Mei 2013 - Longrevalidatie

02-05-2013 om 11:37 uur

Regelmatig valt het bordje ‘LONGREVALIDATIE’  op in de gang van het ziekenhuis.

Wat betekent het en kan het eventueel ook wat voor mij betekenen?

Patiënten met regelmatige longklachten hebben vaak last van verminderde conditie en benauwdheid. Vooral als patiënten ook regelmatig worden opgenomen of zware medicijnen gebruiken, kampen ze vaak met een groot verlies aan spierkracht. Dit kan ertoe leiden dat iemand zich steeds minder lichamelijk gaat inspannen, zelfs als het gaat om eenvoudige handelingen als koffiezetten. Minder bewegen draagt bovendien extra bij aan achteruitgang van de conditie, waardoor de gezondheid van de patiënt extra verslechtert.

Een longrevalidatieteam kan voor iedere patiënt een eigen programma opstellen. In een dergelijk team kunnen verschillende deskundigen een eigen rol hebben: de arts, longverpleegkundige, maatschappelijk werker, ergotherapeut, psycholoog, diëtiste, etc. Want alleen de juiste medicijnen en het verbeteren van de conditie lijkt niet voldoende voor een blijvende verbetering van de kwaliteit van leven van de patiënt.

Wat zijn voor jou de onverwachte winstpunten van Longrevalidatie geweest?

Waarmee kun je een ander over de drempel helpen?

Login of registreer om te reageren
11-05-2013 om 22:31 uur

Interessant bericht Stardust. Ik ben eens gaan kijken of het ZKH in Zutphen ook longrevalidatie aanbiedt en zowaar! Wat een aangename verrassing.
Of ik er gebruik van ga/kan/ mag maken weet ik nog niet, maar het lijkt mij wel wat.
Fijn dat ik het in elk geval weet!
Oma Akke

Login of registreer om te reageren
11-05-2013 om 23:30 uur

Mijn winstpunten? Meer theoretische kennis over astma. Beter kunnen herkennen van de grenzen die mijn lichaam aangeeft (en er beter naar luisteren...), betere ademhalingstechnieken. Beter herkennen wanneer het mis gaat en daarop actie ondernemen qua medicatie.
En mijn astma is sindsdien veel rustiger, voor mij het allerfijnste winstpunt. Ik zou het iedereen met longklachten aanraden, vooral als je veel en vaak klachten hebt.
Enne, mijn resultaten bieden geen garantie natuurlijk, maar ik denk dat de meeste mensen er positief op kunnen terugkijken.

Login of registreer om te reageren
28-08-2013 om 14:53 uur

mij hebben ze ook longrevalidatie aangeboden maar ik ben ook nog eens ernstig rugpatient en moet met een rollator lopen dus zou ik er ook baat bij hebben gr muisje

Login of registreer om te reageren
28-08-2013 om 14:59 uur

er zijn heel veel longpatienten met rollator, rolstoel, scootmobiel etc, die, net als jij andere kwalen hebben. Als het even kan, gewoon doen, muisje!! Want ja, ook  voor jou is er winst te behalen!"

Login of registreer om te reageren
28-08-2013 om 15:05 uur

ik denk ook dat ik me eigen aan ga melden misschien dat ik daardoor ook wat meer zelfvertrouwen krijg

Login of registreer om te reageren
28-08-2013 om 15:13 uur

Goed van je Muisje!
Het is juist zo fijn dat ze niet alleen naar je longen kijken, maar naar het totaalplaatje en dan, binnen jou mogelijkheden en samen met jou een behandelplan opstellen.
Succes!!!

Login of registreer om te reageren
16-08-2015 om 00:38 uur

Hallo allemaal,ik heb 6 weken in reveledatiecentrum gezeten en heel team om me heen gehad. Aardige en lieve mensen die je heel ver kunnen brengen met je mogelijkheden en beperkingingen
veel geleerd en notities gemaakt voor thuis.
Goede ervaringen en opgeknapt thuis gekomen. Tja de rest moet je zelf weer gaan doen zover het gaat. Maar vergis je niet . Als je thuis komt denk je dat je alles weer kunt, dat kun je vergeten hoor?

Login of registreer om te reageren
16-08-2015 om 21:47 uur

3 maanden longrevalidatie gehad in het IJssellandziekenhuis, 3 keer in de week.
Dit na verwijzing van de longarts omdat ik veel klachten had.
Weet nu dat ik met meer inspanning moet trainen zodat mijn longen meer moeten werken.
Dit om mijn conditie te verbeteren/op peil te houden.
Ook na een training gelijk eiwitten gebruiken, bijvoorbeeld melk/chocolademelk/yoghurt, is goed voor de spieropbouw.
Nu er verder zelf weer aan werken zodat het niet achteruitgaat.
Een longontsteking en vervolgens een half jaar later een TIA hadden er knap ingehakt!
Ik ben blij dat ik dit heb mogen doen, er een hoop van geleerd!

Login of registreer om te reageren