Vervanger voor seretide

07-05-2012 om 11:17 uur

Mijn zoon (8) gebruikt al jaren seretide. Ik vroeg een nieuw herhaalrecept en ineens biedt de apotheek mij een merkloze vervanger aan voor seretide. Mijn zoon heeft zeer gevoelige longen dus ik baal er een beetje van dat ik nu dit weer moet testen en moet zien of dat goed gaat. Ik heb eerder ervaren dat vervangende medicatie toch anders kan uitpakken.

Zijn jullie bekend met merkloze vervangers voor seretide?
Hoe zit dat nu? Kan de apotheek mij dwingen de vervangende medicatie te nemen? Of kan ik staan op seretide?

Login of registreer om te reageren
07-05-2012 om 19:00 uur

Als je zoon niet tegen een ander medicijn kan zou ik direct met de la contact op nemen
Dan krijg je zeker het eigen merk (Seretide )terug

Login of registreer om te reageren
07-05-2012 om 20:06 uur

Je kunt ook bij de apotheek vragen of ze willen nagaan bij jouw verzekering of ze ook het orginele middel Seretide vergoeden.

De apotheek wil graag het goedkoopste geven namelijk, maar mijn verzekering vergoed ook originele middelen. Maar daar moet ik dan zelf om vragen.

Groetjes Jippie

Login of registreer om te reageren
07-05-2012 om 21:09 uur

Maar is het echt merkloos (dus fluticason/salmeterol) of Seretide uit het buitenland via de parallelimport? Vaak krijg je als een middel meer dan 10 jaar op de markt is en het octrooi vervallen is ook merkloze medicatie op de markt en wordt het origineel niet meer vergoed. Als het uit het buitenland komt, is het vaak wel merk-medicijn maar onder een andere naam dan hier gebruikelijk is (en de dosering wordt soms ook anders opgeschreven).

Login of registreer om te reageren
08-05-2012 om 09:42 uur

Beste Mariad,

Een zorgverzekeraar kan bepalen dat van een middel op doktersrecept, dat door meerdere fabrikanten wordt geproduceerd, alleen het goedkoopste middel vergoed wordt. Omdat ze dezelfde werkzame stof bevatten, kan regelmatig zonder problemen worden overgestapt.

Dit geldt echter niet altijd voor medicijnen die worden geïnhaleerd: overstappen naar een goedkoper middel kan inderdaad soms problemen geven. Dit komt o.a. omdat het inhalatieapparaat verschillend kan zijn.

Het komt  in de praktijk regelmatig voor dat de apotheker een goedkoper medicijn meegeeft.
In dat geval kunt u bij de arts navragen of het afgegeven medicijn wel geschikt is voor uw zoon.
Wanneer de arts toch de dure variant, meestal het merkmedicijn, nodig vindt en ‘medische noodzaak’ op het recept zet dient de apotheker het voorgeschreven medicijn te leveren.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren
08-05-2012 om 10:28 uur

Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord Astmafondsadvieslijn. Ook de rest, hartelijk dank voor de reacties. Ik ben er zeer mee geholpen.
Ik wil best een keer een vervanger testen maar niet op dit moment omdat mijn zoon nu net enkele maanden weer goed stabiel is. Ik ben inderdaad bang voor dat andere inhalatiepreparaat en omdat mijn zoon supergevoelige luchtwegen heeft, wil ik dat niet nu testen in deze maanden die voor hem zwaar kunnen zijn. Ik heb al eerder problemen gehad toen ventolin bij hem werd vervangen door de merkloze variant.

Ik zal ook even contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij over de vergoeding.

Login of registreer om te reageren
16-01-2017 om 17:19 uur

Hoi...ik kreeg ook de goedkope versie...ook voor de Ventolin.
Na 1x puffen vreselijk benauwd geworden. Naar de ha gegaan en de echte seretide en ventolin gevraagd...Krijg ik WEER de goedkope!! Zit nu met 3 dozen waar ik niets aan heb!! Ik ga morgen ha bellen zodat hij medische noodzaak erbij kan zetten..deze laatste dozen breng ik terug!
Daar betalen we toch niet zoveel zorgkosten voor??
Ben echt boos nu...

Sterkte met je zoon..

Login of registreer om te reageren