Slechts 1 dag Prednisolon?!

31-07-2012 om 13:15 uur

Ik heb een vraag, ik heb (nog) geen extra bacteriele infectie mijn longen, heb nu naast mijn diagnose van copd (astmatische bronchitis) flinke griep, sinds drie dagen koorts (gemiddeld 38,6) gisterennacht met piek naar 39,6 en vanmorgen 39 celsius. Erg benauwd en pijn in rug/zij en middenrif spieren door intens hevige hoestbuien.

Net van huisarts af en stootkuur prednisolon voor 7 dagen meegekregen van 30 mg.

Mijn vraag is of het kwaad kan  nu na 1 dag Prednisolon genomen te hebben als ik er na 1 dag mee stop?!

Dan heb ik mijn lichaam 24 uur een rustpauze gegeven en kan ik het weer proberen op eigen kracht?!

(Ik heb inmiddels ook zonder hulpmiddelen nu al twee dagen niet meer gerookt! :-)))

En ik dacht als het dan niet goed gaat dan kan ik altijd nog een extra 1 a twee dagen naar gelang mee voort gaan?

Ik gebruik ernaast ook Foster 2x maal daags en Ventolin naar behoefte.

Echter gisterennacht toen ik al te benauwd was heb ik mezelf een dosering foster gegeven van 5 maal en heb ik een paar uur kunnen slapen zonder voortdurende hoestaanvallen, vanmorgen heb ik 3 x foster genomen voordat ik naar de huisarts toe liep (10 minuten lopen) omdat ik zo benauwd was (naast 2x ventolin)

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord

alle goeds

Bayla

Login of registreer om te reageren
31-07-2012 om 13:31 uur

Ik zou het heel onverstandig vinden. Prednisolon krijg je mee als kuur en die moet je afmaken, de hele kuur. En al helemaal omdat je nog steeds ziek bent.
De Prednisolon is een ontstekingsremmer net als je Foster, je schrijft zelf al dat een hoge dosis Foster (in mijn ogen ook heel onverstandig, zoveel Foster in 1x) je helpt om je beter te voelen.
Gewoon de voorgeschreven kuur afmaken dus!

Login of registreer om te reageren
Moderator
31-07-2012 om 13:49 uur

Zoals Maraikie al schrijft Prednisolon is een kuur en die moet je volledig afmaken. 30 mg is geen lichte kuur en jouw ha schrijft een dergelijke kuur niet uit zo maar uit.
Foster moet je gebruiken conform het voorschrift en niet als extraatje, daarvoor heb je Ventolin gekregen.
Wellicht kun je overleggen met de apotheek wat de medicatie doet en hoe je ze gebruiken moet.
Zoals je het nu doet gaat het niet goed.

Login of registreer om te reageren
31-07-2012 om 22:21 uur

Dat van die Foster deed ik omdat ik gisterennacht geen andere medicatie voorhanden had en kapot was van het hoesten en slaap nodig had, ik had er alles aan gedaan om een arts te pakken te krijgen 's nachts maar wat ik ook probeerde ik kon geen hulp vinden. (Had geen geld om met Taxi naar ziekenhuis toe te gaan en was te ziek om 45 minuten op de fiets erheen te kunnen...)

Zelfde gold voor vandaag, als ik geen extra Foster had ingenomen had ik het niet gered om naar de huisarts toe te lopen vandaar.

Inmiddels heb ik dus wel degelijk ook een extra ontsteking erbij blijkt, misschien verklaart dat het, morgenochtend weer anti-biotica ophalen...

Ga ik toch nog even navragen waarom Prednisolon voor zeven dagen word voorgeschreven.

Bedankt voor jullie reacties

Alle goeds

Bayla

Login of registreer om te reageren
31-07-2012 om 22:31 uur

Ach, gewaardeerde lezers,

...misschien ben ik ook wel mezelf te lang blijven groothouden, denkende dat ik eerst echt wel minstens drie dagen heeeeel erge koorts moest hebben en pas toen ik bij tegen de 40 graden bleef hangen met pijn in mijn hele lijf en nauwelijks nog lucht kreeg- na drie dagen pas naar de huisarts toe strompelde...

