Hoesten, hoesten, hoesten

27-10-2012 om 23:58 uur

Hallo,

Mijn dochter hoest al vanaf dat ze 1 jaar is (ze is nu 8)...werd afgedaan als een lage weerstand.
Nadat ons zoontje zijn eerste astma aanval heeft gehad zijn onderzoeken gestart ook bij haar.
Ze heeft dus ook astma reageerde heftig op de provocatie test met zware hoest (zeehondenhoest).
Ze heeft nu 3 jaar lang flixotide 2 x per dag 1 puf....en dat werkte super tot vorig jaar oktober.
Vanaf dat moment tot nu dus een heel jaar lang is zij elke 6 weken verkouden en heeft keelpijn en hoest zich echt te pletter. Een hele zware blaffende hoest....de hele dag en nacht door....zelfs in haar slaap.
we worden er radeloos van! Ze heeft al enkele prednison kuren gehad en die helpen wel. Al zegt de kinderarts dat het eigenlijk niet kan want haar longen zijn elke keer schoon....dus de astma medicatie aanpassen heeft geen zin. Vorig jaar bij enkel hele heftige tijden hebben ze haar verneveld en daarna sliep ze de nacht wel door. Als ik dat nu voorstel zeggen de artsen dat dat geen zin heeft omdat ze niet piept en niet kort is en de longen schoon zijn. Ze is nu gelukkig na een jaar doorverwezen naar een KNO arts om te kijken of de keelamandelen t probleem zijn....ik denk van wel!
Maar goed nu zit ze dus weer in zo'n hele vervelende periode en ik vraag me af of er niets is waarmee ze haar kunnen helpen. Ze hoest nu al ruim 3 dagen en nachte aan de lopende band tot aan spugen toe!
Een hele zware blaffende hoest! We hebben een SEH kaart voor het ziekenhuis. Ik belde dus vanavavond, krijg een arts assistent aan de lijn leg de problemen uit en die gaat overleggen. Wordt terug gebeld dat ze niets voor haar kunnen doen.....aan hoesten is niets te doen.
Dan zakt me de moed in de schoenen.....ze denken dat het om een gewoon hoestje gaat!
Het is echt heel vervelend...je voelt je een overbezorgde moeder.
Haar eigen arts is uiteraard helemaal op de hoogte. Maar het gebeurt natuurlijk savonds/weekenden en dan heb je steeds andere artsen. Het is heel moeilijk uit te leggen maar ze heeft geen typische astmatische klachten buiten die hoest. Maar als de longen goed klinken en haar keelgebied is rood, neus van binnen rood....en een blaffende hoest....helpt dan geen vernevelen? Of prednison? Of iets anders?
Ik heb al eens eerder hier een topic geplaatst en toen werd me voorgesteld om bij heideheuvel een longcheck te doen. Maar goed....dat is weer een hele stap. Ik wil graag weten of er iets is wat er in dit geval gedaan kan worden (buiten eventueel verwijderen van de keelamandelen) om haar klachten te verminderen? Want het hakt er wel in 3 dagen en nachten hoesten....het kind is kapot! En wij ook...

Alvast bedankt!!

Login of registreer om te reageren
28-10-2012 om 08:56 uur

Ik ben een 60+er ,en hoest vaak ontzettend veel.
Er is een middel dat mij wel helpt en dat alleen op recept is te verkrijgen de naam is PROMETHIZINE syroop met thijm.Veel artsen willen dit niet voorschrijven omdat er verdoving inzit.
Bij de apotheek vertelde een medewerkster dat het ook voorgeschreven word aan kinderen om het doorslapen te bevorderen.
Het is alleen vooe eigen kosten,€5.50 voor 200 mg.
Sterkte met je kind en veel sterkte.
Kijk maar eens onder medicijnen onder de naam Promethizine .

Login of registreer om te reageren
28-10-2012 om 09:02 uur

Er is al veel over hoesten geschreven.

Onder andere hier 10 jaar hoesten.

Heb toen een linkje gegeven voor salie, heb hier al jaren baat bij en anderen ook. Baat het niet schaadt het niet.

Sterkte.

Login of registreer om te reageren
28-10-2012 om 09:35 uur

Dankjewel voor jullie adviezen!!!
Promethizine hebben we al vaak geprobeerd maar dat helpt haar helaas ook niet.
Ik ga eens kijken voor sali inderdaad baad het niet dan schaad het ook niet!

