Alternatief voor Qvar

02-06-2013 om 15:32 uur

Weet iemand of er een alternatief bestaat voor Qvar(achtige medicijnen) waar het risico op groeiachterstand geen bijwerking is/kan zijn?

Het staat niet als zodanig in de bijsluiter, maar herkent iemand misselijkheid, hoofdpijn en duizelingen als bijwerkingen van Qvar?

Login of registreer om te reageren
02-06-2013 om 19:04 uur

Je wilt iets voor een kind neem ik aan als ik naar je nickname kijk? Voor volwassenen zijn er vrij veel opties maar welke daarvan ook bij kinderen voorgeschreven mogen worden, weet ik niet. Volgens mij is het wel zo dat vrijwel alle inhalatiecorticosteroiden (ontstekingsremmers) de kans hebben op groeiachterstand.

Login of registreer om te reageren
03-06-2013 om 21:25 uur

Klopt. Dochterlief is 9 en krijgt sinds een jaar Qvar. Daarvoor had ze een ander merk. Volgens mij een generiek merk, want het heette gewoon beclometason en dat is het hoofdingrediënt, toch?
Wij waren tevreden over dat andere merk, maar de kinderarts vond dat we over moesten stappen, want Qvar zou beter werken. De werkende stof was fijner, de korreltjes kleiner, dus het werd beter opgenomen. Of iets van dien aard. Ik vind het allemaal best.

Hoewel Qvar ook goed werkt tegen de astma, hebben wij wel het idee dat ons kind veranderd is. Ze heeft veel hoofdpijn, klaagt vaak over duizeligheid (vaak in combinatie met de hoofdpijn) en ze heeft veel buikpijn. Alle andere mogelijke oorzaken behalve de puf we geëlimineerd. Vandaar die vraag.
Ze is ook lustelozer, wil niks meer, durft minder alleen. Ze lijkt wel depressiever dan voorheen.

Daarnaast hebben we het idee dat ze sinds een jaar veel minder groeit. Het was ons (en haar) al opgevallen dat ze nu toch echt de kleinste van de klas is, terwijl ze vroeger altijd heel gemiddeld van lengte was. De rest groeit dus boven haar uit. Volgens metingen bij de kinderarts is ze net 4 cm gegroeid in een jaar. Via een tooltje op internet heb ik berekend dat haar SDS in een jaar meer dan 0,25 omlaag is gegaan. Dat vinden wij zorgelijk.

Deze dingen vallen allemaal samen met het Qvar gebruik. En dat baart ons zoveel zorgen, dat we het spul niet meer willen geven. De arts heeft ermee ingestemd haar even niets te geven.
Tot een jaar geleden, toen ze dus op de Qvar overging, gebruikten ze de puf alleen in de herfst en winter, omdat te voorkomen dat ze om de haverklap een bovenste luchtweg infectie kreeg. In de lente en zomer pufte ze niet en dat ging goed.

We zijn zoals gezegd nu dus gestopt met alle medicijn, maar vermoeden dat dat niet zo kan blijven. Qvar willen we niet meer. Overstappen naar het oude medicijn dan maar? Tja, daar staat ook in de bijsluiter dat het de groei kan remmen. Vandaar de vraag: is er een alternatief dat dat NIET als bijwerking heeft?

Ik vind het ook wel raar dat als je cortisonenzalf hebt tegen eczeem (waar ze vroeger ook last van had), je dat maar beperkt mag gebruiken omdat het ongezond is voor je kind, maar dat je cortisonen dus wel dagelijks in de longen mag spuiten. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Login of registreer om te reageren
03-06-2013 om 22:28 uur

Misschien heb je iets aan dit topic? Daar wordt flixotide genoemd als alternatief maar niet tegen groeiremming. Als je een topic opent in het subforum 'stel je medische vragen', kan je ook antwoord krijgen van een (kinder)longarts, misschien is dat voor jullie ook nog handig? Heb je dit al met je eigen arts of apotheker overlegd?

Login of registreer om te reageren
03-06-2013 om 22:49 uur

Ik heb het uiteraard met de kinderarts overlegd, maar die spreekt zichzelf regelmatig zo tegen, dat wij het idee hebben dat ze maar wat zegt.

Zo had dochterlief volgens haar eerst wel astma. Een jaar later was  ze extreem benauwd en was het toch geen astma maar een allergische reactie. En toen was het weer wel astma en rept ze niet meer over allergieën.

Bij het voor het eerst voorschrijven van de Qvar heeft ze in eerste instantie 2x de volgens de bijsluiter maximale dosis voor kinderen voorgeschreven. Toen ik haar daarop wees, zei ze dat heel normaal was. Maar een andere arts die ik ernaar vroeg gaf aan dat die maximale dosis daar niet voor niets stond.
Toen we onze bezwaren tegen die dubbele dosis uitten, mochten we de helft geven.

Bij het groeiverhaal zei ze eerst dat dochterlief prima de curve volgde (op dat papier met die priegelige groene ruitjes wat bijna niet secuur in te vullen is), dus dat we ons geen zorgen hoefden te maken. En dat astma de groei ook kan remmen. Maar ze ging me wel een aanvraagformulier sturen voor een botscan om te kijken hoeveel ze nog moest groeien.

We zijn het vertrouwen in haar een beetje kwijt en willen eigenlijk niet meer naar haar toe. We hebben het idee dat ze in het dossier van dochterlief niet verder kijkt dan het verslag van het laatste bezoek. Dat vinden wij niet echt vertrouwenwekkend.

Maar dank voor de link en de tip. Ik ga er naar kijken en misschien m'n vraag aan de professionals voorleggen.

Login of registreer om te reageren
20-09-2016 om 06:57 uur

Beste MerelsMommy, Het lijkt alsof ik mijn eigen verhaal lees. Ik had ook alle vertrouwen in de arts verloren. Om een lang verhaal kort te maken, mijn dochter heeft een aantal jaar Qvar gebruikt. Zij was altijd wel wat kleiner, maar nu bleef haar groei zorgelijk achter. Volgens de arts was de hoeveelheid groei-stagnerende stof zo minimaal dat dat geen effect zou moeten hebben, en tenslotte volgden ze haar groeicurve nauwlettend. Ook zei de arts dat het effect van astma meer groeiproblemen zou kunnen veroorzaken dat het gebruik van onderhoudsmedicatie.
Twee jaar geleden zijn we een half jaar gestopt met Qvar. Achteraf gezien heeft zij toen een paar cm ingehaald. Dat heeft de arts in kwestie ook toegegeven. Op dit moment is zij net 15 en we zijn vier maanden geleden op eigen initiatief weer gestopt met Qvar. Het blijkt dat zij waarschijnlijk al aan het einde van haar puberteit zit, wat mijn hart breekt. Mogelijk kan er niks meer voor haar gedaan worden qua groei. Ze gaat binnenkort naar een endocrinoloog voor verder onderzoek. De arts (om je vraag te beantwoorden) heeft nu het medicijn 'Montelukast Sandoz' voorgeschreven. Dit medicijn bevat schijnbaar geen cortisonen en moet in pilvorm worden ingenomen. Het is minder effectief, maar heeft hetzelfde doel. Ik zie dat je post uit 2013 is, maar wie weet heb jij, of een ander nog iets aan deze informatie. Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren