Vlekje op longen en emfyseem

11-01-2007 om 09:10 uur Gesloten

Hierbij even een vraagje voor mijn zus. Ze heeft geen astma, maar bij haar is pasgeleden wel een longfoto gemaakt, omdat ze al een aantal jaren klachten heeft. (Hoesten en soms wat benauwd). Ze is 48 jaar en (helaas!) al 30 jaar roker. Tot onze schrik bleek de longfoto niet helemaal in orde

Omdat ze pas op op 12 februari bij de longarts terecht kan, zou ik graag voor haar al wat info hebben. Ben al volop aan het googelen, maar heb nog niet de gewenste informatie.

Op de longfoto zijn wat vlekjes gevonden, waarvan nog niet duidelijk is wat hiervan de oorzaak is. Mijn vraag is, wat voor oorzaken vlekjes op de longen kunnen hebben? (behalve de bekende ernstige...)
Omdat mijn zus ooit longontsteking heeft gehad, vraag ik me af of het littekenweefsel kan zijn?

Verder had de radioloog er "emfyseem" bij gezet. Hier schrok mijn zus uiteraard erg van, met name omdat haar klachten helemaal niet ernstig genoeg lijken voor longemfyseem. Kan dit beginnend emfyseem zijn en zo ja, hoe kan dit worden gezien op een longfoto?

Alvast bedankt voor alle informatie!

De reacties zijn gesloten.
16-01-2007 om 22:16 uur

Wil er nog ff aan toevoegen dat de radioloog ook het woord "granuloom" (ontstekingscellen?) erbij had gezet.

Zorgprofessional
02-02-2007 om 15:56 uur

Beste Lia

Vlekjes op de long kunnen heel veel oorzaken hebben, onder andere:
- inderdaad, littekenweefsel na bv een longontsteking
- een klein rond litteken wordt soms ook wel een granuloom genoemd
- ontsteking bv een longontsteking
- het kan ook iets zijn dat op de ribben zit, of een drogbeeld zijn omdat toevallig een aantal normale strukturen over elkaar heen vallen op de foto
- het kunnen bloedvaten zijn
- het kan zelfs een tepelschaduw zijn of een verdikking van de huid

en zo zijn er nog veel meer redenen, de belangrijkste, waarom we altijd bij een dergelijke uitslag gealarmeerd zijn is dat het misschien ook kanker zou kunnen zijn.

Of dat in het gevalĀ  van je zus ook zo is kan ik natuurlijk niet zeggen, maar wel dat er daarom dus snel goed naar gekeken worden. Ik hoop dat het mee valt!

Met vriendelijke groet

Frans Krouwels

02-02-2007 om 18:01 uur

als ik een foto van mijn longen zie is het een en al littekenweefsel,dat zijn dan van die witte vlekjes.
ik ben toen ook heel erg geschrokken