Diagnose Astma, wat nu?

06-12-2016 om 09:59 uur

Hallo Allemaal,

Ik weet nu een paar weken dat ik naast een huisstofmijtallergie ook astma heb.
Ongeveer twee maanden terug zat ik op de huisartsenpost omdat ik verschrikkelijk benauwd was, ik bleek een zware luchtweginfectie te hebben en waarschijnlijk had ik een astma aanval.
Aan de verneveling gezet en medicatie mee.
Na al dit nog terug geweest bij de huisarts voor controle.
Alles oke maar ik wilde nu toch wel laten testen of ik geen astma had.
Heb in het verleden meerdere malen een bronchitis gehad en regelmatig benauwdheidsklachten.

Spirometrie gaf geen astma aan, maar bij het terugkomen bij de huisarts vertelde hij me dat op basis van mijn klachten hij toch wel dacht dat er sprake van Astma is....
Ik zou moeten gaan puzzelen met de medicatie wanneer ik klachten heb, ze kunnen namelijk zowel van mijn allergie als van de Astma komen...
Hier loop ik dus een beetje vast. Ik ben de afgelopen twee weken eigenlijk de hele dag maar voornamelijk s'nachts benauwd,ook een paar keer s'nachts een aanval gehad.
Ik heb salbutamol, een neusspray voor de allergie ( fluticasonproprionaat) en pilletjes tegen allergie die je gewoon bij de apotheek koopt. (cetrizine)
Omdat de huisarts niet echt kon vertellen hoe vaak ik wat moet nemen weet ik het even niet meer…

Ik neem nu de neusspray elke dag twee keer zoals voorgeschreven een pilletje per dag en de salbutamol als ik het benauwd heb..
Maar twijfel of ik dus niet voor een periode vier keer per dag moet puffen zoals ik deed toen ik die ontsteking had.
Of terug naar de huisarts?
Maar weet dus niet of dat zin heeft,aangezien hij het ook niet zo wist… Hij zei wel dat als ik veel klachten had en vaak moest puffen ik moest bellen en dan een ontstekingsremmer zou krijgen...
Hoe deden jullie het net na de diagnose? Zijn er tips?

Login of registreer om te reageren
06-12-2016 om 17:07 uur

Hoi Inge,

Hoe vaak gebruik je de salbutamol nu per week? Met andere woorden hoe vaak heb je klachten?
Is dit dagelijks, of toch 4 dagen of meer van de week? Wanneer dat het geval is zou ik terug gaan naar de huisarts, want dan heb je misschien een andere puf nodig. Het idee van salbutamol is dat het noodmedicatie is, die je kunt gebruiken als je het benauwd hebt. De corticosteroïden en eventuele langwerkende luchtwegverwijders zijn er voor bedoeld je longen te beschermen en te voorkomen dat je benauwd wordt.
Kun je hier wat mee?

Groetjes,
Suusje

Login of registreer om te reageren
20-12-2016 om 12:11 uur

Hallo
Ik raad je aan om je door te laten sturen naar een longarts. In het ziekenhuis kunnen ze dan een histamine-provocatietest welke echt duidelijkheid geeft of er sprake is van een astma. Alleen een spirometrietest zegt nog helemaal niks. Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
Moderator
05-01-2017 om 16:27 uur

Inge

Hoe gaat het nu met je? Bij twijfel altijd terug gaan en om meer informatie vragen. Niemand verwacht dat je nu alles weet als je net zo'n diagnose hebt gehad. Gewoon doen!

Login of registreer om te reageren
13-01-2017 om 12:55 uur

Ik he

Reactie op Tof1965
Hallo
Ik raad je aan om je door te laten sturen naar een longarts. In het ziekenhuis kunnen ze dan een histamine-provocatietest welke echt duidelijkheid geeft of er sprake is van een astma. Alleen een spirometrietest zegt nog helemaal niks. Sterkte!!

Bij werd er astma vast gesteld omwille van aanhoudende hoestklachten + vast zittende hoest.
Bij een volledige spirometer test, kwam naar boven dat m'n long inhoud steeg (van 77% naar 91%) na inname van ventolin.

Als je longinhoud drastisch vergroot na een ventolin inname, meerdere keren gemeten, dan heb je ook astma.
Want m'n provocerende histamine test was over de volledige lijn negatief.
ook al staat m'n IgE >900.

Login of registreer om te reageren