provocatietest

20-01-2013 om 15:18 uur

Weet dat er al veel over geschreven is maar meestal over de resultaten.
Het zat er al aan te komen maar de LA heeft de test uitgesteld omdat ik heel veel moeite heb maar longfunctietest blazen. Ja, neit mijn sterkste kant.
Maar zou graag eens weten zo'n test precies werkt. Kan iemand me dat even uitleggen aub?

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 16:24 uur

Als je puur benieuwd bent wat ze gaan doen met een histamine provocatie test, daar zijn op internet wel veel folders over te vinden. Vaak wordt 't wel duidelijk uitgelegd vind.

Hier is er bijv een. Succes alvast!

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 16:29 uur

Dank u Evi.
Heb nog minder zin om het te doen nu.
Stoppen met medicatie is sowieso weer een opname die erin zit dan :/
Zullen wel zien wat er gezegd wordt ik duim zo van niet

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 16:44 uur

Tijdens histamine provocatietest moet je ook een paar keer een longfunctie blazen. Dus als dat niet zo goed gaat, is het lastig om de test te doen.

De test zelf is dat je een minuutje mag ademen door een slang waar een provocerend stofje inzit. Het gaat er dan om of je longen duidelijk reageren of niet. Dat wordt weer gemeten m.b.v. een longfunctietest. Zo ja, dan mag je stoppen en proberen ze je met medicatie weer in de buurt van je 1e longfunctie te krijgen. Zo nee, dan mag je nog een keer, maar dan met een wat sterkere concentratie. Dat kunnen ze een paar keer herhalen.

Als je snel op prikkels reageert, zul je waarschijnlijk ook op deze test reageren.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 16:46 uur

Ja dus.
Ook een reden waarom hij dat niet wou. Omdat als ik ergens deftig op reageerd meestal bewusteloos ben. Heb niet veel nodig.
Ga toch nog eens hartig woordje over spreken denk ik
Merci voor de uitleg begrijp het al iets beter.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 17:07 uur

Om kort te zeggen: ze pesten je longen net zo lang, totdat je longfunctie met minimaal 20% gedaald is.

Login of registreer om te reageren
22-01-2013 om 09:41 uur

Dat kan ook heel snel gaan. Alle irriterende stoffen zijn vervat in een zoutoplossing. De eerste test is dus uiteraard of je die zoutoplossing verdraagt. Bij mij stopte het daar, dus ik was snel klaar. ;)

Maar als ik dit verhaal lees over bewusteloos raken en opnames, zou ik het in elk geval eens goed doorspreken. Natuurlijk zou het fijn zijn om alles duidelijk te krijgen, maar het mag niet gevaarlijk worden.

Login of registreer om te reageren
22-01-2013 om 10:52 uur
Reactie op mamm-loic

Dat kan ook heel snel gaan. Alle irriterende stoffen zijn vervat in een zoutoplossing. De eerste test is dus uiteraard of je die zoutoplossing verdraagt. Bij mij stopte het daar, dus ik was snel klaar. ;)

Maar als ik dit verhaal lees over bewusteloos raken en opnames, zou ik het in elk geval eens goed doorspreken. Natuurlijk zou het fijn zijn om alles duidelijk te krijgen, maar het mag niet gevaarlijk worden.

Daar twijfel ik dus ook aan. De LA wou het voor het moment met de peikstroom proberen maar die is blijkbaar niet helemaal juist.
Juist terug van controle bij HA en moest daar blazen met een andere en heb daar veel meer dan thuis. Strange

Login of registreer om te reageren
25-01-2013 om 18:51 uur

De longprovocatietes werd bij mij snel stopgezet. Na de tweede provocatie zat ik al op een longcapaciteit van nog maar 20% terwijl ik 120% had. Ik voelde me alsof ik flauw zou vallen. Ik kreeg ventolin maar bleef me erg duizelig voelen. De lijn ging zo ongeveer loodrecht naar beneden. Zelfs de longarts was verbaasd dat dit kon bestaan. Zag hij blijkbaar niet vaak.

Login of registreer om te reageren
25-01-2013 om 19:06 uur
Reactie op Shirin

De longprovocatietes werd bij mij snel stopgezet. Na de tweede provocatie zat ik al op een longcapaciteit van nog maar 20% terwijl ik 120% had. Ik voelde me alsof ik flauw zou vallen. Ik kreeg ventolin maar bleef me erg duizelig voelen. De lijn ging zo ongeveer loodrecht naar beneden. Zelfs de longarts was verbaasd dat dit kon bestaan. Zag hij blijkbaar niet vaak.

Tja, dat is waar. Heb al verschillende keren gehad maar ik was wel weg dan, volledig voor de volle 3 minuten.
Dermee dat hij wou wachten, maar zal dinsdag horen of dat nog zo is. Beetje nerveus eigenlijk.

Login of registreer om te reageren
26-01-2013 om 05:06 uur

Veel sterkte dinsdag met de provocatietest Lientje. Hopelijk blijf je bij en ga je niet down.

Login of registreer om te reageren