e-sigaret / e-roken

25-10-2013 om 12:32 uur

Hallo,

Mijn vraag is vast wel eens gesteld, maar ik kan er zo snel geen bevredigend antwoord op vinden, vandaar bij deze. Wat is de mening van de gemiddelde longarts betreffende het e-roken / de e-sigaret?

3,5 jaar geleden is er bij mij COPD Gold III, inmiddels net Gold IV, ten gevolge van Alpha-1 Antitrypsine Deficiëntie (ZZ) vastgesteld. Uiteraard gestopt met roken, maar altijd tot op de dag van vandaag behoefte gehad. Ook wel eens stiekem een sigaretje opgestoken, eenvoudig Marlboro-tje terwijl ik zware shag roker was, maar dit was, tot groot vermaak van mijn vrouw, geen succes. Man, wat had ik het benauwd, van één(!) sigaretje! Door enkele gebeurtenissen in mijn leven is mijn behoefte naar een sigaret weer op topniveau en heb ik een wegwerp e-sigaret gekocht (Flavor Vapes). Geen zware Van Nelle, maar helemaal niet gek.

Maar ik ben 40 en heb een vrouw en 2 kinderen (15 en 9) en kan nog redelijk veel ondanks mijn slechte longen. Helaas wordt het wel steeds minder, maar als ik naar vergelijkbare patiënten om mij heen kijk, gaat het nog prima met me. En dat wil ik graag zo houden!

Kan het 'dampen' (zo heet het geloof ik) van een e-sigaret kwaad voor iemand met (ernstige) COPD?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Gr. Eric

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 15:02 uur

Geen teer of andere giftige stoffen. Bovendien kun je de nicotine ampullen langzaam naar 0 afbouwen. Na ongeveer een maand wordt de smaak en het gevoel smerig. En stop je vanzelf. Klaar is Klara. veel succes.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 16:30 uur
Reactie op JP

Geen teer of andere giftige stoffen.

???? Volgens mij heb ik gehoord dat er weliswaar geen teer, maar wel degelijk andere giftige stoffen inzitten.

Ik vond het volgende op internet:
Dr. Elisabeth Pott van het federale gezondheidscentrum in Keulen zegt tegenover Daily Mail dat rokers weliswaar geen schadelijk teer meer binnenkrijgen, maar wel het mogelijk net zo gevaarlijke propyleenglycol. Die stof wordt gebruikt om de nicotinevloeistof in nepsigaretten te laten verdampen bij verwarming. En naast propyleenglycol komen er nog enkele stoffen in elektronische sigaretten voor die ook in gewone sigaretten te vinden zijn.

Mijn mening:
Geen enkele sigaret en dus ook geen E-sigaret zal jouw problemen oplossen. Het is een denkfout om te denken dat je in moeilijke tijden een sigaret of een vervanger daarvan nodig hebt.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
31-10-2013 om 16:34 uur

Beste Eric,

Ik weet zeker niet alles van een e sigaret maar er zitten zeker nog scahelijke stoffen in. Ook maak je de overstap naar gewone sigaretten weer een stuk kleiner

Tevens ben ik het helemaal eens met abo; het is een gedachtenkronkel te denken dat bepaalde gebeurtenissen makkelijker te verwerken/op te vangen zijn door te gaan roken. Word het hierdoor minder erg? is de misere die wordt veroorzaakt minder heftig of duurt het minder lang?

Volgens mij is het antwoord hierop nee, sterker nog je introduceert een nieuw probleem namelijk je sigarettenverslaving steekt weer de kop op.
Ook is het afbouwen van roken of nicotinebehoefte geen goed optie, hierdoor word de verslaving alleen maar lastiger te stoppen omdat het verlangen naar die sigaret/nicotine groter word en de bevrediging/beloning indien je weer staat te roken groter dus de moeite om ervan af te komen alleen maar groter.

Als laatste indien je 40 bent en al een dusdanig ernstig COPD, zoek een goede stoppen met roken kliniek en laat je goed begeleiden. Het is 1 voor 12 voor je, indien je weer gaat roken dan zal dat op korte termijn grote problemen opleveren en je toekomstverwachting mbt kwaliteit van leven en verwachting van levensduur ernstig negatief beinvloeden.

Kortom ga aan de slag met jezelf en kom definitief van het roken af!!

succes

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
01-11-2013 om 17:09 uur

Het spijt me, maar ik ben het er niet mee eens. Natuurlijk is een e-sigarett niet "gezond" maar staat in geen verhouding tot de 4000 giftige stoffen die er in een gewone sigaret zitten. Ik ken heel wat mensen die met de e-sig uiteindelijk gestopt zijn met roken.

