Hoe krijg ik de luchtvochtigheid omlaag?

25-10-2013 om 15:48 uur

Ik heb een appartement, begin jaren 50, 1e etage (van 0-2), zandgrond. Ben aan het saneren vanwege alergisch astma. Vandaag een hegrometer gekocht. Deze geeft 75 aan. Dat is te hoog, lees ik op verschillende plaatsen op dit forum. Zelf houd ik ervan de verwarming niet hoog te hebben, nooit 20 graden,  zo mogelijk raampjes open te hebben. Ramen beslaan niet, tenzij bij het koken en dan alleen in de keuken, en bij het wasdrogen en dan alleen in de achterkamer, te verhelpen door het raam open zetten. Maar ja, het is dus te vochtig. Heb zojuist gestookt tot 22 graden, toen liep de meter naar 67.5. Daarna volgens het boekje de ramen tegen elkaar open en toen.... liep de luchtvochtigheid weer op.

Wat een toestand. Hoe los ik dit op? Ideeën zijn welkom. Mind you, ik heb het forum uitgebreid bestudeerd en toch lukt het niet.

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 15:59 uur

In deze tijd van het jaar is het ontzettend lastig om de luchtvochtigheid in huis goed te krijgen. Het is binnen vaak nog niet heel koud waardoor je nog nauwelijks stookt en buiten is het vochtig weer dus met ramen open krijg je de luchtvochtigheid in huis vaak niet veel omlaag. Eigenlijk wat jij dus al ondervonden hebt. Vandaag is het een beetje regenachtig weer en dat scheelt natuurlijk ook. Bij mij in huis is de luchtvochtigheid nu 74% en ik probeer wel om die zo laag mogelijk te krijgen maar accepteer ook dat het niet altijd lukt. In de zomer als het warm en droog is of in de winter als het vriest en je de verwarming aan hebt, zul je zien dat de luchtvochtigheid eerder aan de lage kant is.

Nog wat tips die ik van de thuiszorg longverpleegkundige heb gehad:
- de was liever niet laten drogen in huis maar buiten of een droger gebruiken met een afvoer naar buiten. Als dit niet mogelijk is, een raam open zetten.
- Laat de afzuigkap na het koken nog 15-20 minuten draaien voordat je hem uitzet.
- Laat na het douchen de deur van de badkamer dicht zodat het vocht zich niet door de rest van je huis verspreid en zet een raam open of de afzuiger hoog
- Zet de verwarming aan en altijd een aantal ramen op een kiertje (indien mogelijk, bij mij kan dit niet overal) of een rooster open

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 16:37 uur

Hoi Roosm, helaas hadden wij water in huis, toen die enorme plensbuien gevallen waren. We hebben het zo goed mogelijk opgestofzuigd, maar helemaal intens droog wordt het natuurlijk niet. Het is onder het huis en ik zet daar sindsdien elke dag het raampje open, of het nu lekker is buiten, of dat het regent. Het waait iig door. Het begint nu te drogen daar, maar tot en met de bovenverdieping is het nu vochtiger dan normaal. Ik heb overal een meter neergezet en wij komen soms ook tot 68.
Zodra we het bed uitkomen, alle ramen open, voorzover dat kan tijdens regen, maar altijd wel de bovenlichtjes en raam op kierstand. Thermostaat hoger dan normaal. En na 2 weken merk ik nu eindelijk verbetering, maar dat kwam mede door een paar dagen lekker zonnetje.
Ventileren ventileren ventileren, het liefst smorgens douchen, zodat die stoom ook goed weg kan trekken, afzuigkap aan tijdens koken, zo min mogelijk was ophangen in huis.
Meer zou ik ook niet weten, misschien een ontvochtiger??

