Diagnose astma zonder longfunctietest?

24-05-2015 om 20:15 uur

Mijn zoon van net 6 heeft al een flinke voorgeschiedenis met longontstekingen en luchtweginfecties.
Nu heeft hij al meer dan een maand weer klachten. Hiervoor is hij onder controle bij de huisarts. Wij mochten de flixotide en de salbutamol gaan afbouwen omdat het beter leek te gaan. Sinds afgelopen donderdag leek het slechter te gaan, maar wij besloten hem extra ventolin te geven en het dit weekend nog aan te kijken.
Wij hebben vanmiddag toch de huisartsenpost gebeld omdat hij duidelijk benauwder werd.

Aan de telefoon werd er gezegd dat er in zijn dossier astma staat. Hierover was ik verbaasd omdat mij dat nooit verteld is, en hij rond september getest zou worden./wordt. Is er iemand die dit herkent of tips heeft?
Sorry, ik moest het echt even kwijt.

Login of registreer om te reageren
03-01-2016 om 10:10 uur

Ik heb wel een gesprek gehad met beide juffen en daar afspraken mee gemaakt over het hoe en wat, en volledig begrip gelukkig. Wel had mijn zoon zelf tegen juf gezegd dat hij niet hoefde te puffen voor gym. En thuis zat hij te vertellen dat hij niet mocht puffen van juf voor gym. Dus ik ben meteen naar juf gegaan en besproken dat als er wat veranderd dat ik het doorgeef.
We moeten in het voorjaar weer terug naar de kinderarts. En dan hoor ik nog wat het verdere beleid is. Maar de klachten zijn duidelijk, maar ook dat hij goed vooruit gaat met de medicijnen. Ook horen de artsen het goed als hij benauwd is, door de geluiden die duidelijk bij astma passen.
Die longfunctietest heeft hij heel erg goed gedaan. Het was ook een hele lieve vrouw die de test afnam, ze nam echt alle tijd. Uiteraard heb ik mijn zoon een klein kadootje gegeven omdat hij het zo goed gedaan heeft.

Login of registreer om te reageren
03-01-2016 om 14:28 uur

Misschien dat ie een spreekbeurt over astma kan doen of dat de juffen astma (en wellicht ook andere ziekten) in de klas kunnen bespreken met de andere kinderen, dat het daardoor allemaal wat minder vreemd is en hij zich daardoor minder schaamt. Ik snap het wel hoor, op die leeftijd wil je niet anders zijn dan andere kinderen.
Als ik met Merel in het ziekenhuis ben geweest mag ze altijd een ballon uitkiezen bij de shop, ze heeft inmiddels een flinke verzameling. Voor grotere bezoeken (buisjes plaatsen bijvoorbeeld of opname) mag ze een grote ballon uitkiezen en anders een kleine.

Login of registreer om te reageren
03-01-2016 om 16:02 uur

Hij is nog net te jong voor een spreekbeurt. Hij is 6 en zit in groep 3. Het is een lastige leeftijd wat dat betreft.
Wat een leuk idee van die ballon. Ik had voor hem een autootje van Cars daar is hij helemaal gek van.

Login of registreer om te reageren
03-01-2016 om 19:13 uur

Cadeautjes zijn altijd goed, onze kinderen moeten toch een hoop extra t.o.v. kinderen zonder medisch dossier. En dan vind ik dat weer ze ook een beetje extra mogen verwennen ;-).
Ik kan me wel voorstellen dat een spreekbeurt nog te moeilijk is voor hem. Ik geloof dat er ook wel ouders zijn die over hun zoon of dochter vertellen op school, maar dat is voor een jongen van 6waarschijnlijk ook niks... Lastig hoor!

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 12:09 uur

Dat ben ik helemaal met je eens Mamavanmerel.

De huisarts hoorde weer de bekende geluiden van zagen en een verlengde uitademing. Dus we gaan weer naar 4x2 puffs ventolin per dag. Hij blijkt benauwder te zijn dan hij laat merken. Helaas. Ik heb meteen een notitie gemaakt in mijn agenda voor de kinderarts. Aangezien de communicatie tussen hun niet altijd even vlekkeloos lijkt te gaan.

