betekenis uitslag histamine provocatietest

29-04-2008 om 21:42 uur Gesloten

Goeiedag,

Dit is mijn voorgeschiedenis, die van belang is om de vraag in een kader te kunnen plaatsen.

Ik ben een vrouw van 40 jaar. 8 jaar geleden heb ik sarcoidose gehad met klachten in de longen en plekken op de onderbenen. Na het herstel heb ik altijd klachten gehouden mbt mijn weerstand. Snel verkouden, kortademig, weinig energie.

Het laatste half jaar ben ik 6 keer verkouden geweest, heb ik een oorontsteking gehad, een keelontsteking, griep en als laatste een longontsteking (dit laatste was 8 weken geleden).
Sinds de longontsteking ben ik extreem moe, kortademig, bij geringe inspanning heb ik pijn op de borst, dik gevoel in de keel, soms slijmvorming.
Ik probeer sinds 4 weken mijn conditie weer op te bouwen door dagelijks een half uur te wandelen, maar ik merk weinig tot geen vooruitgang, ik blijf enorm hijgen bij geringe inspanning.

Ik ben doorgestuurd naar de longarts. Zij heeft 2 longfuncties gedaan. De eerste test was positief, ik scoorde overal ca 96 tot 97 %.
De 2e test, de histamine provocatietest, was minder, ik scoorde 25 % onder de norm. Er werd mij door de assistent verteld dat dit wijst op overgevoelige luchtwegen en dat mijn trage herstel hier aan te wijten zou kunnen zijn.
Vandaag kreeg ik de officiele uitslag van de longarts, zij zei dat ze niets voor me kon doen en dat het niet duidelijk was wat de orzaak van mijn klachten is. De overgevoeligheid erkende ze wel, maar ze zei dat ze het niet kan matchen met de klachten die ik heb. Op mijn vraag wat ik dan kan doen om deze klachten te verhelpen kreeg ik geen ander antwoord dan: gebruik maar deze medicijnen en kom over 4 maanden terug.

Het medicijn dat ik heb gekregen is Symbicort turbuhaler 200/6, een medicijn dat tot mijn verbazing wordt voorgeschreven aan copd en astmapatienten. Is dit nu niet schieten met een kanon op een mug?