balansventilatie (wtw)

22-09-2013 om 21:23 uur

Hallo,

Wij zij op zoek naar een nieuw huis. Een van de huizen die we aan het bekijken zijn, heeft een balansventilatiesysteem met warmteterugwinunit. Ik lees op het forum dat mechanische ventilatie niet zo handig is bij astma. Heeft iemand ervaring of dit eventueel wel OK is met regelmatig schoonmaken van de luchttoevoerbuizen? Of weet iemand of je zo'n systeem ook kunt verwijderen (lijkt me lastig) of uitzetten?

Met vriendelijke groet,
Kester

Login of registreer om te reageren
23-09-2013 om 11:32 uur

Beste Kester,

Uit onderzoek is gebleken dat dit type ventilatiesysteem gezondheidsklachten bij bewoners kan veroorzaken. Het gaat daarbij in veel gevallen om astmaklachten.
Wat voorop staat: “Ventilatie is noodzakelijk voor gezonde lucht in huis. Balansventilatie biedt dat, maar vereist goed gebruik en onderhoud van onder andere de filters. Bij achterstallig onderhoud kunnen gezondheidsproblemen ontstaan doordat de luchtverversing afneemt en de vuile filters schimmel en bacteriën uw huis in blazen.”

Het is bij ons niet bekend of je zo’n systeem makkelijk kunt verwijderen en of uitzetten zonder veel problemen. Je zou informatie en advies kunnen vragen aan de Vereniging Eigen Huis: www.eigenhuis.nl, of aan een bouwkundig adviesbureau en bij het Informatiepunt Ventilatie: http://www.milieucentraal.nl/thema's/thema-1/energie-besparen/isoleren-….

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
25-11-2016 om 11:37 uur

Beste Kester & Advieslijn,
Graag geef ik algemene informatie over de begrippen Ventilatie systeem, Warmte-Terug-Win (WTW) systeem en Balansventilatie. Ik merk dat er misverstanden ontstaan door verkeerde aannames. Het is belangrijk dat mensen juist geïnformeerd worden.

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen en aannemen dat een Balansventilatie systeem met WTW unit zorgt voor gezondheidsklachten, zoals Astma.

Algemeen:
1) Een korte introductie. Een ventilatie-systeem heeft als doel om de lucht in huis te ventileren. Want ventilatie zorgt voor luchtdoorstroming. We hebben dit geleerd vanuit het verleden (oude huizen, vocht, schimmels etc). Het systeem zuigt lucht aan van buiten en blaast lucht af naar buiten. Het zorgt voor een luchtstroom. Ventileren is het hoofddoel, lucht (subtiel) in beweging zetten. Niet schone lucht naar binnen en vuile lucht naar buiten.
2) WTW unit is een ventilatie systeem waarin een technische installatie is gebouwd waar uit de afgevoerde ventilatielucht warmte wordt hergebruikt. Deze lucht gaat via en warmtewisselaar, de lucht verwarmd de wisselaar waarin koudere vloeistof zit. Deze wordt opgewarmd.

Dit systeem wordt een WTW systeem genoemd. Wanneer de hoeveelheid aangezogen lucht even groot is als de afgevoerde lucht dan spreekt men van een balans-ventilatie-systeem of ook wel een balans-WTW-systeem. De verschillende begrippen worden wel een door elkaar gehaald. Het principe is gelijk.

Het klinkt high-tech zo'n system. Feitelijk is het niets meer dan een motor die lucht blaast in huis door bijv. een plafond opening, en vervolgens elders afzuigt door een andere plafond opening. Hierdoor ontstaat een ventilatie flow. De afgezogen stroomt via een warmtewisselaar naar buiten. Om de elektrische motor en warmtewisselaar te beschermen zit er een filter in het systeem, dit filter houdt stof tegen.

Het volgende is belangrijk: Dit filter filtert dus niet de lucht in huis. Het ventilatiesysteem regelt ook niet de conditie van de lucht in huis. Met conditie bedoel ik vochtigheid, temperatuur, druk en/of de kwaliteit van de lucht. Het is géén Air Conditioning systeem, waarbij dit wél geregeld zou kunnen worden.