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
28-10-2012 om 11:30 uur

Hoi Manon,

Wat vervelend dat ze al drie (inmiddels dus 4 waarschijnlijk) dagen zo aan het hoesten blijft. En wat naar dat je niet langs mocht komen terwijl je weet hoe de situatie voor haar is. Dat het blijkbaar toch astma is maar dat dit zich voornamelijk uit in alleen maar hoesten.
Ik hoop voor jullie dat jullie vandaag nog even uit kunnen zingen met veel ventolin pufjes en dan morgenvroeg naar je eigen HA. Mocht 't nu echt niet gaan vandaag dan gewoon weer opnieuw bellen!

Groetjes Evi

Login of registreer om te reageren
28-10-2012 om 21:59 uur

Hoe is het vandaag nog gegaan Manon?

Login of registreer om te reageren
29-10-2012 om 09:25 uur

Hallo Manon,

Wat maak je je dan zorgen he om je kind !
Ik reageer op je bericht maar heb als volwassene ervaring met langdurig , ernstig hoesten.
Na jaren van hoesten( inmiddels zijn mijn stembanden kapot) ben ik op enig moment naar de hoestpoli in Zwolle gegaan. Daar ben ik geholpen door dr vd Berg ( longarts) . Naast mijn puf gebruik ik 10 mg singulair( kinderen krijgen 5 mg) Dit onderdrukt de leukotrieen. Het heeft mij enorm geholpen. Uiteraard gaat de astma er niet van over , maar stopt het eindeloze hoesten.
Een zeer plezierige arts en m.i. zeer de moeite waard je tot hem te richten.

veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
29-10-2012 om 20:16 uur

Vandaag bij eigen kinderarts geweest en een longfunctie test gedaan en een NO meting....allebei prima.
Hij heeft ook haar longen afgeluisterd....was nu wel flink wat slijm te horen wat hij vrijdag nog niet hoorde.
Dit hoest ze nu ook op....lijkt of het nu los komt. De kinderarts denkt echt dat het probleem dus op KNO gebied moet liggen. Al een jaar lang bij elke keer dat ze zulke periode heeft (om de 6 weken) zijn haar keelamandelen flink rood en opgezet. Ook is de neus van binnen heel rood en geirriteerd. Dus hebben we volgende week een afspraak bij de KNO arts. EN op mijn vraag wat we moeten doen als ze dus savonds en snachts aan een stuk door ligt te hoesten en niet kan slapen....kreeg ik als antwoord....tja...een verkoudheidsvirus kan wel een tijdje duren. Ik snap het theoretisch allemaal....alleen zou ik graag willen dat de arts mijn dochter zou zien en horen de afgelopen 4 nachten en wat je dan moet doen om je kind te helpen. Zou dan helemaal niets helpen?
Ik durf nu niet eens meer te vragen naar singulair.....
Vandaag merk ik dat het hoesten in heftigheid aan het afnemen is....we hebben de piek dus afgelopen weekend gehad. Ze ligt nu in bed....en het gaat goed....dus ben benieuwd!
Nu maar afwachten wat de KNO arts gaat zeggen.....

Login of registreer om te reageren
29-10-2012 om 21:40 uur

Manon, wat naar toch dat dit grote hoestprobleem nog steeds speelt! Wellicht is een longcheck bij Heideheuvel toch geen gek idee! Wat ontzettend naar voor je dochter en voor jullie!
Ik hoop dat deze hoestaanval inderdaad zijn piek heeft gehad.
Toch wel raar dat ze weten dat prednisolon helpt (en vernevelen) maar dat dat daar dan de volgende keren niets mee gedaan wordt. Het is nogal heftig om dagenlang te hoesten en daarvan totaal uitgeput te raken. Er is toch een heel verschil tussen hoesten door een verkoudheid (inderdaad gewoon vervelend) en deze soort continu hoest die maar doorgaat. Ik vrees dat zelfs artsen dat lang niet altijd begrijpen.

Login of registreer om te reageren
30-10-2012 om 10:35 uur

Beste Manon

Het feit dat je meldde dat verneveling effectiever bleek dan pufjes doet me toch denken dat astma nog niet geheel in de hand is. Ik denk graag een keer mee via ons longcheck/second opinion programma, mocht je nog steeds het gevoel hebben dat het niet helemaal goed gaat.

Hartelijke groet
dr Liesbeth van Essen

Login of registreer om te reageren