Drukkend gevoel op de borstkas

04-01-2007 om 22:39 uur

Hoi hoi allemaal...?

Weer eens wat vaags.
Ik heb de hele dag een raar gevoel. Niet echt benauwd zo zou ik het niet omschrijven, en ook niet meer echt hoesten. En toch echt pijn lijkt echt op spierpijn in mijn borstkas. kan echt niet heel goed helemaal diep in en uit ademen omdat het zeer doet.
En ook weet niet zooooo ergstig. meer zeurend.
nu ongeveer een maad a anderhalve maand geleden had ik aan de prednison gezeten en daarna AB ( die had een andere reden ) En toen ging het echt mega goed. en ik had opeens mijn mega overdreven ( waar hier veel jaloers op zullen zijn ) pf weer terug 550. En nu.... nu blaas ik weer 450 na ventolin gaat het iets beter maar niet denderen daarom twijfel ik of het wel astma is. maar mijn hart is het ook niet dat weet ik heel erg zeker. Herkennen jullie dit.
ik moet heel rechtop zitten om lekker door te kunnen ademen. En het is geen hyperventilatie. want ik adem heel rustig. voel me niet gejaagd. voel me eerder duf en moe. Terwijl ik redelijk slaap. veel wakker tussendoor dat wel maar niet omdat ik benauwd ben heb ik het idee. ik snap er zelf niets meer van.vind het zeeer raar. mijn neus zit wel wat dicht. Iedere keer maar ik ben niet verkouden. Heb ook geen koorts ofzo. ik snap er helemaal niets van. en vind het maar raar. ofterwijl weer twijfel aan mezelf. Hebben jullie ook wel eens deze gevoelens ( olifant op de borst gevoel dus ) en heeft dat dan met benauwdheid te maken. wel slijm in de keel maarja dat zijn niet mijn longen. En het is gewoon licht. Wel het gevoel dat mijn keel wat dikker is dan anders.....

hopelijk hebben jullie ideen of tips of herkennin oid.

groetjes Inge

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 08:20 uur

Hoi Inge,
Het gevoel van niet diep kunnen ademen en bij mij een hele stijve rug alsof er een olifant op zit, is bij mij wel degelijk benauwdheid. Ik heb hier elke dag bij het opstaan last van en toen ik in september een prednisolonkuur kreeg had ik er ook hele erge last van de hele dag.

Ik neem nu 's-morgens 4 puffen airomir (= salbutamol) op advies van la en dat werkt erg goed. Toen ik er nog 2 nam, was ik altijd heel erg snel weer moe en kon ik zelfs bij geconcentreerd werk bijna in slaap vallen. Nu is dat probleem dus over en hoef ik tussendoor ook veel minder te puffen.

De la zei dat het gewoon een goede start zou zijn met 4 puffen en dat is het dus gebleken. Ik zou het als ik jou was dus maar wel in de gaten houden. Ik blaas trouwens maximaal zo'n 480 en 's-morgens blaas ik rond de 400. Het dus dus ongeveer hetzelfde verschil als bij jou.

Groetjes en succes, Angelique

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 09:37 uur

Hoi Inge,

Ik herken het niet echt, maar kijk even bij dit topic'niet piepende astma', hierin wordt dit gevoel volgens mij een beetje omschreven, misschien heb je er iets aan? Ik zou het anders met je arts bespreken.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 12:59 uur

Helemaal herkenbaar.... Ook het topic over niet piepende astma....
Vallen voor mij nu een aantal puzzelstukjes op hun plaats.....

Heb jij al iets meer ontdekt Inge?

Ik krijg de laatste tijd ook regelmatig een verkramping/steek in me borst. Meestal (eigelijk 9 van de 10 keer zeg maar) is dit links, zo ter hoogte van mijn bh-beugel. Het geeft beetje het gevoel van zo'n pijnlijke verkramping van je kuit....
Meestal gaat het het snelste over als ik probeer diep in te ademen zogauw dit lukt, en even rustig door te ademen. Soms is het dan ook helemaal weg, de andere keer zeurt het na, of trekt het naar me schouder. Daarna heb ik wel altijd zo'n drukkend gevoel nog precies in het midden, op me borstbeen.
Het gebeurt vrijwel altijd in rust, op de bank of als ik op bed lig. (Niet in me slaap)

Is dit voor jullie herkenbaar?

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 14:08 uur

Hoi Melanie,
Die steken in de borst heb ik af en toe nog. Vroeger toen ik 9 was is het begonnen. Het is bij mij altijd links, maar is ook echt van mijn astma. Vroeger kreeg ik er een drankje voor, maar nu gebruik ik er natuurlijk de Airomir voor. Bij mij lukt het dan niet om diep te ademen, want dan doet het nog veel meer pijn.

Hoi Inge,

ik moet heel rechtop zitten om lekker door te kunnen ademen. En het is geen hyperventilatie. want ik adem heel rustig. voel me niet gejaagd. voel me eerder duf en moe. Terwijl ik redelijk slaap. veel wakker tussendoor dat wel maar niet omdat ik benauwd ben heb ik het idee. ik snap er zelf niets meer van.vind het zeeer raar. mijn neus zit wel wat dicht. Iedere keer maar ik ben niet verkouden. Heb ook geen koorts ofzo. ik snap er helemaal niets van. en vind het maar raar. ofterwijl weer twijfel aan mezelf. Hebben jullie ook wel eens deze gevoelens ( olifant op de borst gevoel dus ) en heeft dat dan met benauwdheid te maken. wel slijm in de keel maarja dat zijn niet mijn longen. En het is gewoon licht. Wel het gevoel dat mijn keel wat dikker is dan anders.....