Login of registreer om te reageren
02-11-2013 om 00:14 uur

Roken zit tussen de oren.....
Dus of je nu een gewone sigaret of een E-sigaret rookt je blijft je schoorsteen voeden, om iets in je handen te houden!
Stoppen met roken is stoppen met iets naar je mond brengen en inhaleren.
Met zo'n ernstige COPD moet je echt een knoop gaan doorhakken.
Het kan ........ en ook in tijden van stress ( ik heb 30 jaar gerookt stond ermee op en ging ermee naar bed ) Maar toen ik ziek werd ben ik direct gestopt. Een wake-up-call ........
De lichamelijke verslaving was weg na 10 dagen en na 100 dagen wist ik niet meer beter.
Dus kom op #youcandoit#  SUCCES!!

Groetjes Cee *)

Login of registreer om te reageren
03-11-2013 om 17:08 uur

45 jaar gerookt, de laatste jaren een pakje shag per dag( kost nu 6 euro 80) Op 12-12-2011 opgenomen met zware longontsteking, gesprek aangegaan met mezelf. de vraag gesteld of ik dit nogmaals wilde meemaken( ik had nog nooit in een ziekenhuis gelegen) nee dus. ben tot op de dag van vandaag gestopt met roken, de diagnose is copd 2, wat nog meevalt gelet op het vele roken wat ik deed.
Ik ben gaan wandelen en wandel nu plusminus 100 km per week ik werk nog drie dagen in de week, en ik heb mij in jaren niet zo goed gevoeld.
Stop aub met roken, zweer het af, denk aan de voordelen; in de eerst plaats natuurlijk je gezondheid, je omgeving gaat positief op je reageren, jij krijgt rus in je hoofd en je er ook nog financieel voordeel van.
Kortom, enkel voordelen, de nadelen van roken hoef ik hier op het forum aan niemand uit te leggen!!
Sterkte.

Ton( 63 jaar

Login of registreer om te reageren
04-11-2013 om 08:56 uur

Hallo,

Ik heb tussen de 43 en 45jr gerookt,van sigaretjes tot alles wat er in de winkels verkrijgbaar was.
Tot ik in mei 2012 te horen kreeg via de longarts...je hebt copd g2...op 11 november 2012 ben ik gestopt met roken..
Ben toen naar de apotheker geweest...en op de verpakking van de e-sigaret stond vermeld:niet geschikt voor longpatienten.
Infeite,alles wat we inademen van sig-e-sig en ons slechte milieu,dat doet ons allemaal geen goed.

Groetjes van Guido bijna 60jr

Login of registreer om te reageren
05-11-2013 om 16:51 uur

Hoi Eric,

Hoop niet dat je het me kwalijk neemt dat ik uit een hele andere hoek kijk maar je zegt dat door omstandigheden je behoefte aan roken momenteel top is. Kan het zijn dat je onbewust jezelf hebt verteld door al die jaren roken, dat de oplossing voor het nare gevoel bij deze omstandigheden te verminderen is door te roken?  Dat zou dan namelijk puur tussen de oren moeten zitten omdat er niets in een sigaret zit dat je vervelende gevoel weg haalt. Ja zeg je toch wel,  maar dat is dan een paar minuten en wordt teniet gedaan door het schuldgevoel dat het feit dat je gerookt hebt weer oplevert.  We zoeken eigenlijk een beetje afleiding voor ons gevoel he in roken....  Stel dat je 100% accepteert dat ondanks je situatie je gewoon niet meer rookt...zou dat kunnen helpen?

Veel sterkte en succes trouwens!  groetjes, Harald

Login of registreer om te reageren
05-11-2013 om 23:04 uur

Hallo
Ik ben ondertussen 2 maanden en 23 dagen gestopt met roken, niet met een e-sig maar met pleisters die ik nu aan het afbouwen ben. Zelfs in de moeilijke tijd die wij nu doormaken lukt het nog om van de sigaretten te blijven. mijn mama ligt namelijk in het ziekenhuis
met zware COPD gold4, longemfyseem,longembolieen en een indeukingsfractuur van haar wervel.... Haar vooruitzichten zijn niet goed, is reeds in behandeling met morfine... Ik kan u zeggen toen ik het nieuws van de longarts hoorde dat er geen verbetering zou zijn, was dat zwaar en ja, had ik zin in een sigaret. Toch doorgebeten, even goed gesnoept dan maar  :P maar de sigaret weerstaan.
Dus je kan het als je wil en je er klaar voor bent !
Stop met roken of blijf gestopt met roken, geen gewoon sigaret maar ook,geen e sigaret nemen !

Mijn ma heeft COPD gold 4 en het is  verschrikkelijk om haar zo te zien aftakelen en je voelt je ook enorm hulpeloos want je kan niets doen....

Sterkte in ieder geval !.

Login of registreer om te reageren
28-11-2013 om 17:40 uur

Vandaag is naar buiten gekomen dat de e-smoker ook giftige stoffen bevatten!!!!!!

Login of registreer om te reageren