie een wat korte vraag. Ik laat het antwoord aan de longarts over... Heel veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
28-02-2017 om 11:26 uur

De toelichting op de vraag dd 27 februari is welkom, maar nog steeds onvoldoende. Hoe is de kwaliteit van leven (KvL) van uw vader. Ook met 5 L O2/minuut kan de KvL nog goed zijn. Geniet hij nog van elke dag? Is hij bedlegerig? Heeft uw vader vaak longaanvallen? Wordt hij vaak opgenomen? Knapt hij op van een opname? Is al gestart met morfine? (Heeft overigens niets te maken met palliatieve fase, maar kan het gevoel van kortademigheid bij veel COPD patiënten verlichten zonder het leven te bekorten.) Heeft uw vader wel eens deelgenomen aan een klinisch longrevalidatietraject? Als alle medicamenteuze en niet- medicamenteuze opties zijn ingezet en de kortademigheid desondanks fors aanwezig blijft en daarmee de KvL onder de maat, zou men kunnen spreken van een palliatieve fase. Het is natuurlijk meer dan logisch dat de huisarts en de longarts dit met uw vader en met jullie in alle openheid bespreekt.

Login of registreer om te reageren
28-02-2017 om 14:22 uur

Hartelijk dank voor uw antwoord hier kunnen we wat mee en daar zijn we nu ook mee bezig om dit helder te krijgen.
Mijn vader is 82 en heeft idd 5 l zuurstof het is een aantal jaar goed gegaan maar de benauwdheid wil niet weg alle inspanning is hem te veel.

Login of registreer om te reageren