Dit wat je hier zegt komt me ook bekend voor. Toen ik in september slecht in mijn vel zat en het erg benauwd had, heb ik ook praktisch rechtop geslapen. Ik slaap nu nog met 2 kussens, dus iets omhoog, omdat het wel helpt tegen de benauwdheid. Heb je trouwens huisstofmijtallergie, want die speelt nu heel erg. Zonder allergietabletje Xyzal en neusspray Livocab red ik het echt niet de hele nacht. Dat duffe en moeie gevoel kan echt ook het gevolg zijn van je benauwdheid.

Groetjes, Angelique :)

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 15:03 uur

Hoi Angelique,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb een bricanyl 500 turbohaler... Dit is denk ik een lichtere inhalor?

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 16:24 uur

Hoi bedankt voor de reacties. als het zo blijft ga ik na het weekend maar weer eens richting HA. Vandaag voel ik me weer helemaal belabberd en niet lekker. Heb net geslapen en word met hoofdpijn wakker. ook niet handig om s middags te slapen maarja. had vanmorgen gewerkt. en ook weer die druk enzo. Heel raak en rillerig. en niet koorts rillerig maar rillerig of je minstens een inspanning heb geleverd van die tot aan tokyo maar dat is helemaal niet zo. grrrrrr  en zooooo moe.

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 21:23 uur

Inge, het kan uiteindelijk van alles zijn; vermoeidheid, verminderde weerstand, griep op komst, andere "op wacht staande virussen" om maar een greep te nemen.
Niet onbelangrijk in deze is dat je luistert naar je lichaam. Je kunt vaak het "ernstige' wel van het "minder ernstige" onderscheiden.

Als dit voor jou niet goed voelt kun je maar één ding doen, en dat is een bezoek brengen aan je HA.

Ik hoop dat je het weekend goed doorkomt  ;)

Mvg
Fides

Login of registreer om te reageren
05-01-2007 om 23:20 uur

hoi fides,

bedankt...... Ik weet niet wat het is.
En tja wat is ernstig. Het is geen hartprobleem En ik heb geen ernstig astma. Dus conclusie niet ergnstig dus loop ik door. Maar als ik doorloop gaat het wel iedere keer minder. Dus dan moest ik miscshien toch maar naar de HA gaan. pfffff afentoe word ik ''gek'' en moe van mezelf. Het afwegen erg erger ergst. En bij mij valt het wel mee. het komt wel weer goed. enz enz. bang om voor gek de staan bij de HA je zult zien dat dit gewoon niets is en meevalt. enz enz. Naja weer een bezoekje voor niks. En toch heb ik echt veel spierpijn kan toch ook niet goed zijn. en echt rond mijn longen. en voel ik mij smiddags echt bagger. terwijl astma vooral snachts is. grrrrrrrrrr ik snap het niet meer. Als het over mezelf gaat ben ik altijd de draad kwijt en kan ik niet meer normaal een besluit nemen. zodra het over een ander gaat weet ik wel raad. Heb ik wel tips en zie ik dat hetn iet goed gaat. enz enz. Waarschijnlijk erg herkenbaar voor veel mensen. en nu heb ik dat dus weet. IK  WEET HET NIET....

Login of registreer om te reageren
06-01-2007 om 11:08 uur

Hoi inge,

Misschien ligt het aan je spierpijn, van het hoesten, dat je daardoor verkrampt en minder goed gaat ademhalen. Probeer eens een tijdje op je ademhaling te letten en goed door te ademen ook al doet het pijn. Is dan het benauwde gevoel weg? Ik heb ook de laatste tijd pijn bij het ademen, dan ga ik vooral in het begin van de ochtend me licht benauwd voelen en spierpijn voelen in mijn schouders (in mijn slaap). Maar als ik dan weer goed ademhaal is het weg. Soms neem ik ventolin, dat helpt op een 1 of andere manier wel, net alsof ik dan niet zo diep hoef te ademen dan anders om dezelfde hoeveelheid lucht te krijgen ofzo.
Heb je toevallig de laatste tijd veel en hard gehoest, bij mij duurt het altijd best lang voordat die verrrekte spierpijn weg is.
Hmm tja idd best lastig he om te beslissen wanneer je naar de HA moet gaan. De vermoeidheid enzo kan idd ook door astma komen.
Veel sterkte en succes!

liefs bioloogje

Login of registreer om te reageren
06-01-2007 om 11:23 uur

Heeeel bekend die spierpijn van het hoesten. Daar help ibuprofen volgens mij beter tegen (ik gebruik paracetamol) maar daar krijg ik het benauwd van.

@ Inge, het is idd een goed idee om ermee naar de ha te gaan. Neemt het al wat af of is het nog steeds tzelfde?

Kus Tessa

Login of registreer om te reageren