betekenis uitslag histamine provocatietest

29-04-2008 om 21:42 uur Gesloten

Goeiedag,

Dit is mijn voorgeschiedenis, die van belang is om de vraag in een kader te kunnen plaatsen.

Ik ben een vrouw van 40 jaar. 8 jaar geleden heb ik sarcoidose gehad met klachten in de longen en plekken op de onderbenen. Na het herstel heb ik altijd klachten gehouden mbt mijn weerstand. Snel verkouden, kortademig, weinig energie.

Het laatste half jaar ben ik 6 keer verkouden geweest, heb ik een oorontsteking gehad, een keelontsteking, griep en als laatste een longontsteking (dit laatste was 8 weken geleden).
Sinds de longontsteking ben ik extreem moe, kortademig, bij geringe inspanning heb ik pijn op de borst, dik gevoel in de keel, soms slijmvorming.
Ik probeer sinds 4 weken mijn conditie weer op te bouwen door dagelijks een half uur te wandelen, maar ik merk weinig tot geen vooruitgang, ik blijf enorm hijgen bij geringe inspanning.

Ik ben doorgestuurd naar de longarts. Zij heeft 2 longfuncties gedaan. De eerste test was positief, ik scoorde overal ca 96 tot 97 %.
De 2e test, de histamine provocatietest, was minder, ik scoorde 25 % onder de norm. Er werd mij door de assistent verteld dat dit wijst op overgevoelige luchtwegen en dat mijn trage herstel hier aan te wijten zou kunnen zijn.
Vandaag kreeg ik de officiele uitslag van de longarts, zij zei dat ze niets voor me kon doen en dat het niet duidelijk was wat de orzaak van mijn klachten is. De overgevoeligheid erkende ze wel, maar ze zei dat ze het niet kan matchen met de klachten die ik heb. Op mijn vraag wat ik dan kan doen om deze klachten te verhelpen kreeg ik geen ander antwoord dan: gebruik maar deze medicijnen en kom over 4 maanden terug.

Het medicijn dat ik heb gekregen is Symbicort turbuhaler 200/6, een medicijn dat tot mijn verbazing wordt voorgeschreven aan copd en astmapatienten. Is dit nu niet schieten met een kanon op een mug?

Wat adviseert u mij? Ik ben in verwarring omdat de assistent de indruk wekte dat mijn prestaties ver onder de maat waren en dat dit wees op serieuze problemen en de longarts die er heel luchtig over doet.

Voor uw informatie: er zijn ook uitgebreide bloedonderzoeken gedaan, en dit heeft niets opgeleverd.

Bedankt voor uw aandacht, met vriendelijke groet, Earthangel

De reacties zijn gesloten.
29-04-2008 om 22:28 uur

Hoi earthangel, als eerste welkom op het forum, het is heel lastig om longproblemen te kwalificeren en zeker om een oorzaak te vinden, veel logaandoeningen lijken op elkaar en hebben vaak dezelfde symptomen. Je hebt ieder geval last van kortademigheid en dan geeft men vaak toch aan dit soort aandoeningen, zodat men kan zien of het baat heeft. Als nu bijkt dat je hierbij baat hebt, is dat toch niet verkeerd. Dus ik zou het zeker een kans geven. En je kan altijd ergens een second opion aanvragen. Maar geef je LA een kans en proeer de medicijnen eerst. Heel veel sterkte.  ^O^

01-05-2008 om 09:26 uur

Bedankt voor je reactie.
Ik wil zeker mijn longarts een kans geven hoor, maar ik vond het vreemd dat er niet wordt uitgezocht misschien dmv allergietest wat mijn benauwdheid veroorzaakt. Ik heb toch klachten en de uitslag van de test bevestigt dat de longen overgevoelig zijn.

Ik gebruik nu 3 dagen symbicort en ik heb het veel minder benauwd, ook heb ik nu helemaal geen steken in de borst meer, dat is een grote opluchting. Doordat het minder benauwd is, voelen mijn schouders en bovenste deel van de rug veel meer ontspannen, normaal is dat zo stijf als een plank, en laat ik me wekelijks masseren om het een beetje zachter te maken.

01-05-2008 om 11:38 uur

Hallo Earthangel, door de histamine provocatie test is duidelijk geworden dat je longen overgevoelig reageren op allerlei prikkels (denk aan kook en bakluchtjes, parfum, rook, uitlaatgassen etc.). Dit noemen ze dan hyperreactiviteit (je luchtwegen reageren 10x zo snel en 10x zo heftig op prikkels dan 'gezonde' mensen).
Je longen reageren dus op die prikkels. Daarvoor heb je ook die medicatie gekregen, als het goed is beschermen die je (voor een deel) tegen de invloed van de prikkels, waardoor je minder last zult hebben.
Een allergie zou er eventueel iets mee te maken kunnen hebben, maar vaak zijn daar dan ook aanwijzingen voor. Bijvoorbeeld als je na het eten van chocolade heel benauwd wordt. Dan zou je het alsnog kunnen aankaarten. Maar zelfs als er sprake is van een allergie dan beschermt de symbicort tegen de benauwdheid en gevoeligheid van de luchtwegen. Hoogstens kunnen er dan medicijnen toegevoegd worden.
Er zijn vast mensen die het nog beter uit kunnen leggen, lees ook eens wat verder op het forum. Daar kun je nog veel meer info vinden. Ik hoop dat je met dit antwoord alvast wat vooruit kunt.