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 12:42 uur

Mag je 'm niet wat meer geven? Op slechte dagen puffen we soms wel iedere 2 uur 2 pufjes, soms geven we zelfs 4 pufjes ineens. Heeft ze dan ook echt wel nodig en dan moeten we wel z.s.m. afbouwen naar 8 x 2. Dat mogen we dan in principe een week volhouden, maar nu zitten we al op dag 11 of 12. Ik denk/hoop dat we morgen opnieuw kunnen gaan afbouwen, maar daar reken ik nog maar niet op.

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 13:16 uur

Dat is trouwens niet mijn advies hoor, maar ik verbaasd me er soms over hoeveel verschillen er zitten in het beleid. Bij Merel is het dus in principe zonodig met een maximum van 8 x pufjes per dag. Bij acute aanvallen mag ik puffen volgens een blauwe kaart (3 x ieder half uur, dan 3 x ieder uur en dan naar iedere 3 uur). In zo'n geval mag ik naar eigen inzicht dus ook 4 pufjes geven (als ik zie dat de ventolin niet aanslaat).
Met de Qvar eigenlijk hetzelfde, in principe 2 x 1 of per dag, maar af- en opbouwen naar eigen inzicht tot een max van 2 x 2.
Als ik dan lees dat jij 4 x 2 mag geven, verbaast me dat, ventolin kan al na 4 uur uitgewerkt zijn en dan zou je toch 6 x daags moeten geven. Benauwdheidsintervallen tussendoor zouden het herstel vertragen volgens mijn kinderarts en daarom heeft zij een niet terughoudend beleid. Misschien ook iets voor jou om te bespreken met de kinderarts. Heb je ook al een longverpleegkundige gezien eigenlijk? Heb ik toen best wat aan gehad.

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 13:37 uur

Bij mijn kinderen merkte ik ook dat de kinderlongarts een veel ruimer beleid van medicatie hanteerde dan de huisarts.
Die rolde van zijn stoel toen ik vertelde dat ik bij een pseudokroepaanval moest laten vernevelen met een dubbele volwassendosering Pulmicort. (voorgeschreven door de kinderarts)

Ik vind 4 x 2 niet eens zo spectaculair hoog eigenlijk.
Ze kunnen wel wat drukker worden van zoveel ventolin volwassenen kunnen er een versnelde hartslag van krijgen, wat kinderen zo niet ervaren.

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 19:35 uur

Mijn zoon heeft geen acute aanvallen. Wel een toenemende benauwdheid die blijft hangen. Ik vind 4x2 al best veel voor zo'n Lijfje. Maar wij zijn zelf daar wat flexibeler mee. Mijn vriendin werkt als kinderverpleegkundige, dus heb wel een idee wat kan en mag.
Wij zij inderdaad bij een longverpleegkundige geweest, ik denk ook dat het wijs is om daar weer een afspraak te maken. Hij krijgt 2x1 flixotide 125mcg als ontstekingsremmer.

Login of registreer om te reageren
04-01-2016 om 21:10 uur

Die flixotide krijgt ie neem ik aan als onderhoud. Merel krijgt Qvar extra fijn, slaat minder snel neer waardoor het beter in de diepere luchtwegen komt. Zou misschien ook nog wat kunnen zijn voor je zoon, scheelt ook een puf.
Ik ben geloof ik te gewend aan de dosering Ventolin van Merel. Alles wat ze nodig hebben aan medicijnen is al teveel eigenlijk een dan wel je ook niet meer geven dan nodig. Volg je hart! Als ie toch tussentijds benauwd is, zou ik echter wel meer ventolin overwegen/bespreken.
Ik krijg regelmatig reacties op het puffen van Merel "ze is toch niet ziek? Die heetf ze toch helemaal niet nodig?" Zo irritant, maar daardoor weet ik extra goed dat iedere moeder haar eigen hart moet volgen en zich niets moet aantrekken van "goedbedoelde adviezen" van anderen ;-)

Login of registreer om te reageren