Diagnose astma zonder longfunctietest?

24-05-2015 om 20:15 uur

Mijn zoon van net 6 heeft al een flinke voorgeschiedenis met longontstekingen en luchtweginfecties.
Nu heeft hij al meer dan een maand weer klachten. Hiervoor is hij onder controle bij de huisarts. Wij mochten de flixotide en de salbutamol gaan afbouwen omdat het beter leek te gaan. Sinds afgelopen donderdag leek het slechter te gaan, maar wij besloten hem extra ventolin te geven en het dit weekend nog aan te kijken.
Wij hebben vanmiddag toch de huisartsenpost gebeld omdat hij duidelijk benauwder werd.

Aan de telefoon werd er gezegd dat er in zijn dossier astma staat. Hierover was ik verbaasd omdat mij dat nooit verteld is, en hij rond september getest zou worden./wordt. Is er iemand die dit herkent of tips heeft?
Sorry, ik moest het echt even kwijt.

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 05:49 uur

@Sien, dank je wel!
Ja ik ging inderdaad op mijn buikgevoel af. Het blijft een apart gegeven dat je het als moeder zo aanvoelt.

Ik zal jullie hier op de hoogte houden hoe het met hem gaat.

Login of registreer om te reageren
29-05-2015 om 06:34 uur

Wat vervelend dat "aan modderen toch altijd met kinderen" fijn dat de kinderarts serieus onderzoek gaat doen dat is echt het allerbeste ook voor je zoontje moet er rust rond zijn "aandoening" komen. Het verhaal is namelijk wel herkenbaar zowel voor mezelf toen ik jong was als wel met mijn eigen zoon toen die klein was. Hopelijk knapt je zoon de komende tijd op. Heel veel sterkte.

Noot: Toen ik 6 was ben ik een tijdje naar een kinderastmacentrum (kinderzorgcentrum) geweest daar knapte ik behoorlijk van op.

Login of registreer om te reageren
13-06-2015 om 20:46 uur

Vanaf hier ook weer even een update.
Hij gaat langzaam maar zeker vooruit. Dat is heel fijn. Ook ziet hij niet meer zo ontzettend wit. Hij krijgt steeds meer energie. Ook mag hij nu gaan minderen met de salbutamol. Hij zit sinds gisteren op 3x2.
Uit de test van de kinderarts is gebleken dat hij geen huisstofmijtallergie heeft gelukkig. Binnenkort moeten we weer naar het ziekenhuis, dan hebben we voor hem een afspraak bij de longverpleegkundige. Ik heb nog geen idee wat die gaat doen.

@Marcus wat heftig. Hoe oud was je toen? En hoe was dat voor jou als kind om daar te zijn?

Login of registreer om te reageren
03-07-2015 om 20:58 uur

Hier nog even een update over mijn zoon.
Vorige week naar de longverpleegkundige geweest. Die had een hoop nieuwe informatie. Ook aangegeven dat hij de pufs nog niet kon afbouwen, daar hij het nog niet echt redt zonder salbutamol maar dat was geen probleem. Vandaag had hij het echt zwaar, weer 4x2 gepuft. Wij zijn voor hem vanmiddag nog wel naar zee gereden, daar ging het wel wat beter maar absoluut niet optimaal. Over 2 weken weer naar de kinderarts.

Login of registreer om te reageren
14-07-2015 om 20:06 uur

Vanaf hier weer even een update.
Vandaag zijn we weer naar de kinderarts geweest.
Zijn longen klonken eindelijk schoon! Daar ben ik heel erg blij mee. Er is bloed geprikt op hooikoorts en ze gaan bellen voor een longfunctietest om een afspraak te maken.
Wel blijft hij hangen op de salbutamol 2x2 maar dat is voor nu nog geen probleem. En we hebben afgesproken dat hij voor het sporten gaat puffen.

Login of registreer om te reageren
16-09-2015 om 18:58 uur

Voor degene die het interesseert.
Eind oktober krijgt hij zijn longfunctietest.
Morgen maar weer even de dokter bellen hij krijgt weer een naar hoestje. Erg moe en kortademig weer.

Login of registreer om te reageren
16-09-2015 om 21:52 uur

Jammer dat je zoontje het weer zo moeilijk heeft... Het heerst nogal merk ik, de eerste infecties doen de ronde en het vochtige weer doet velen onder ons niet goed. Hopelijk geeft de longfunctietest jullie binnenkort meer duidelijkheid!

Login of registreer om te reageren
31-12-2015 om 21:36 uur

Hoe was de longfunctietest gegaan? Heeft dat nieuwe informatie opgeleverd? En de allergietest, is daar nog iets uitgekomen behalve dat ie niet allergisch is voor huismijt?
Heeft ie nu ook zoveel last of gaat het wel?

Login of registreer om te reageren
02-01-2016 om 18:45 uur

De longfunctietest heeft hij heel erg goed geblazen. Dan moet ik er wel bij zeggen dat hij op dat moment klachtenvrij was. De afgelopen paar dagen/nachten is het weer bal. We gaan maandag toch even terug naar de huisarts om even te laten luisteren. Hij geeft zelf niet toe benauwd te zijn. Maar als ik hem dan verplicht om te puffen helpt dat wel. Dat zegt hij dan ook. Hij lijkt zich ook voor de puf te schamen. Dus lastig hier.

Login of registreer om te reageren
02-01-2016 om 20:31 uur

Wat goed van hem dat ie het zo goed gedaan heeft! Is toch knap van zo'n manneke van 6!
Tja, dat puffen.... Merel zegt ook altijd dat het niet nodig is, maar ik geloof niet dat dat schaamte is, daar is ze nog te jong voor. Volgens mij vindt ze het gewoon gedoe. Als ze eenmaal een paar dagen benauwd is gaat het puffen wel weer met wat minder weerstand, vooral als ik er de tijd voor neem een rustig uitleg wat het voor is, maar ik denk dat het toch nog wel een tijdje lastig zal blijven.
Hebben jullie iets op school gedaan aan voorlichting in zijn klas? Misschien dat dat helpt?
Wat die longfunctietest betreft, moet ie nog een keer terugkomen voor nog een test of is de kous hiermee af.
Lijkt me ook wel dubbel trouwens, weten dat er wat aan de hand is, maar geen uitslag die dat aantoont. Tegelijkertijd natuurlijk blij dat ie een goede test had.
Sterkte weer deze dagen, hopelijk is er snel weer bovenop!

Login of registreer om te reageren