tip: huissotfmijtallergie en wol

04-03-2013 om 15:29 uur

sinds een jaar hoef ik 's nachts niet meer te puffen. Heerlijk gewoon! Via een huisparty (ja gezelli) kwam ik in aanraking met een wollen dekbed en onderdeken. Omdat onze matrassen ook aan vervanging toe waren, hebben we nieuwe matrassen aangeschaft met wollen onderdekens, en wollen dekbedden. Wol heeft de specialiteit dat het zelfreinigend is, en vocht verwerkt, zodat het weer verdamt. Wij hebben erg veel plezier van de warme (en zomers koele) wol en voor huisstofmijt is het super, omdat je bed droog blijft (zweet wordt verdamt door de wol), heb je een stuk minder huisstofmijt in je bed!

Login of registreer om te reageren
04-03-2013 om 15:52 uur

Dit roept bij mij toch een aantal vragen op.

Is dat echte wol? Want dat kan ik helemaal niet verdragen.
En kan je dat wassen?

Login of registreer om te reageren
04-03-2013 om 16:29 uur

ja, is 100% wol van berggeiten. Wassen kun je het niet, het reinigt zichzelf.. Je kunt het afdeppen en nadrogen en dan is het echt weer schoon!

Login of registreer om te reageren
23-05-2015 om 20:08 uur

Ik had een wollen dekbed van schapenwol en moest het opruimen van de allergoloog .
Hij zei de huistofmijt vind het heerlijk dus gedaan en syntetisch gekocht.

Login of registreer om te reageren
24-05-2015 om 09:32 uur

Fijn dat het voor jou zo goed werkt!

Mijn vader heeft ook een wollen dekbed, ik denk zo'n 5 jaar nu, maar ik krijg wel niesbuien als ik mijn moeder help met bedden opmaken. Mijn moeder en ik hebben beiden een syntetisch dekbed dat we regelmatig wassen, daar gelukkig nergens last mee.

Maar ik lijkt wel te reageren op wol (ik kan bijvoorbeeld geen wollen sokken/kleding) verdragen, dus wie weet is dat he twel.

Overigens: Wol hoef je inderdaad niet te wassen. Wij hebben het ondervonden hier. Wij hadden een oud dekbed wat niet meer gebruikt werd, maar wat we even tijdelijk wilden gebruiken voor iets. Maar het had jaren op zolder gelegen en rook wat muf en stoffig. Dus wij, in de veronderstelling dat het syntetisch was, er zat ook geen label meer aan, het dekbed gewassen op ik geloof 30 graden. Nou, dat hebben wij geweten. Het dekbed was ineens 20 cm korter :-bd

Login of registreer om te reageren