Ik hoopte zooooo dat ik deze keer sterker zou zijn dan die rotziekte en geen prednisolon en anti-biotica hoefde ;(

Wie weet gaat het ooit lukken als ik die rotpeuken niet meer aanraak!

Gaat nu al ruim 48 uur goed ZONDER hulpmiddelen en zonder al te veel moeite ook  *O*

Lieve groet

Bayla

Login of registreer om te reageren
31-07-2012 om 22:48 uur

Als je echt wil kom je van dat roken af!! Ik wens je veel succes met het niet roken en je herstel.

Gr. Frans

Login of registreer om te reageren
31-07-2012 om 22:53 uur

Je kuurtje afmaken dat is echt belangrijk! De schade die door het roken al is aangebracht is niet meer omkeerbaar.
Stoppen met roken stopt het proces van verdere achteruitgang. Hopelijk maakt het je ook minder vatbaar voor verdere ontstekingen en verergeren van de klachten, maar een garantie daarvoor is niet te geven. Nou ja, je snapt wel wat je eerste prioriteit moet zijn.

Login of registreer om te reageren
31-07-2012 om 23:02 uur

Goed dat je al 48 uur niet gerookt hebt.
Nu volhouden he!!! Dat stinkstokkie is het allemaal echt niet waard!!

En ja, je bent waarschijnlijk te lang doorgelopen. Dat ook niet meer doen he.

Heel veel beterschap!

Login of registreer om te reageren
02-08-2012 om 00:21 uur

Hé je bent goed bezig lees ik net. Al 48 uur niet gerookt, goed hoor.

Gr. Frans

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-08-2012 om 11:07 uur

Beste Bayla

Ik hoop dat je alweer wat beter bent.
Dit soort spoed vragen zijn niet zo handig op dit forum.
Je eigen huisarts of longarts is de behandelaar, hij of zij kent je het best, je longfunctie ,je reserve. Hij heeft gezien hoe ziek je bent, hoe benauwd je bent. Hoe je zuurstof saturatie is.
Op zich is het dan niet zo'n goed idee om iets anders te doen, zonder overleg met de behandelaar, die de prednison heeft voorgeschreven.
Als je nog steeds koorts hebt zou ik zeker contact met de huisarts (of huisartsenpost ) opnemen.
heel veel beterschap, en geweldig dat je met roken gestopt bent.
PS COPD is niet hetzelfde als astmatische bronchitis.
Wanda de Kanter, longarts

Login of registreer om te reageren
20-08-2012 om 16:12 uur

[quote author=wanda de kanter link=topic=16114.msg364416#msg364416 date=1344071251]
Beste Bayla

Ik hoop dat je alweer wat beter bent.
Dit soort spoed vragen zijn niet zo handig op dit forum.
Je eigen huisarts of longarts is de behandelaar, hij of zij kent je het best, je longfunctie ,je reserve. Hij heeft gezien hoe ziek je bent, hoe benauwd je bent. Hoe je zuurstof saturatie is.
Op zich is het dan niet zo'n goed idee om iets anders te doen, zonder overleg met de behandelaar, die de prednison heeft voorgeschreven.
Als je nog steeds koorts hebt zou ik zeker contact met de huisarts (of huisartsenpost ) opnemen.
heel veel beterschap, en geweldig dat je met roken gestopt bent.
PS COPD is niet hetzelfde als astmatische bronchitis.
Wanda de Kanter, longarts

[/quote]
Hier kijk ik van op dokter de Kanter. Kunt u het verschil uitleggen tussen astm. bronchitis en COPD? Is het misschien zo dat bij astm bronchitis de L.F. niet zo snel achteruit gaat soms? En bij COPD wel?

Login of registreer om te reageren