01-05-2008 om 16:13 uur

Ik ben aan het afstuderen op een project naar Sarcoidose en wat ik daarbij tegenkom is dat er wel vaker medicijnen bedoeld voor astma of COPD patienten voorgeschreven worden aan sarcoidosepatienten. Er zijn op dit moment nog geen speciale medicijnen voor sarcoidose. Omdat de klachten soms overeenkomen met die van astma en COPD patienten wordt dan soms geprobeerd of medicijnen daartegen helpen.

Zorgprofessional
09-05-2008 om 22:11 uur

Tsja, niet zo gemakkelijk zonder alle gegevens te hebben. Inderdaad wijst een afwijkende histamineprovocatietest erop dat de longen overgevoelig kunnen (maar niet steeds hoeven te) reageren: de longfunctie kan dan instabiel zijn: de ene keer goed, de andere keer slecht. Maar of dat zo is, is niet zomaar uit te maken: eventueel kan een draagbare peakflowmeter helpen om beter zicht op de zaak te krijgen. Het gaat dan om z.g. "astmatische reacties". Het is niet onmogelijk dat u die aanleg heeft en dat het na de infecties is versterkt. Soms zien we het ook bij sarcoidose, maar eigenlijk alleen wanneer de longfuntie chronisch gestoord is. De vermoeidheid en kortademigheid kunnen ook van een verminderde conditie komen (na de ziekteperiodes). Conditie opbouwen lukt niet altijd zelf, want is specilistnwerk waarmee fysiotherpueten of fitnessinstructeurs kunnen helpen. Soms gaat het echter om eenprimaire vermoeidheidsreactie, onafhankelijk van conditie, dan is een veel omzichtiger aanpak dat standaard conditietraining nodig. Heleboel vragen dus nog. Is een inspanningstets overwogen om nader te bekijken wat het probleem is? Zo kan er altijd aan een heel aantal zaken gedacht worden, maar even aanzien en het een en ander proberen geeft vaak meer duidelijkheid, zodat een heleboel belastend onderzoek wordt voorkomen. Wellicht is dus wijselijk besloten eerst even af te wachten hoe het beeld zich ontwikkeld, wellicht spontaan bijtrekt, waarbij de voorgeschreven medicijnen zouden kunnen helpen, gezien de testresulatten. Die hebben ook wel enig tijd (tot weken) nodig om goed in te werken.

Ton van keimpema, longarts

13-05-2008 om 10:23 uur

hartelijk dank voor de reactie.

Ik wil iig een afsrpaak met de huisarts maken zodra hij de uitslag van het ziekenhuis binnen heeft.
Zodat hij me ook één en ander uit kan leggen. Wat ik nu als een groot probleem ervaar is inderdaad de moeheid. Omdat ik dacht dat het inderdaad met een slechte conditie te maken had, heb ik mezelf opgefokt om zoveel als mogelijk te bewegen, minimaal een uur per dag wandelen of fietsen. Maar op sommige dagen gaat het gewoon echt niet. Ik zit nu inmiddels sinds half februari thuis en heb daar grote moeite mee omdat ik mezelf vaak een slappeling vind. Dat is nog wel het vervelendste, dat ik blijkbaar boos op mezelf ben. Ik voel me nu erg aan het zwemmen omdat niemand tot nu toe, de huisarts, de longarts of de arbo-arts, me echt goed advies geeft wat ik nu moet doen: toegeven aan de vermoeidheid omdat dit een signaal is wat ik niet moet negeren of juist negeren die vermoeidheid omdat ik anders nooit conditie opbouw.

Zijn er mensen die dit herkennen?

14-05-2008 om 15:01 uur

Beste Earthangel,
Wat vervelend dat je die klachten hebt. Ook ik heb last van hypergevoelige luchtwegen.
Bij de histamine test kreeg ik het  bij de eerste flesje al heel erg benauwd. Ze hebben me flink aan de venolin gezet op dat moment. Ik denk dat voor die hypergevoelige longen weinig te doen is, dan goed je medicijnen te gebruiken. heb je geen ventolin gekregen voor de acute benauwdheid?

Wat ik weet dat je met dit probleem weinig respons krijgt, want ze weten gewoon niet wat ze ermee aan moeten. Ga je zelf geen schuldgevoel aanpraten en niet over de kop trainen, de enige die in de problemen komt ben jij. Blijf bewegen en rust wanneer je lichaam het aangeeft. Dat blijft toch je raadgever. Zo heb ik mijn traject doorlopen, en nog ben ik afentoe gefrustreerd, dat blijft menselijk.

gr
eef

14-05-2008 om 17:03 uur

Hoi Eef, wat fijn dat je reageert en dat je het herkent.

Nee ik heb geen ventolin gekregen, ik hen eigenlijk nooit last van acute benauwdheid, het is bij mij meer dat ik gewoon de hele dag loop te hijgen, heel sluimerend. Ik heb nu net met mijn huisarts gesproken, hij  wil afwachten hoe het is over 2 weken, dan zit ik op 4 weken medicijnen gebruiken, en dan kijken hoe ik me voel. Hij raadde aan om evt. medisch fitness te gaan doen en naar een ademhalingstherapeut te gaan. Want ik heb nu met praten ook vaak last van mijn stembanden en het is niet ondenkbaar dat ik inmiddels een beetje verkrampt ademhaal.
Mag ik vragen wat jouw traject is geweest? Dit is allemaal nieuw voor mij. Ik zit nu al 3 maanden thuis terwijl ik normaal werk en een eigen praktijk probeer op te bouwen, dus het heel erg druk heb. Soms maak ik me zorgen of dat in de toekomst weer gaat lukken allemaal.

groeten, Earthangel