Hoestklachten / pijn in luchtpijp na inspanning

23-10-2010 om 17:12 uur

Beste .........,

Reeds geruime tijd (1,5 jaar) heb ik last van mijn bronchien / luchtpijp en produceer ik veel slijm bij het sporten (fietsen / 4-5X per week). Tijdens het sporten heb ik geen last (ja veel slijm) maar mijn longen functioneren prima, voel me ook goed. Ook ervaar ik jeuk over mij gehele lichaam.

Het hoesten ontstaat met name tijdens het ontspannen (slapen) dan ga ik erg hoesten, hetgeen mij wakker houdt.

Inmiddels diverse onderzoeken gehad via de huisarts:
* Longfoto : alles goed.
* Longfunctie : Goed.
* Allergieen voor pollen : Allergisch voor de berk.
* Voedsel allergie : wordt getets, weet uitslag nog niet.

Inmiddels gebruik (voorgeschreven door huisarts) Flutide en levocetririne.

Tot ongeveer 3 maanden geleden werkte dit goed.  :? :?
Echter werking lijkt minder te worden en ik weet nog geen oorzaak!
Als ik stop met de genoemde middelen krijg ik meteen behoorlijke klachten, niet goed dus.
Ook heb ik regelmatig pijn in mijn luchtpijp!

wat te doen / hoe dit verder aan te pakken?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-10-2010 om 11:15 uur

Beste Mr Bean,

In je vraag schrijf je dat je flutide gebruikt, ik neem aan dat je flixotide bedoelt. Indien dit niet het geval is laat het me dan weten.

Wanneer ik je verhaal doorlees dan lijkt het me zeer wel mogelijk dat er bij je sprake is van astma met een mogelijke inspanningsastma component.

Dat het dan in dit jaargetijde slechter gaat valt ook te verklaren want het huidige weer lokt veel klachten op bij mensen met astma.

het lijkt mij dus zaak dat er een test wordt uitgevoerd waarmee met grote zekerheid kan worden gezegd of er sprake is van astma. Deze test kan een reversibiliteitsmeting zijn (dan wordt er gekeken of je longfunctie verbeterd na het innemen van ventolin) of een histamine inhalatie provocatie test zijn. Deze laatste test kan overigens alleen worden uitgevoerd bij een longarts.
Indien er sprake is van astma dan moet de behandeling van je worden geintensiveerd. Indien er uit deze testen geen verklaring voor je klachten komt, dan moet er misschien verder onderzoek gebeuren, waarbij ook zeker gedacht moet worden aan klachten die worden opgewekt door maagzuur problemen.

Dus bespreek met je huisarts waar hij/zij aandenkt en hoe dit aan te pakken.

Succes!

groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
28-10-2010 om 16:40 uur

Beste Erik,

Enorm fijn dat u de moeite heeft genomen om te antwoorden! TOP.

Inderdaad gebruik ik flixotide

Mischien nog wat aanvullen de genoemde inspanningstest heb ik gedaan bij de huisarts exact zoals beschreven, met ventolin. Geen resultaat  Ook maagzuur productie is bekeken,  geen resultaat.

Zit nu te wachten op uitkomst naar voedsel allergie onderzoek. Echter huisarts verwacht hier niet veel van. Ik zelf wel want als ik stop met de levocetrizine krijg ik over het gehele lichaam jeuk.

Is het een combinatie van factoren / kan het aan alleen voedsel liggen (is dat logisch)!?

Helder en makkelijk is het zeker niet, was dat het maar :@

Met de huisarts afgesproken dat hij me doorverwijst naar een longarts als de voedselallergie test niets uitwijst.

Als dat kan / mag dan laat ik mij wel naar u doorverwijzen. U heeft immers reeds de moeite genomen er even over na te denken. Maakt me ook niet uit waar u zit. Primair wil ik weer (en kan ik ook) vollop gaan sporten.

Mischien kunt u nog een keer kort de moeite nemen van een kort antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Login of registreer om te reageren
06-11-2010 om 01:54 uur

Vermijd MELK , eet geen kaas , geen suiker !!! gedurende 4 weken en kijk maar eens wat dit met je doet ...

het zijn knal dezelfde klachten waar ik ook last van had , je moet je lichaam eerst ontgiften en dan zien of de klachten beter worden ...

dit is geen zever , ik heb zelf een jaar arbeidsongeschikt geweest door mijn astma en dokters die maar al te graag middels zoals singulair (werkt depressie op ) en medrol voorschrijven .

ik wens je een spoedig herstel !!

Login of registreer om te reageren
08-11-2010 om 10:57 uur

Hallo MrBean,

Denk ook is aan de medicijnen misschien?Dit kan ook veel klachten veroorzaken. want bij mij kwam het hoesten en het vele slijm door een bijwerking van de medicijnen. Nu ik andere medicijnen heb, heb ik vrijwel geen slijm meer en hoest ik haast niet meer.

Gr

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-11-2010 om 10:15 uur

Beste Mr Bean,

Mijn antwoord wat later, echter ik ben 3 weken afwezig geweest dus vandaar.

Om terug te komen op je vragen; in mijn optiek/ervaring is het nooit zo dat bij een astma wat moeilijk in te stellen is er maar 1 factor is die je klachten veroorzaakt. Gezien het verhaal wat je schrijft lijkt me dit bij jou ook niet het geval.

Indien je er met je huisarts niet uitkomt wat je klachten veroorzaakt is het in mijn ogen van het grootste belang dat er systematisch onderzocht wordt wat er nu precies aan de hand is. Dit houdt in eerst uitgebreide longfunctie testen, foto's van je longen maken en bloedonderzoek. Daarna kan dit worden uitgebreid met oa ondezoek naar kno gebioed, 24 uurs pH meting etc etc.

kortom een goed doorgesproken onderzoeksprotocol is in jouw geval zeer belangrijk wat op dee manier kom je erachter waardoor je klachten worden veroorzaakt.

Succes

groet

erik kapteijns
longarts Rode Kruis Ziekenhuis
Beverwijk

Login of registreer om te reageren