luchtreinigingsapparaten

16-01-2012 om 02:41 uur

wie gebruikt deze in huis? en hoe bevalt het? en welke heb je dan? ik heb er sinds vorige week 1 aanstaan omdat ik meerook met de buren [shag/wiet]. helpt wel iets, maar helaas nog niet genoeg. iemand nog tips?

Login of registreer om te reageren
16-01-2012 om 09:13 uur

Ik mag hem niet hebben van de arts, want er zit een filter in die ook het stof vangt en vast houdt, waar ik allergisch voor ben.
We hadden er een op t werk staan, ik merke geen verschil.

Login of registreer om te reageren
16-01-2012 om 09:18 uur

wij hebben 2 ecolampen in huis. ik merk echt verschil met mijn kattenallergie.

Of ze ook zullen werken bij rook..  geen idee.

Login of registreer om te reageren
16-01-2012 om 09:22 uur

trouwens, voor geuren heb ik een aparte topic geopend, kijk daar maar eens of je er wat aan hebt.
succes!

Login of registreer om te reageren
16-01-2012 om 11:40 uur

Op de site van kieskeurig kom ik alleen deze tekst tegen die bij rook zou kunnen helpen.
Ionisatie
Ionisatie is de meest veelbelovende vorm van luchtreiniging. Een luchtreiniger die ioniseert, produceert positief en negatief geladen ionen en verspreidt die in de ruimte. Deze ionen omsingelen als het ware de slechte stoffen, waarna door een chemische reactie deze stof onschadelijk wordt gemaakt.
Negatieve ionen hechten zich aan onder meer pollen, schimmels, sigarettenrook en stof en neutraliseren het schadelijke effect daarvan. Op deze manier wordt de vervuiling van lucht door boosdoeners als bacteriën en ziektekiemen tegengegaan. Ionisatie kan schadelijke stoffen tegen gaan met een diameter tot 0,01 micrometer.
Onderzoekers hebben wetenschappelijk bewezen dat negatief geladen luchtionen belangrijk zijn voor een gezond en schoon luchtklimaat. Van nature komen negatieve ionen veel voor in de lucht bij de bergen, na onweer en bij de zee.

Of deze informatie juist is, durf ik niet zeggen. Een en ander zal ook afhankelijk zijn van het aantal kubieke meter dat constant gereinigd moet worden. Een apparaat met HEPAfilter helpt niet tegen rook.

Login of registreer om te reageren
17-01-2012 om 05:39 uur

ionisator zit erbij in.  @emsepems waar kan ik dat geurentopic vinden?  wil het graag lezen. o, ja,  @carla 70 wat zijn biolampen? en wat doen die?

Login of registreer om te reageren
19-01-2012 om 11:04 uur

helpt mij. Heb ook nog een andere (clean air optima CA-77) met veel toeters en bellen, maar voor mij zonder baat.

Groets, Ruud

Login of registreer om te reageren
21-01-2012 om 20:22 uur
Reactie op ruuddidden

helpt mij. Heb ook nog een andere (clean air optima CA-77) met veel toeters en bellen, maar voor mij zonder baat.

Groets, Ruud

Ik zie dat de helft van mijn reactie weggehaald is, waarbij 100% van de boodschap ook verdwenen is.  >:(

OK, ik verwees naar de fabrikant van het product, omdat ik weldegelijk baat hierbij heb. Dat deed ik niet uit eigen belang (ik heb niets met die tent), maar om serieus antwoord te geven op een vraag.

Maar goed, Klaas raadt hetzelfde apparaat aan. Ik wens iedereen veel plezier met de speurtocht op Google.

Groet, Ruud

Login of registreer om te reageren
25-01-2012 om 07:30 uur
Reactie op ruuddidden

helpt mij. Heb ook nog een andere (clean air optima CA-77) met veel toeters en bellen, maar voor mij zonder baat.

Groets, Ruud

@Ruuddidden, nee, reclame maken mag hier niet op het forum, maar je bedoeling, het geven van informatie waar anderen ook wat aan hebben was goed bedoeld.
Wat betreft het apparaat wat je noemt in #antwoord7, dat heb ik even nagezocht maar kan het zijn dat je type CA-277 bedoeld?
Mijn ervaring met de negatieve ionen is dat je het niet in vochtige ruimtes zoals de badkamer mag toepassen.
Anders gezegd, negatieve ionen zijn niet geschikt in een kamer met een hoge luchtvochtigheid.
Als je zo'n apparaat in een auto gebruikt bij regen of mist dan werkt het ook niet of zeer slecht.

Het apparaat CA-277 van jou Ruud, zit vol met nadelen of tegenstrijdigheden wat misschien ook kan verklaren waarom het bij jou niet werkt.
Een HEPA filter, koolstoffilter, zilverfilter etc. zijn ondergeschikt aan de negatieve ionen.
Aroma therapie zit er ook in, las ik? Dat lijkt me helemaal raar, die negatieve ionen of de filters halen immers dergelijke geurtjes weer uit de lucht......
Kortom, die combi apparaten zijn duur in aanschaf, je moet de filters en de eventueel aanwezige UV lamp vervangen (1x per jaar), terwijl een goed enkelvoudig negatieve ionen apparaat alle werk volgens mij goed kan doen.

Het principe van negatieve ionen is dat de positief geladen stof, rook, olie of geurdeeltjes samenklonteren en neerslaan op de vloer of op negatief geladen oppervlakken. Zo heb ik met mijn negatieve ionen apparaat een test gedaan met een staafje wierrook voor 5 minuten, en na een kwartier kon je er niks meer van ruiken in de kamer. Mijn vrouw heeft zo'n lekker luchtje-ding met een stekker (hou ik niet van die chemische luchtjes) en wat blijkt? Zelf dat ruik je niet meer in de kamer!!! Bij ons staat het apparaat ongeveer 15 uur aan per dag, voor mijn gevoel is dat voldoende.