Login of registreer om te reageren
25-10-2013 om 19:09 uur

Ik heb hetzelfde probleem. Luchtvochtigheid is te hoog, hij is de afgelopen weken nog niet onder de 60% geweest, dus extra raam open en hop, de luchtvochtigheid naar 75%. Soms gaat hier de kachel net even aan en dan is de luchtvochtigheid meteen weer een stukje lager. Vandaag (per ongeluk) de ramen wat minder ver open gehad, luchtvochtigheid is wel lager dan de afgelopen dagen, maar dat zal ook toeval kunnen zijn.

Oplossing? Tsja, die heb ik ook niet. Ik heb wel eens zo'n vochtvreter geprobeerd, maar ook dat helpt voor mijn gevoel nauwelijks.

Voor mij is het hopen dat het snel weer droger weer wordt!
(En dan kan je inderdaad al snel weer aan de slag om de luchtvochtigheid boven de 30% de krijgen ;) )

Login of registreer om te reageren
26-10-2013 om 11:30 uur

Veel dank voor deze reacties. Ze geven de burger moed.
Ik begrijp nu dat ik beter het e.e.a. voor de duur van een paar weken kan bekijken. Als het een probleem blijft de luchtvochtigheid onder de 70 te krijgen en te houden, moet ik maar eens aan nadere stappen gaan denken, maar voor nu lijkt rustig blijven ook geen overbodige luxe.  O-)

Login of registreer om te reageren
26-10-2013 om 11:40 uur

bij koken en douchen, deur dicht en ventilatie of raampje open
na douchen de tegelmuren met trekker droog trekken
toch stoken, een paar dagen (t klinkt jammer, stoken terwijl je de warmte niet nodig hebt, maar ik doe t ook wel eens zo)
wasdroger: geen condens droger maar een waarbij het water direct naar de afvoerpijp gaat
was niet in de ruimte waar je veel bent drogen (of s nachts met raampjes open ... maar jij hebt geen raampjes, drogen in de keuken dan maar met raam open s nachts)

dit is wat ik zo voor je kan bedenken... succes!

Login of registreer om te reageren
26-10-2013 om 21:54 uur

Ja, ik zal inderdaad maar beter in de keuken gaan drogen voortaan.  Dank voor het meedenken!

Login of registreer om te reageren
30-10-2013 om 11:18 uur

Ik begrijp nu dat ik beter het e.e.a. voor de duur van een paar weken kan bekijken. Als het een probleem blijft de luchtvochtigheid onder de 70 te krijgen en te houden, moet ik maar eens aan nadere stappen gaan denken, maar voor nu lijkt rustig blijven ook geen overbodige luxe.

Login of registreer om te reageren
30-10-2013 om 13:18 uur

Tussentijds rapport: ik zie nu wel dat de vochtigheid ook wel eens richting de 60 gaat, voornamelijk 's middags als de zon schijnt. Ik stook al een paar dagen vooral 's avonds wat meer en als ik dan voor het slapen gaan lucht, gaat de meter ook omlaag.

In ieder geval heb ik de bakjes water aan de radiatoren niet nodig  8-)

Login of registreer om te reageren
30-10-2013 om 14:12 uur

Ramen tegen elkaar open en de vochtigheid loopt gelijk op. Goede mechanische ventilatie helpt. Badkamer, keuken, toilet In ieder geval geen warmte terugwin unit, ik heb het er hier uit laten slopen en vervangen door alleen afzuiging  Ik moest daarna wel voor meer glas met ventilatie sleuven zorgen.

Login of registreer om te reageren
04-11-2013 om 12:33 uur

Ben inmiddels de trotse bezitter van een... luchtontvochtiger. Jawel met hygrometer. En die geeft een betere vochtigheid aan dan het goedkope dingetje van de bouwmarkt en ik ben niet geneigd om vanzelf te denken dat dure dingen beter zijn, maar deze betere uitslag doet mij zeer deugd. Ik ben van plan het ding te gebruiken om bij twijfel te checken en te ontvochtigen en natuurlijk ook bij het drogen van de was en het bereiden van een groot maal in een keukentje dat vochtig wordt ondanks de afzuiging :-)

Dank voor jullie tips en steun!

Roos

Login of registreer om te reageren