Te lage luchtvochtigheid in huis

18-12-2009 om 14:06 uur

De longverpleegkundige is een tijdje terug bij me thuis geweest oa om te kijken hoe het was en als tip had ze om een hygrometer te kopen zodat ik kon kijken of mijn huis te vochtig werd van bijvoorbeeld was ophangen, etc. Nou blijkt dat mijn huis niet te vochtig is maar te droog! De luchtvochtigheid zit normaal rond de 40% en ik merk vooral ook aan m'n ogen dat het echt te droog is. Maar wat kan ik hier aan doen? Je krijgt altijd alleen tips tegen een te vochtig huis. Bakjes water aan de verwarming zijn slecht is me verteld omdat je dan snel schimmel krijgt, is dat zo of kan je dat voorkomen door ze gewoon zo af en toe af te wassen? Wat kan ik verder doen om te zorgen dat het in mijn huis minder droog is?

Login of registreer om te reageren
18-12-2009 om 18:22 uur

Wij doen thuis altijd een laag ovenschaaltje op de verwarming met een klein laagje water. Regelmatig verversen. Ben benieuwd of het AF nog andere tips heeft  :Y

Login of registreer om te reageren
18-12-2009 om 18:30 uur

De ramen veel open scheelt ook, want veel mensen moeten er juist mee uitkijken dat het dan niet te vochtig wordt in huis, vooral met vochtig weer.

Login of registreer om te reageren
19-12-2009 om 11:57 uur

Ik heb inmiddels bakjes water op de verwarming staan maar veel lijkt het nog niet te werken. De luchtvochtigheid is hier nu onder de 30%  :-\

@ Evi: van de ramen open daalt het toch juist? Ik heb gehoord dat het binnen altijd vochtiger is dan buiten, zeker met dit koude vriesweer lijkt me.

Login of registreer om te reageren
19-12-2009 om 21:18 uur

Ventileren geeft inderdaad vrijwel altijd een verlaging van de luchtvochtigheid, zeker als het buiten koud is. Dit komt omdat koude lucht minder waterdamp kan bevatten.

Een natuurlijke manier om de luchtvochtigheid te verhogen is het houden van groene planten. Deze verdampen water via het blad. Maar in het Nederlandse klimaat heb je sneller een te hoge dan een te lage luchtvochtigheid, dus blijf wel goed op de hygrometer letten als je maatregelen gaat nemen.

Login of registreer om te reageren
20-12-2009 om 12:25 uur

natte (gezellig uitziende) theedoek(en) over de verwarming, deze tip kreeg ik eens van een arts, en het helpt echt.

Groetjes
Sonja

Login of registreer om te reageren
21-12-2009 om 09:43 uur

Beste Daantje,

De droge lucht van dit moment hangt samen met de vorstperiode. Als de vorst over een aantal dagen weer weg is, zul je vrijwel direct een hogere luchtvochtigheid ervaren.
Té droge lucht is heel vervelend, kan de huid uitdrogen en de slijmvliezen prikkelen.
Je kunt de luchtvochtigheid verhogen door natte theedoeken over de verwarming te leggen, of je kunt de temperatuur 1 à 2 graden verlagen. Zorg ook voor voldoende ventilatie. Je kunt het beste géén radiatorbakjes gebruiken, want hierin kunnen schimmels en bacteriën ontstaan.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
21-12-2009 om 13:58 uur

Hallo, mijn moeder is ernstig COPD patient en heeft sinds vorige week ook veel lastvan kortademigheid in huis. Naast haar gebruikelijke medicijnen moet ze nu wat meer puffen en ze heeft er een kuurtje predniscolon bij.
Maar het is heel vervelend iemand benauwd te zien.
Gezien jullie reacties is het huidige weertype dus één van de oorzaken.
Wat is nou het beste percentage luchtvochtigheid in huis voor een copd/astma patient?
En als er teveel openstaat wordt het te koud en teveel kleren maakt ook weer warm. Hoe mee om te gaan?

Alvast bedankt aan degenen die reageren.
Heeft de AL nog iets voor mij?

Login of registreer om te reageren
22-12-2009 om 11:49 uur

Wat de luchtvochtigheid voor COPD patienten moet zijn weet ik niet.
Voor mensen die allergisch zijn voor de huistofmijt moet het onder de 60% zijn.
Zorg voor een goede ventilatie, maar geen tocht.
Hopenlijk gaat je moeder opknappen van de prednisolon en is ze nu niet meer zo benauwd.

Login of registreer om te reageren
22-12-2009 om 20:41 uur

Tussen de 40 en 60% is de luchtvochtigheid ideaal, zowel voor longpatiënten als niet longpatiënten. Voor mensen met een allergie voor huisstofmijt is dit nog iets meer van belang vanwege het overleven en voortplanten van dit beestje.

Login of registreer om te reageren
05-01-2010 om 23:24 uur

Mijn bejaarde moeder heeft, met haar COPD-klachten- vanaf december veel meer last van benauwdheid.
De luchtvochtigheid in haar woning bleek 27% te zijn. Vanmiddag heb ik een luchtbevochtiger van Delonghi gekocht. Na inschakeling was binnen twee uurtjes de luchtvochtigheidsgraad gestegen naar 37%.
Ben benieuwd of dit een beetje verlichting gaat geven.

Login of registreer om te reageren