COPD en roken

13-03-2017 om 22:52 uur

Gelukkig rook ik al enkele jaren niet meer. Maar er zijn mensen met copd of een andere longaandoening die het zwaar hebben. Ze roken nog willen stoppen maar schamen zich ook om het te zeggen. Ik wil even doorgeven dat er op Facebook sinds vandaag een groep is voor mensen met COPD of een andere longziekte die willen stoppen met roken en elkaar daarbij tot steun willen zijn. De groep heet COPD-Stoppen met Roken. Groet Lia

Login of registreer om te reageren
15-03-2017 om 12:36 uur

Hoi @Lia53
Ik ben, nadat bij mij lichte COPD (1) geconstateerd was om van de sigaretten af te komen, gaan dampen. Ik was binnen 14 dagen van het roken af.
Deze switch heeft mij veel gezondheidsvoordeel gebracht. Mijn COPD is stabiel en heb meer lucht. Hoesten en rochelen is voorbij. Longen zijn schoon.
Het dampen zit, vooral door de overheid en de farmaceutische industrie, in de media in het verdomhoekje. Niet zozeer omdat het schadelijk zou zijn, dat is het niet echt (95% minder schadelijk dan roken), maar omdat het een gevaar is voor de inkomsten. Er is hierover erg veel desinformatie (nepnieuws).
Veel anti-rook activisten zeggen tegen rokers dat het enige alternatief voor stoppen met roken, sterven is (quit or die) terwijl er schadebeperkende alternatieven voorhanden zijn (harm reduction).
Ik hoop dat er in het Faceboekgroepje ook ruimte is om aan het fenomeen dampen aandacht te besteden.

Login of registreer om te reageren
15-03-2017 om 13:51 uur

balling ik weet niet meer in welk draadje we het laatst over roken/dampen hadden maar toen schreef je iemand dat je meer last hebt gekregen van je COPD na het stoppen met roken...

Login of registreer om te reageren
15-03-2017 om 15:47 uur

@Stefanie.
Nee hoor! Dan heb je het verkeerd begrepen, denk ik.
Ik had het na de switch benauwder dan toen ik rookte maar dat werd veroorzaakt doordat m'n longen met de grote schoonmaak waren begonnen. Je wil niet weten.......maar vandaar mijn interesse in die grote fluimen in een ander draadje.
Inmiddels is de benauwdheid afgenomen maar heb nog wel medicijnen nodig (Speriva & Ombrez).

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 11:03 uur

Het is een misvatting dat je na het stoppen met roken benauwder bent omdat je longen een schoonmaak houden, je bent juist benauwder omdat je, toen je nog rookte, door de een bepaald stofje in de tabak minder benauwd werd, want dat stofje heeft nl hetzelfde effect als een verwijder.
Dus als je stopt en niks meer binnenkrijgt dan wordt je geconfronteerd met de realistische situatie van jouw longen, ja je gaat hoesten en de longen gaan zichzelf "schoon maken" maar er komen geen longblaasjes bij en je merkt dan dus pas wat er kapot is.
Zo lang als je blijft roken heb je daar absoluut geen erg in.

Nogmaals voor iedereen die een steuntje in de rug zoekt of een klankbord, ga hier even kijken.

https://www.facebook.com/groups/402076213497890/

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 13:32 uur
Reactie op Lia53

Het is een misvatting dat je na het stoppen met roken benauwder bent omdat je longen een schoonmaak houden, je bent juist benauwder omdat je, toen je nog rookte, door de een bepaald stofje in de tabak minder benauwd werd, want dat stofje heeft nl hetzelfde effect als een verwijder.
Dus als je stopt en niks meer binnenkrijgt dan wordt je geconfronteerd met de realistische situatie van jouw longen, ja je gaat hoesten en de longen gaan zichzelf "schoon maken" maar er komen geen longblaasjes bij en je merkt dan dus pas wat er kapot is.
Zo lang als je blijft roken heb je daar absoluut geen erg in.

Nogmaals voor iedereen die een steuntje in de rug zoekt of een klankbord, ga hier even kijken.

https://www.facebook.com/groups/402076213497890/

Iid. Is helemaal correct en bekend hier.
Had ik ook moeten en kunnen vermelden.
Helaas heb ik geen facebookaccount en ga er om allerlei redenen ook geen aanmaken.
Succes met je groepje.

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 15:15 uur

Nou... voor wat wij zo horen en lezen hebben de zieke rokers er echt wel erg in... phoe!

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 12:04 uur
Reactie op balling
Reactie op Lia53
Het is een misvatting dat je na het stoppen met roken benauwder bent omdat je longen een schoonmaak houden, je bent juist benauwder omdat je, toen je nog rookte, door de een bepaald stofje in de tabak minder benauwd werd, want dat stofje heeft nl hetzelfde effect als een verwijder.
Dus als je stopt en niks meer binnenkrijgt dan wordt je geconfronteerd met de realistische situatie van jouw longen, ja je gaat hoesten en de longen gaan zichzelf "schoon maken" maar er komen geen longblaasjes bij en je merkt dan dus pas wat er kapot is.
Zo lang als je blijft roken heb je daar absoluut geen erg in.

Nogmaals voor iedereen die een steuntje in de rug zoekt of een klankbord, ga hier even kijken.

https://www.facebook.com/groups/402076213497890/

Iid. Is helemaal correct en bekend hier.
Had ik ook moeten en kunnen vermelden.
Helaas heb ik geen facebookaccount en ga er om allerlei redenen ook geen aanmaken.
Succes met je groepje.

Dank je wel Balling, gelukkig hebben al bijna 30 mensen mijn groepje gevonden en zijn dolgelukkig dat er een plekje is waar ze niet meteen beoordeeld of veroordeeld worden vanwege copd/astma en roken, komt het stoppen alleen maar ten goede.

groetjes
Lia

Login of registreer om te reageren
02-04-2017 om 14:26 uur

Ik heb me enkele weken geleden aangemeld voor deze groep, tot nu nog niets gehoord, hoe zit dat?

Login of registreer om te reageren
02-04-2017 om 15:54 uur

Hoi Tilly,
Welkom bij ons forum, ik denk dat je op de verkeerde plek je hebt voorgesteld.
Heb je vragen kan je dat hier altijd doen en ook je eigen ervaringen vertellen.
Groetjes en laat wat van je horen en niet bij je profiel neerzetten, want dat wordt niet opgemerkt. :>

Login of registreer om te reageren