langdurig gebruik flixotide en salbutamol

11-11-2012 om 11:30 uur

Hallo,

Ik heb een vraag over het medicatiegebruik van onze zoon.
Hij krijgt al meer dan anderhalf jaar 1 maal daags flixotide en salbutamol wanneer nodig.

Ik vraag me alleen af of dit niet schadelijk is om dit zolang te gebruiken.  De kinderarts zei dat je flixotide langdurig als onderhoudsdosis moet gebruiken omdat het anders geen effect heeft. Onlangs is onze zoon nog bij de huisarts geweest en heeft antibiotica gekregen ivm luchtweg infectie.
Toen heb ik ook gevraagd of we door moesten gaan met de pufjes en het antwoord was bevestigend.

Ik heb alleen mijn twijfels of het wel zo zijn werk doet, maw of het wel nut heeft bij onze zoon.  En daarbij ; zo lang hormonen gebruiken, richt dit geen schade aan ?

Is het mogelijk het af te bouwen om te kijken of hij het ook zonder kan?

Ik las in de bijsluiter dat corticosteroiden ervoor kan zorgen dat wondjes slecht helen, nu heeft hij ook erg last van eczeem op zijn handen, armen en ellebogen en dit geneest ook voor geen meter. Vandaar dat ik ook graag wil zien hoe dit gaat zonder de medicatie.

Heeft iemand ook nog andere tips voor onze zoon ivm conditie /weerstand opbouwen en eczeem verminderen op een andere manier dan met chemische medicatie?

Alvast hartelijk dank.

Login of registreer om te reageren
11-11-2012 om 11:30 uur

o ja misschien wel handig om te weten, hij is 7 jaar en heeft ook koemelkallergie.

Login of registreer om te reageren
11-11-2012 om 12:50 uur

Ik zou deze vraag eigenlijk eerder plaatsen bij de medische vragen, dan krijg je antwoord van een longarts.

Login of registreer om te reageren
11-11-2012 om 15:36 uur

flixotide lange tijd gebruiken is niet gevaarlijk, schadelijk. Ook geldt dit voor sabutalmol. Natuurlijk moet je je wel aan de richtlijnen van de arts houden.
flixotide zorgt ervoor dat er een beschermlaagje in de longen komt, waardoor de longen/astma rustiger wordt. Stop je met de flixotide kan de astma weer helemaal terug komen, met alle gevolgen van dien.

of het zijn nut heeft? al je zoon nu minder astma klachten heeft dan 2 jaar geleden dan heeft het zijn nut bewezen lijkt me.

of de hormonen gevaarlijk zijn? er komt een hele kleine dosering inhalatiecoricosteroiden in zijn longen, en hiervan wordt een heel heel klein deel opgenomen door t lichaam, dat kan (normaal gesproken) geen schade geven. Bij hele hoge doseringen wil het wel eens problemen geven als groeiachtestand bv. maar neit bij 1 pufje flixotide op de dag
Flicotide wordt al heel lang vorgeschreven en is een veilig middel

om af te bouwen? dat is een vraag die in overleg met de arts moet.

exceem heeft veel te maken met astma, veel patienten hebben dit beide. belangrijk is om schrale huid vet te houden, zeker nu de winter weer aankomt. of de wondjes slecht helen door flixotide, 1 pufje op een dag, lijkt me niet. maar dit is een vraag voor de arts.

conditie weerstand opbouwen: gezond eten, sporten, voldoende rust.

Ik snap goed dat je je als moeder zorgen maakt om je mannetje van 7 jaar oud. misschien is het wijs om een afspraak met je huisarts te maken en al deze vragen voor te leggen. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
12-11-2012 om 12:01 uur

Hallo mccm,

Emsepems legt het je al goed uit.

Flixotide zorgt ervoor dat de astma onder controle blijft.
Ontstekingsremmers bevatten hormonen: corticosteroïden. Aangezien ze worden geïnhaleerd, komt er maar een minimale hoeveelheid in het bloed terecht, waardoor de bijwerkingen minimaal zijn. Het grootste deel komt direct in de longen, waar de medicijnen hun werk kunnen doen. Goed spoelen voor en na inhalatie is aan te raden, waardoor voorkomen wordt dat de medicijndeeltjes doorgeslikt worden.

Het achterwege laten van ontstekingsremmers kan op den duur voor de longen vervelende gevolgen hebben: de ontsteking die astma in feite is kan zich gemakkelijk verder ontwikkelen en kan ertoe leiden dat de astma niet meer onder controle is.

Eczeem is vaak gerelateerd aan allergisch astma.

Bespreek je twijfels vooral eens met de behandelend arts van je zoon. Hij of zij kan samen met je bekijken wat de mogelijkheden zijn. Starten en/of stoppen met medicatie dient altijd in overleg met de arts te gebeuren.

