Longfoto gemaakt maar wat betekent dit eigenlijk

29-10-2013 om 12:41 uur

Hallo,

Vandaag ben ik in het ziekenhuis een foto gaan laten maken. Dit is niet mijn jaar. de 5e keer al dat ik een vrij zware hoest te pakken heb en alleen met codeine weet te slapen. Ik ben doodmoe en ben erg duizelig, veel last van rechterribben aan de onderkant en last van maag darmen.

Daarom werd ik doorverwezen om een foto te laten maken naar aanleiding van een verhoogde bezinking die uit mijn bloed kwam.  Nu staat er

x-thorax Geen oude foto's ter vergelijking, wat drukke bronchovasculaire tekening maar geen overtuigende infiltraten.. Slank cor en mediastinum...  Wat wordt hiermee bedoeld?

ALvast bedank groeten annette

Login of registreer om te reageren
29-10-2013 om 16:10 uur

Hallo annette, Heeft de huisarts je voor 'n foto gestuurd en wie heeft je de uitslag gegeven? De huisarts heeft mij ook eens voor 'n foto gestuurd en enkele dagen later mij de uitslag gegeven. Ik weet beslist niet wat er met de uitslag bedoeld wordt. Dit zul je denk ik van de huisarts moeten horen. P.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-10-2013 om 19:19 uur

beste Annette79,

Zo'n uitslag hoor je inderdaad te horen van de dokter die het onderzoek heeft aangevraagd. Bij het interpreteren van de uitslag moet je het totaalbeeld weten: wat waren de klachten precies? wat is de voorgeschiedenis? wat was er te horen over de longen?

Als ik de uitslag vertaal staat er: geen afwijkingen te zien, met name geen longontsteking. Mogelijk wel wat lichte ontsteking/irritatie

Juist vanwege het laatste deel van de tekst is het complete beeld zo belangrijk voor de interpretatie. Meestal is dit niet van betekenis, maar als de huisart wat hoort misschien wel.

kortom: op naar je huisarts!

groeten en succes, Karin Pool

Login of registreer om te reageren