astma medicatie en zwangerschap

05-08-2008 om 17:54 uur

Ik heb een vraag over het gebruik van astma-medicatie ten tijde van zwangerschap of ten tijde van het "proberen zwanger te worden".

Ik gebriuk op dit moment Seretide, Ventolin en Singulair om de benauwdheid tegen te gaan. Nu willen mijn vriend en ik in de nabije toekomst graag kinderen. nu is mijn vraag; is deze medicatie schadelijk voor het ongeboren kind of kan ik deze medicatie gewoon door blijven gebruiken?

met vriendelijke groet,
Marjolein

Login of registreer om te reageren
05-08-2008 om 18:28 uur

Ik moest met de Seretide toendertijd stoppen. Ventolin mag wel en Singulair weet ik niet. Misschien slim om even bij je huisarts/longarts langs te gaan en deze vraag daar voor te leggen. Misschien kun je voor je zwanger bent al overstappen op iets wat wel gebruikt kan worden.

Ik ben sinds januari begonnen met nieuwe medicijnen door de longarts voorgeschreven. Een maand later was ik zwanger en moest ik over op anderen. Op de een of andere manier ben ik nu moeilijk in te stellen, heb het veel vaker benauwd en reageer heftiger op prikkels, ben er zelfs al mee op de eerste hulp belandt. Omdat ik nog niet zo heel lang bij de longarts loop, die andere medicijnen nog niet super lang gebruik en ik bij de vorige zwangerschappen lang niet zoveel last had, is nu echter niet bekend of ik zo reageer door de hormonen of omdat de medicijnen niet goed werken. Echt experimenteren doen ze nu ook niet dus vandaar dat ik voorstelde om evt. nu vast wat anders te proberen om te kijken of je je astma daar mee onder controle kunt krijgen. Ik ben alleen weer terug op de qvar omdat mijn stem vertrok en niet terugkeerde van die andere ontstekingsremmer.

Ik wens jullie veel succes en plezier met de uitvoering van jullie plannen  :Y

Login of registreer om te reageren
05-08-2008 om 19:41 uur

Zodra wij besloten om weer zwanger te worden ben ik gestopt met de Serevent en over gestapt op de Qvar en de Ventolin.

Nu na de zwangerschap gebruik ik Symbicort...

Het is idd een vraag die je aan de huisarts moet voorleggen...

Login of registreer om te reageren
05-08-2008 om 19:52 uur

Dank jullie voor deze antwoorden  :) ik zal het ter zijner tijd zeker even met de huisarts overleggen. alleen bestaat de kans dat ik nu al *ongepland dus* zwanger ben... tis nog even afwachten, vandaar ook dat het een beetje een dringende vraag is  :@

Login of registreer om te reageren
05-08-2008 om 19:57 uur

Hoi Marjolein,

Via de zoekfunctie van het forum kun je nog veeeeeeeeeeeel meer vinden over dit onderwerp :) Misschien kun je nog wat aanvullingen vinden mocht je nog meer willen weten  :Y
Leuk dat jullie aan t proberen zijn om zwanger te raken. En misschien is het zelfs al zover, spannend hoor  *O*

Groetjes, Nina

Login of registreer om te reageren
05-08-2008 om 21:09 uur

Over deze medicijnen die je gebruikt...met uitzondering van de ventolin....is te weinig bekent wat de effecten zijn tijdens de zwwangerschap.
Mocht je denken dat je zwanger bent dan zou ik zo snel mogelijk een test doen en gelijk een afspraak maken met je huisarts.

Tijdens mijn laatste zwangerschap heb ik zelfs de Qvar laten staan (dit ivm schimmelinfectie).

Login of registreer om te reageren
18-08-2008 om 21:01 uur

Hallo,

Ik heb gemerkt dat longartsen er erg verschillend in staan over het gebruik van Seretide, Fluticason en Singulair. Bij de longarts, waar ik nu bij loop, raad veel medicatie af waarin geen onderzoek is gedaan naar de gevolgen van astma en zwangerschap. Deze arts geeft dat hij streng is. Hij raadt Ventolin en Qvar en Beclometason. Singulair, Fluticason en Singulair raadt hij af bij/voor zwangerschap. Omdat ik zwanger ben, heb ik dit advies maar gevolgd. Ik ben nu 10 weken zwanger en ben benauwd. Dit komt door de maand aug. (ben ik vaker benauwd), maar ik heb ook het idee door de zwangerschap. Daarbij komt dat de medicatie die ik gebruik niet langwerkend is. Daardoor merk ik sneller dat ik benauwd ben, moet vaker puffen. Ik word aardig moe van het benauwd zijn, naast de zwangerschaps-
vermoeidheid, helaas.
Wat helpt om even niet mijn verzwaarde spieren rondom mijn longen te voelen, is zwemmen. Dat is echt ontspannen.

Groeten Lidy

Login of registreer om te reageren
19-08-2008 om 17:59 uur

Lastig hè dat er zoveel verschillende meningen zijn over medicatie maar dat komt denk ik vooral dat er maar weinig vrouwen zullen zijn die tijdens hun zwangerschap mogelijk riskante medicatie zal willen gebruiken alleen om het uit te testen wat het met het kindje kan doen.

Zowel mijn la als de vk zijn wel van mening dat het gebruik van medicatie altijd nog beter is voor je kindje dan jezelf zo benauwd te laten worden dat je kindje dit misschien ook is en misschien zuurstofgebrek krijgt. Of dat ook echt kan weet ik niet maar ik neem maar het zekere voor het onzekere en gebruik gewoon mijn onstekingsremmer trouw volgens voorschrift en de luchtwegverwijder als dat nodig is.

Ik ben nu bijna 7 maand zwanger en ben ook veel benauwder dan normaal maar moet er wel bijzeggen dat ik dus ws. de boel nog niet goed onder controle had toen ik zwanger werd. Zwemmen is voor mij helaas geen optie, van de chloor krijg ik alleen maar meer last. Vind dat wel jammer want ik had het graag gedaan.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-08-2008 om 19:16 uur

Instabiliteit van het astma is nadeliger dan het veelal theoretische nadelige effect van medicatie. Er bestond een (zweedse)classificering maar die wordt niet meer bijgehouden. Sommigen prefereren beclomethason in plaats van fluticason (zit in seretide) omdat daar langer ervaring mee is en raden salmeterol (ook in seretide) af en salbutamol aan om dezelfde reden (salbutamol is zeker veilig, maar werkt korter). Of het uitmaakt is niet duidelijk, maar niet waarschijnlijk. Balangrijk bij omzetten is dat u stabiel blijft: kunt u dus voor de zwangerschp proberen. Singulair wordt afgeraden ivm te weinig gegevens. Denkt u ook aan foliumzuur?

Succes met alles

Ton van Keimpema

Login of registreer om te reageren