Leuk dit forum gevonden te hebben

19-03-2017 om 16:28 uur

Goedendag.

Mijn naam is Willem, man, bijna 65 jaar en gelukkig nog helder van geest. Samen met leeftijdsgenoten ben ik ontslagen omdat mijn werkgever het bedrijf een verjongingskuur heeft gegeven. De laatste 15 jaar werd ik steeds benauwder en had ik steeds minder energie.

Ik ben wars van dokters en ziekenhuizen maar mijn echtgenote wist me met een list mee te lokken naar mijn huisarts, die COPD constateerde en die me vakkundig zover heeft opgelapt dat ik weer redelijk normaal kan functioneren. Waarvoor ik haar bijzonder dankbaar ben. En mijn echtgenote natuurlijk precies zo.

Ik hoop zodanig op dit forum mee te kunnen draaien dat ik anderen nog kan helpen, misschien met wat praktische tips.

Tot zover. Groet,
Willem, Nieuwegein.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 16:42 uur

Dag Willem,
Welkom op dit "leuke" forum. "leuke" tussen aanhalingstekens omdat er hier ook een hoop ellende te lezen is. Is het niet de ziekte zelf dan wel de "avonturen" met de medische wereld.
Een jaar voor je pensioen de zak krijgen is niet leuk aangezien je liever afscheid wilt nemen van je werkgever middels een receptie, gouden horloge en koninklijke onderscheiding.
Naar ik hoop en aanneem heb je wel een "douceurtje" van je baas gekregen.
COPD is niet leuk maar in niet al te zware vorm goed onder controle te houden en mee te leven.
Wel, als je dat al zou doen, stoppen met roken.
Tips zijn altijd welkom.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 17:28 uur

Waarom wordt iemand met COPD altijd meteen op wel of niet roken gewezen? Vind het zo'n stempel meteen.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 17:28 uur

Dank, balling. Helaas was een afscheidskaartje van de collega's mijn koninklijke onderscheiding, het gouden horloge bleek een plastic nephorloge uit een groot Aziatisch land, op de receptie kwam alleen een invalkracht van de catering en van het douceurtje ging 52% naar onze hooggewaardeerde Belastingdienst. Gelukkig kan ik nog relativeren. Ik ben anderhalf jaar geleden gestopt met roken. Dank voor je reactie.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 17:33 uur
Reactie op Stefanie

Waarom wordt iemand met COPD altijd meteen op wel of niet roken gewezen? Vind het zo'n stempel meteen.

@Stefani
Hier boven staat het antwoord.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 17:35 uur

Hallo Stefanie.
Stigmatiserend als het is, is roken toch de grootste oorzaak van COPD. Alhoewel fijnstof natuurlijk ook erg schadelijk is. Er zijn nog (te) veel COPD-patiƫnten die hardnekkig blijven ontkennen dat roken schadelijk is. Dus ik vind het terecht om daarop te wijzen.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 18:15 uur

Reuzenkakatoe ; Je hebt gelijk, behalve dat het terecht is om iemand daar ( gelijk ) op te wijzen! Maar al te veel COPD'ers hebben een schuldgevoel en voelen zich daar depressief onder en dan kom je hier om steun te vinden en krijg je meteen een veeg uit de pan. Zo gaat het hier vaak zat en ik vind dat super lullig!
Op een diabetesforum als iemand zich aanmeldt lees je ook niet van nou ik zou maar stoppen met vreten!
Dat je vrienden, familie of kennissen zoiets zeggen ( over roken ) oke maar hier vind ik het vaak gewoon ongepast, vooral als iemand er niet om vraagt.
Jij kan er tegen, anderen wellicht niet. Wat mij betreft moeten we allemaal niet zo vooroordelen en oordelen.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 18:40 uur
Reactie op Stefanie

Reuzenkakatoe ; Je hebt gelijk, behalve dat het terecht is om iemand daar ( gelijk ) op te wijzen! Maar al te veel COPD'ers hebben een schuldgevoel en voelen zich daar depressief onder en dan kom je hier om steun te vinden en krijg je meteen een veeg uit de pan. Zo gaat het hier vaak zat en ik vind dat super lullig!
Op een diabetesforum als iemand zich aanmeldt lees je ook niet van nou ik zou maar stoppen met vreten!
Dat je vrienden, familie of kennissen zoiets zeggen ( over roken ) oke maar hier vind ik het vaak gewoon ongepast, vooral als iemand er niet om vraagt.
Jij kan er tegen, anderen wellicht niet. Wat mij betreft moeten we allemaal niet zo vooroordelen en oordelen.

Misschien heb je gelijk. Misschien ben ik zelf al gehard door precies dat wat jij beschrijft. Daarom zal ik mijn stelling nuanceren: ik vind het zelf niet erg meer als iemand mij ongevraagd adviseert om te stoppen met roken. Elk forum heeft zijn eigen gebruikersgroep en de kunst voor nieuwe gebruikers zoals ik is om de pijnpunten te leren kennen.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 19:29 uur
Reactie op balling

@Reuzenkakatoe
Ik heb in een ander draadje geschreven hoe ik daar tegenaan kijk.
http://www.longforum.nl/discussion/12941247/hoi-allemaal#latest

Wetenschappelijk gezien is "het milieu" een erg interessante discussie, waar ik graag op een ander forum aan deel zou willen nemen. Wat overigens niets afdoet aan je standpunten. Toch denk ik dat het voor ons en voor hen die na ons komen belangrijker is om oplossingen voor de korte termijn te vinden.

Login of registreer om te reageren
19-03-2017 om 19:33 uur

@Stefani
Het is nooit, lees nooit, mijn bedoeling geweest ( @Reuzenkakatoe ) om Willem te stigmatiseren of op enigerlei andere wijze in in het verdomhoekje te drijven.
Zoals hijzelf al aangeeft is COPD vaak het gevolg van roken.
Het was een simpele vraag in de vorm van een welgemeend advies.
Om daar nou zo'n drama van te maken heeft waarschijnlijk meer te maken met de kruistocht die je onderneemt tegen sommige forumleden dan dat het iets te maken heeft met onze "nieuwe patiƫnt".
De reden om mijn reactie direct in de "laag bij de grondse"-catagorie te plaatsen is mij een raadsel aangezien het een simpele vraag betrof (zei het ietwat retorisch) die ook simpel en zonder gene door Willem is beantwoord.

Sorry Willem! Ik schreef "leuke" tussen aanhalingstekens maar soms worden hier op het forum bittere vetes uitgevochten om volstrekt onduidelijke redenen.
Het is hier net de echte wereld.

Login of registreer om te reageren