belastingaftrek bij COPD

25-02-2009 om 21:44 uur

Mijn man heeft COPD (gold3) maar werkt wel, zij het 50% maar hij heeft nooit wao aangevraagd
Mogen wij een arbeidsongeschiktenaftek invullen bij de belasting of niet?

Login of registreer om te reageren
25-02-2009 om 21:49 uur

Volgens mij kan alleen als hij ook echt arbeidsongeschikt is verklaard, wel kan hij recht hebben op de vaste aftrek chronisch zieken als hij boven een bepaald bedrag aan ziektekosten heeft. Heeft hij bijv een dieet op doktersvoorschrift en is hij aanvullend verzekerd, komt hij waarschijnlijk al een heel eind.

Login of registreer om te reageren
26-02-2009 om 15:33 uur

Met ingang van januari 2009 is naar wat mijn belastingman verteld, het niet meer mogelijk
om ziektekosten voor chronisch zieken af te trekken, evenals de wao aftrek.
daar tegenover staat dan voor deze groep een beperkte toelage 1x per jaar, afhankelijk van het inkomen.
voor het fijne zou je of postbus 51 of de belastingdienst moeten bellen.

Login of registreer om te reageren
26-02-2009 om 17:05 uur

Dat klopt maar nog wel over 2008........dus dit is het laatste keer dat je deze ziektekosten kan aftrekken  :Y

Login of registreer om te reageren
26-02-2009 om 17:50 uur

Ik wil hier nog even op reageren.

Voor zowel chronisch zieken als arbeidsongeschikten is een bedrag van 821,- aftrekbaar, maar als beide situaties van toepassing is, mag je maar eenmalig 821,- aftrekken.
Ik neem aan dat uw man vanwege zijn COPD al in aanmerking komt voor chronisch zieke aftrek. In dat geval hoef je het arbeidsongeschiktheid niet meer meetellen.

Wat de arbeidsongeschiktheid zelf betreft, zoals Rahimns al zegt, hiervoor moet je echt gekeurd worden door het UWV.

HIER nog een interessante lijst met buitengewone uitgaven die (deels) aftrekbaar zijn.

Login of registreer om te reageren
26-02-2009 om 17:57 uur

famke, hoe controleren ze bij de belastingdienst dat ik een chronische ziekte heb (astma?)

Login of registreer om te reageren
26-02-2009 om 19:02 uur

Dit wordt niet gecontroleerd, bij meer dan 325,-- aftrek aan specifieke buitengewone uitgaven (zoals bijv. dieetkosten) mag je een bedrag van 821 euro aftrekken, ook al ben je niet chronische ziek.

Hier vind je een lijstje met de specifieke buitengewone uitgaven

Login of registreer om te reageren
08-03-2009 om 21:07 uur

maar als je niet boven die €325 uitkomt maar wel aantoonbaar chronisch ziek bent, mag het dan ook?

Login of registreer om te reageren
09-03-2009 om 02:39 uur

Nee helaas..........het programma geeft dit ook pas aan bij meer dan 325,00 aan buitegewone uitgaven

Login of registreer om te reageren