[b][i]Heel simpel .... een Ventilatie systeem of WTW systeem verplaatst lucht. De filters filteren ook niet hoeveelheid stof in huis. Het filtert de stof naar de motor en warmtewisselaar. Niets meer !!

Het filter voldoet aan de norm EN779. Bij Stork maar ook bij andere leveranciers van WTW units, wordt een filterklasse G3 gebruikt. Dit is voldoende om stof tegen te houden. Er zijn G4 filters of hoger, de filters zijn iets fijner. Hierdoor moet de motor meer moeite doen om af te zuigen. Motor is daarvoor niet ontworpen. Hierdoor ontstaat er drukverschil vóór en ná het filter, daardoor gaat de balans (ventilatie) weg, daarmee raakt het systeem uit evenwicht. Het luistert nauw. Géén G4 filters gebruiken. Niet aan de plafond openingen draaien, deze zijn bij installatie nauwkeurig afgesteld. Op dat moment waren de luchtstromen in balans.

Consumentenbond adviseert 1 keer per 10 jaar de WTW unit en leidingen te laten reinigen. Dit geeft de
(non) importantie aan. Zelf doen kan ook. Het is geen rocket science.
Filter vervangen is - zeker voor gezondheid en luchtkwaliteit - geen aandachtspunt. Om te voorkomen dat de motor en warmtewisselaar vol gaan zitten met stof haalt u de filters wél regelmatig uit het WTW systeem om te stofzuigen. Op deze manier kunt wel 7 jaar met 1 filter doen.

Als je puur technisch naar het systeem kijkt dan kan het WTW system niet de oorzaak zijn van de luchtweg aandoeningen. Laat staan dat er astma door zou ontstaan. Wel kan je gevoelig zijn voor koudere luchtstromen, hetgeen de bestaande lichamelijke problematiek kan verergeren. En als er wel een verband zou zijn dan rijst de vraag of het WTW systeem in balans was en/of er een G3 filter in zat.

Wat tegenwoordig ook een reden is waarom er zoveel over het WTW system wordt geschreven is de commercie.

Het WTW systeem is ooit bedacht om de Energie Prestatie Norm (EPN) te verhogen. Men voorkwam hiermee verlies van warmte. Men won het weer terug. Duurzamer en beter voor het milieu. Zodoende kwam er een wildgroei van (kleine) filterleveranciers die filters laten maken in China voor nog geen 0,30 euro per stuk. Verkoop 6,95 euro. Handel!
We worden continu angstig gemaakt. Door mensen die geen verstand hebben van WTW systemen. Schimmels, zwammen, paddenstoelen in het systeem en zelfs gezondheidsklachten aan o.a. de luchtwegen. Pollen filters, G4 filters, Allergenen filters, in spuiten met Pro-Biotica ....Noem maar op, angst is het motto. De markt wordt gepenetreerd met commerciële onzin.

Met bovenstaande uitleg zult u inmiddels begrijpen waarom deze filters geen invloed hebben op de kwaliteit van de (ventilatie) lucht. Gelooft u deze onzin niet. Het is niet nodig om dit filter regelmatig te vervangen, wel regelmatig uitzuigen zodat het filter zijn werk kan doen.... en dat is stof tegenhouden omwille van het technische systeem.

Als er mensen zijn die toch ziek worden dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Ik kan me voorstellen dat koude ventilatie stromen bij de instroom ventielen niet echt prettig zijn en een effect op de longblaasjes hebben. Ook kan ter plaatse van de uitstroom ventielen temperatuurverlagingen ervaren worden, niet omdat de temperatuur écht lager wordt maar meer door de stroming. Denk aan de ventilator in de zomer die een verkoelend effect geeft.

Ik vertrouw erop dat ik een positieve bijdrage heb geleverd aan dit onderwerp.
Als er nog vragen zijn laat u dit dan a.u.b. weten.

Login of registreer om te reageren