Verder heb ik ook al jarenlang een luchtfiltersysteem met koolstof en HAPA filters, en het apparaat geeft ook nog negatieve ionen af.
Wat een rot ding en de ventilator maakt ook veel lawaai. Dit in vergelijk met het nieuwe apparaat wat ik beschreef in #bericht8, die hoor je totaal niet.
Ook gebruikte ik jarenlang een apparaat wat de lucht reinigt met een waterfilter. Die zorgt voor een (nadelige) hoge luchtvochtigheid in de kamer en de ventilator maakt ook behoorlijk veel lawaai. Deze beide apparaten staan er nog wel maar ik gebruik ze niet meer.

Samengevat, een goed apparaat (dat ik beschreef in #bericht8) dat alleen negatieve ionen produceert, werkt voor mijn gevoel uitstekend en er komen geen verdere kosten bij voor filters etc. vervangen, de stroomkosten van 1,5 watt per uur is ook heel gunstig.

Vandaag ga ik er nog eentje bijbestellen voor in de slaapkamer, omdat ik in een boerenomgeving woon en soms de gier kan ruiken van de buurman zijn koeien. Als je ergens bacteriën van binnenkrijgt, dan is het wel van gierdamp. (Met mijn slechte longen heb ik een lage weerstand.)
Meestal kreeg ik daarvan zo'n 2x per jaar een longontsteking, dus de slaapkamerlucht zuiveren met negatieve ionen en wat bijkomende ozon zal die bacteriën wel doden.

Klaas  :W

Login of registreer om te reageren
21-01-2012 om 18:13 uur

Een ionisator met een prijs van € 50,-

Afgelopen week heb ik online een ionisator besteld en vandaag werd die met de post bezorgd.
Reclame maken mag hier volgens mij niet, dus mag ik misschien alleen vertellen dat het apparaat bij een Duits elektronica bedrijf wegkomt.
Nadat het apparaat uit de doos was gehaald en de zeer kleine adapter had aangesloten heb ik het ongeveer 25 cm hoge apparaat op de kast geplaatst in de woonkamer en aangezet. Dat was een bijzondere ervaring, er komt een negatieve ionen wind uit, je kan die wind duidelijk voelen ..... En dat terwijl er geen ventilator inzit.
De negatieve ionen worden uit het apparaat geblazen, bij een stroomverbruik van 1,5 watt per uur, erg zuinig dus.

Inmiddels staat hij nu zo'n 4 uur aan en je kan het soms ruiken in de kamer, er komt een lucht uit zoals je die soms met onweer kan ruiken. Verder werkt het nagenoeg geruisloos, als je er dichtbij naar luistert kun je een soort hoogspanningsgeluid horen, zoals dat vroeger bij de buizen tv's was te horen. De rvs-stalen platen in het binnenwerk moeten 1x per maand of vaker worden schoongemaakt. Het is de bedoeling dat de vuile deeltjes uit de lucht zoals rook, pollen en stof aan die platen blijven kleven. Volgens de beschrijving zouden ook bacteriën door het apparaat worden gedood, dit vanwege een bijproduct, een geringe hoeveelheid ozon.
 
Het apparaat is hier nog te kort in bedrijf om een mening over de werking op mijzelf te kunnen geven.
Toch voelt het nu een beetje aan, zoals wanneer ik aan het zuurstof apparaat zit, bij het ademen voel ik de lekkere frisse lucht naar binnen gaan!
Op internet kwam ik een website tegen die een beschrijving geeft over de werking van negatieve ionen.
Als het waar is, met wat voor goede effecten het op de mens heeft, dat belooft het veel goeds.

Vanwege reclame mag ik hier geen link geven, maar via Google zocht ik via de zoekterm: "negatieve ionen", en daar kom je vrij veel uitleg tegen over wat het voor je kan doen.

Citaat over de werking:
De onderstaande voordelen zijn er wanneer de lucht van negatieve ionen wordt voorzien:

- de lucht binnenshuis wordt schoner en is dus beter voor de gezondheid,
- de weerstand van het lichaam wordt hoger,
- inhalatie allergiën kunnen minder worden of verdwijnen,
- angsten en depressies kunnen verminderen of verdwijnen,
- ziektes kunnen worden voorkomen.
- Je voelt weer de frisse lucht in je longen komen.

Nu maar afwachten of de werking inderdaad zo gunstig is voor de gezondheid als dat ze beweren.
Evengoed staat de berglucht of zeelucht bekend als gezond voor de mens, en zeker voor wie Astma of  COPD heeft.
Maar als ik mij, met mijn COPD iets beter ga voelen in de komende weken, dan koop ik er nog zo'n apparaat bij voor in de slaapkamer.

Eerder heb ik nog gezocht naar duurdere apparaten met meer functies, zoals met een fijnstoffilter al dan niet met koolstof, met een UV lamp die de bacterien dood maar 1x per jaar vervangen moet worden, met een ionisator.
Toch heb ik besloten om alleen een ionisator te kopen, want die heeft dus een zeer laag stroomverbruik en heeft geen onderdelen zoals een lamp of fijnstoffilter die 1x per jaar vervangen moet worden tegen toch wel behoorlijke kosten.

En zo mijn bevindingen over het negatief ioniseren van de huiskamer.  *)
Groetjes, Klaas.  :W

Login of registreer om te reageren