Sterkte!
Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
03-08-2016 om 10:40 uur

Beste MCCM,

Ik reageer even op je topic omdat ik mezelf aardig herken in het beeld dat je schetst van je zoontje. Ook ik had als kind last van zware astma en had ook eczeem. Ik zie dat je over het algemeen reacties krijgt in dezelfde lijn zoals je die ook bij de huisarts zou kunnen verwachten.
In mijn ervaring hangt astma en eczeem nauw samen met een bepaalde vorm van gevoeligheid (hoog sensitiviteit). Ook ik maak me soms zorgen om innemen van deze medicatie, ook al wijst onderzoek uit dat er over het algemeen maar weinig schadelijke bijwerkingen voorkomen.
Echter zo maar stoppen of afbouwen lijkt ook mij niet heel verstandig. Een goed gesprek met de huisarts waarin je je tegenzin over deze middelen uitspreekt en de eventuele mogelijkheden tot afbouw lijkt mij erg zinvol.

Persoonlijk ben ik zo'n 8 jaar klachten en medicijnvrij geweest. Echter zijn mijn astmaklachten ook weer teruggekomen, maar zeker in een mildere vorm. Wat bij mij persoonlijk heeft gewerkt in het verminderen van mijn klachten:
- genoeg slaap
- gezond eten (veel groenten)
- veel sporten
- hoog sensitiviteit erkennen en mijn levensstijl hierop aanpassen
- tegen eczeem werkt bij mij de cetomacrogol creme van het kruidvat altijd goed. Verder een keer in zout zeewater zwemmen heeft voor mij ook een gunstig effect op mijn huid.

Ik wil hierbij wel benadrukken dat dit om mijn persoonlijke ervaringen gaat, en dat bovengenoemde tips geen enkele wetenschappelijke/geneeskundige grondslag heeft. Ieder persoon is anders, dus ook wat wel en niet werkt.

Login of registreer om te reageren
19-01-2017 om 15:50 uur

Hallo MCCM,
Ik voel mee met je zorgen over het medicijngebruik van je zoon. Je hebt mooie reacties gehad op je vraag, maar ik wil toch een kanttekening zetten bij de diverse opmerkingen dat flixotide (behalve in je longen) bijna niet in je lichaam komt. Dat is nl. niet helemaal waar: ik gebruik plm. 20 jaar flixotide voor astma en BE, 2x2 puffen dgs, een periode van een aantal jaren 2x daags 3 pufjes. Verder heb ik voor eczeem/impetigo vanaf mijn puberteit ook van tijd tot tijd hormoonzalf moeten smeren t/m de dag van vandaag. Prednison gehad voor plm. 1 1/2 jaar en dan nog zo af en toe een stootkuur. Ik ben nu 61 jaar en vorig jaar is er bij mij geconstateerd dat mijn bijnieren niet meer werken door het gebruik van al deze medicijnen: ik heb tertiaire addison en zit nu chronisch aan de hydrocortison, naast de flixotide waar mijn longen toch niet zonder kunnen. Er is dus wel degelijk reden om zo terughoudend als maar kan te zijn met de medicijnen. Echter, zomaar stoppen met de flixotide lijkt me geen goede optie. Niet iedereen is even gevoelig voor tert. addison, maar ik denk zeker dat het belangrijk is een zo goed mogelijke balans te houden tussen medicijnen waar je zoon niet zonder kan en voorzichtig gebruik daarvan. Overigens: tegen de jeuk van beginnend eczeem gebruik ik op sommige plekken 'Grahams' zalf; als de eczeem echt doorzet helpt het mij niet, maar misschien jouw zoon wel! Moet je toch overgaan op hormoonzalf, dan kun je van je huisarts zalf vragen met verschillende hormoonsterktes, als een lage dosering helpt, hoeft het grote(re) geschut niet! Sterkte met en voor je zoon!

Login of registreer om te reageren
20-01-2017 om 01:43 uur

@jellibu, jouw dosering van de Flixotide is wel een stuk hoger dan van ts. Plus daarbij vlak de prednison niet uit, wat denk je dat de stootkuren doen, plus dat je de prednison chronisch heb gebruikt. Ik ben het namelijk met de voorgangers eens met de inhalatie corticosteroïden, dat dit weinig in het bloed terugkomt ervan.

Ik heb zelf nu een behoorlijke mate van osteoporose al, gebruik een kleine 30 jaar inhalatie corticosteroïden. Maar de osteoporose is volledig afkomstig van de prednison, welke ik nu 3 jaar continu gebruik, plus de nodige stootkuren.

Login of registreer om te reageren
20-01-2017 om 09:51 uur

Ik gebruik ruim 25 jaar inhalatiecortico's, ben in de afgelopen jaren een paar keer ongelukkig hard ten val gekomen, maar ik heb nooit iets gebroken tot nu toe.
Het enige dat ik ervan merk is dat ik een dunne drogere huid op mijn armen heb. Die stoot ik snel kapot, pleisters kan ik er niet op plakken, want dan trek ik mijn huid eraf.
Gek genoeg is de huid op mijn benen, romp en gezicht normaal. Ik heb nauwelijks een rimpeltje.

Login of registreer om te reageren