Wat doen jullie bij hele erge astma aanval

22-03-2017 om 10:24 uur

Ik had een vraag wat jullie doen bij een nachtelijke heftige astma-aanval. Normaal weet ik hoeveel pufjes en wanneer bellen. Maar in de afgelopen weken ben ik zeldzaam benauwd geweest. Zo benauwd dat ik alleen nog aan ademhalen kon denken en soort van in paniek raakte omdat ademen bijna niet meer lukte. Het lukte me niet om iemand te waarschuwen. Mijn telefoon met het nr van de huisarts was boven en mijn man ook. De tweede keer was vergelijkbaar, alleen had ik nu het gevoel erbij dat alles vol slijm zat. Overdag was er niet genoeg meer aan de hand om een afspraak met de huisarts te maken, vond ik. Nu heb ik een afspraak voor morgen. Ik wilde dan ook niet weten dat ik toch naar de dokter moet, maar wat jullie doen als jullie zo enorm benauwd zijn.

Login of registreer om te reageren
22-03-2017 om 13:52 uur

Heb je geen astma actie plan? Deze kun je met een Longverpleegkundige maken en erin zetten wanneer je in code groen, oranje of rood zit. Ook wanneer je zo benauwd bent dat je in paniek raakt kun je oefeningen doen om t rustiger te krijgen. Ik zelf vernevel dan en als dat niet helpt bel ik de Seh, dat zijn mijn afspraken die erover gemaakt zijn. Even goed aangeven bij je huisarts morgen zodat je meer duidelijkheid hebt. Het is niet fijn als je snachts zo benauwd bent.

Login of registreer om te reageren
22-03-2017 om 15:00 uur

Toch proberen om rustig te blijven. Voor mij werkt het (gelukkig heb ik het zelden) als ik een beetje voorover hang met mijn handen steunend op bank of traphekje.
En dan blijf ik op mezelf inpraten, rustig, niet te diep inademen, ik probeer om golfslag te visualiseren (overblijfsel van mijn bevallingen) en op dat ritme te ademen.
Ik dacht dat een standaard algemeen advies was: 2 x 200 mcg ventolin inhaleren, na 20 minuten herhalen, als dat geen verlichting brengt, arts bellen.
Misschien kan iemand dit bevestigen of corrigeren?

Voor mij went het i.i.g. nooit, omdat het schijnbaar altijd out of the blue komt.
Maar vaak pruttelde ik dan al een dag of zo en heb dat dan genegeerd.
:\">

Login of registreer om te reageren
22-03-2017 om 19:00 uur

Hoi!
Wat akelig!

Inderdaad zou ik een aantal keer achtereen je ventolin gebruiken. Met 10 of 20 min er tussen inderdaad. En als dat niet helpt, als je niet méér lucht krijgt, dan zou ik inderdaad de HAP bellen. Een astma-aanval kán gevaarlijk zijn. Dus je moet als je twijfelt, altijd aan de bel trekken. Beter een keer te vroeg dan te laat..!

En met je arts een actieplan opstellen, zodat je weet wat je wanneer kunt doen en wanneer je echt aan de bel moet trekken!

Sterkte ermee.

Login of registreer om te reageren