e sigaret als overbrugging

22-03-2017 om 13:30 uur

Hallo ik ben Niki
Heb de diagnose COPD1 en astma gekregen.
Rook al 40 jaar
Wil nu een aantal weken met de e sigaret afbouwen
Slecht idee?

Login of registreer om te reageren
22-03-2017 om 19:31 uur

Hallo Niki,
Gezien de extra belastende combinatie van COPD en astma tegelijk, zou ik eerst aan je longarts of huisarts vragen of zij in jouw specifieke situatie bezwaren zien tegen e-dampen. Geeft je arts groen licht, koop dan een e-sig van goede kwaliteit want goedkope prullen geven ergernis en teleurstelling.

Login of registreer om te reageren
23-03-2017 om 08:35 uur

Dag @niki
Ik heb dezelfde diagnose als jij. COPD1 maar geen astma.
Op dampforun.nu kun je alle info lezen over dampen, gezondheid en apparatuur. Ook de laatste ontwikkelingen op wetenschappelijk gebied omtrent veiligheid en nicotine kun je daar vinden.

Ik heb 3 jaar geleden de overstap naar dampen gemaakt en het is na meer dan 40 jaar roken het beste wat me is overkomen. Als je van gadgets houdt is het echter gevaarlijk omdat er zoveel erg mooie en goede spullen te koop zijn. Vaak slaat dampen om naar een hobby en koopwoede en dat wordt een "verslaving".
Als je spullen gaat kopen, koop dan goed spul of vraag even aan mij advies (bv. via PB).
Overigens: Als puntje bij paaltje komt is niet roken en niet dampen het beste. Zeker voor mensen met longaandoeningen. Maar ja! Je moet dan wel kunnen en willen stoppen met roken en dat blijkt voor veel mensen (incluis mezelf) een hele opgave te zijn.
Helaas zijn de klassieke "stoppen met roken"-therapieën zoals pillen, pleisters, kauwgom en spray's niet erg succesvol. Het stoppercentage komt zelden boven de 10% uit terwijl bij dampen dit veel hoger ligt (30 `a 40%). Dampen is minimaal 95% minder schadelijk dan roken maar kan de luchtwegen irriteren (PG-allergie).
Het is een uitstekend alternatief voor tabak roken. Het benadert dezelfde voldoening en handeling.

Veel artsen varen, in hun advies, blind op bv. het RIVM of NVWA. Dit zijn echter overheidsinstanties die niet noodzakelijkerwijs het belang van de gezondheid van burger dienen maar in elk geval wel die van de staat. Zo is het verlies aan accijnzen voor de overheid reden om negatief te adviseren omtrent e-sigaretten.
Maar wie weet, heeft je huisarts of longarts zich ingelezen en hanteert zei de regel dat elke niet gerookte sigaret al winst is.
Bij dampen hoef je ook niet direct te stoppen. Je kunt het roken geleidelijk afbouwen (dual use) ofschoon velen bij de eerste kennismaking hun pakje sigaretten weggooien en er niet meer naar talen.

Succes met stoppen met roken.

Info:
Dampforum.nu
http://www.stoprokenvandaag.nl/
Belangen/Gebruikers vereniging.Acvoda

Login of registreer om te reageren
23-03-2017 om 13:23 uur

Beste niki,

Het Trimbosinstituut geeft actuele informatie over de e-sigaret. Hierin lees je de voor- en nadelen van de e-sigaret: https://www.rokeninfo.nl/professionals/tabaksproducten/e-sigaret
Je kunt via de huisarts ook hulp krijgen bij het stoppen met roken. Een stoppen–met-rookcoach kan je daarbij helpen. Mijn complimenten dat je stopt met roken na veertig jaar. Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
23-03-2017 om 13:48 uur

Pas op bij én - én - want je pakt snel te vaak de e-sigaret en een nicotine vergiftiging ligt dan op de loer!

Login of registreer om te reageren
23-03-2017 om 13:50 uur

dank je wel voor jullie reacties!
Kan ik zeker wat mee

Login of registreer om te reageren