Ventolin of vervangend middel voor ventolin(huismerk v.d apotheek)?

07-12-2005 om 22:50 uur

Na een bezoek aan de kinderarts kregen wij een recept mee voor de apotheek, waaronder Ventolin. De kinderarts zei ons gèèn huismerk Ventolin oid vervangends te accepteren. De reden hier voor was dat deze niet helemaal goed aansluit en dat er veel gesjoemeld word met deze merknamen, nl; echte Ventolin word gedeclareerd, terwijl een huismerk word verstrekt aan de patient?! Bij de apotheek kreeg IK de wind van voren want `wat dacht ik wel niet`(ze deden net alsof ik het had bedacht...). Eind goed al goed, het is nu in bestelling en morgen kan ik het ophalen. Heeft er iemand ervaring met een vervanger van Ventolin? Of heeft er iemand ook zo`n gezellig onderonsje met een apothekersassistente gehad?
Heel graag reacties.
Bedankt:YASMIN

Login of registreer om te reageren
07-12-2005 om 22:58 uur

hai ik heb dat met qvar gehad
marielle moet de echte hebben omdat die fijnere nevel afgeeft
na daar drie dames gesproken te hebben,een telefoontje naar de longarts kreeg ik dan eindelijk mijn qvar

Login of registreer om te reageren
08-12-2005 om 09:38 uur

Hoi Yasmin,

Wat is dan een huismerk van Ventolin? Sowieso vind ik het raar als ze een huismerk mee zouden geven, mijn Ventolin kost maar 12 euro nogwat. Niet echt de moeite om dan iets anders mee te geven dunkt me. Krijg je nu wel gewoon de Ventolin? Hebben ze dat echt moeten bestellen?

groetjes

Hilde

Login of registreer om te reageren
08-12-2005 om 10:47 uur

Ja herkenbaar. "Huismerk" Ventolin is merkloze Salbutamol. Onze apotheek geeft deze niet meer mee omdat ze daar erg slechte ervaringen mee hebben. Toen onze zoon Qvar kreeg voorgeschreven wilden ze ook eerst de merkloze Beclomethason geven maar daar ben ik niet meer akkoord gegaan. Laatst had de arts Airomir voorgeschreven ipv Ventolin maar dat lukte ook niet helemaal.

groet,

Mandy

Login of registreer om te reageren
08-12-2005 om 11:26 uur

Ik heb ook al wel eens problemen gehad dat ik geen Ventolin meekreeg maar salbutamol. Als dat werkt geen probleem natuurlijk, maar de opmerking "ja maar dat is preces hetzelfde geloof ik niet meer" (het is dezelfde werkzame stof, maar door andere hulpmiddelen toch mogelijk ander effect). Uiteindelijk na expliciete vermelding van de huisarts op het recept dat het ventolin moest zijn, kreeg ik weer het goede mee.
Voor mensen die nog kans maken om no claim terug te krijgen, is het de moeite om te kijken of een merkloos middel ook werkt. Voor het merendeel hier zal dat niet van toepassing zijn? Daarbij merk ik dat het verschil in (consumenten)prijs die wordt aangerekend vaak erg klein is. (Ik weet natuurlijk niet wat de winstmarges bij de apotheek of farmaceutica zijn van de diverse middelen. :X) Wie informatie consumentenprijzen van medicijnen wil vergelijken kan terecht op www.medicijnkosten.nl. Het maakt trouwens erg veel verschil welke hoeveelheid (dus voor hoeveel dagen/maanden) je aangeeft: hoe langer de periode, hoe goedkoper de medicijnen (per dosis) worden. Quantumkorting?? Ik begrijp dat het uitmaakt of je bij tabletten een heel doosje of slechts 1 tablet wilt. Dat laatste is veel lastiger. Maar het prijsverschil tussen 1 diskus serevent of 3 stuks daarvan, dat zou toch prijsverschil 1 op 3 moeten zijn. Toch is dat niet het geval. :-\

Login of registreer om te reageren
08-12-2005 om 13:05 uur

Hoi allemaal,

Wat het voor mij dan extra raar maakt is dat merkloze salbutamol even duur is als merk Ventolin. Dan is er dus geen reden om iets anders te geven in financieel opzicht. Misschien dat de inhalatievorm verschil maakt of de sterkte? Ik heb zelf de diskus met 60 doses van 200 mg.

groetjes

Hilde

PS: Qvar geeft ook dezelfde problemen, blijf het erg raar vinden.

Login of registreer om te reageren
08-12-2005 om 15:46 uur

De kinderarts schreef mijn zoontje airomir(heeft kleinere deeltjes als ventolin en komt
dus dieper in de longen) voor, bij de apotheek gaven ze ventolin, toen ik zei dat dat niet op het recept stond kreeg ik als antwoord:mevr. dat is hetzelfde. Ik heb hun moeten uitleggen dat dat niet hetzelfde is
en kleinere deeltjes bevat! Hele discussie voordat ik toch die airomir kreeg. Ik vind dat een apotheek je
moet geven wat op het recept staat en niks anders!
Groetjes Jill

Login of registreer om te reageren
08-12-2005 om 19:32 uur

Hoi Jill,

Wat vervelend dat ze dat niet snapten bij de apotheek. Misschien zijn dit ook wel dingen waar de apothekers geen verstand van hebben en is het verstandig om ze daar bijscholing over te geven.

Login of registreer om te reageren
08-12-2005 om 21:23 uur

Toevallig dat dit ter sprake is. Ik ben dinsdag ook weer bij de huisarts geweest voor een herhalingsrecept ventolin en deze keer gevraagd of ik een dosis aerosol kon krijgen i.p.v een diskus. Soms heb ik echt niet de kracht om goed te inhaleren vanuit een diskus, bijv. als ik het goed benauwd heb en vol zit. Dit was geen probleem. Nu vroeg ik of de ventolin dosis aerosol ook 200 mg is. Nee, 100 mg dus komt het erop neer dat ik 2 pufjes moet nemen voor 200 mg.
Bij de apotheek kreeg ik het merkloze variant Salbutamol mee. Ik schrok even van de prijs -> 9,23 euro! Dat voor 200 dosis i.p.v 60 dosis in een diskus.
Alleen stond nu héél duidelijk vet gedrukt: ZO NODIG 1 INHALATIE terwijl op het recept 2 inhalaties stond wat ik mondeling besproken heb met de assistente. Zelfs ik kon het recept lezen. Ook gebruik ik al heel lang Ventolin 200, dus ook wel een logische verklaring dat ik 2 pufjes neem voor 200mg.
Ik word soms echt ontzettend moe van de apotheek. Zie er vaak tegenop om er naartoe te gaan; wat zal mij nu weer te wachten staan. Ook met de Qvar veel gekloot gehad. De laatste keer hadden ze hem eindelijk wel in voorraad, alleen niet genoeg. Longarts had 2 voorgeschreven en ze hadden er 1 op voorraad. Of ik hem een paar dagen later op kwam halen *zucht. Op deze manier kom je er haast elke dag >:(

Login of registreer om te reageren
09-12-2005 om 17:00 uur

Ik wil heel even de standpunt van de apotheek verdedigen!
Als iemand een apotheek kan vinden die salbutamol aflevert, maar ventolin declareert mag je aangeklagen voor fraude. Dit kan niet en ik geloof ook niet dat dit zal gebeuren.
Wat er op het etiket staat wordt gedeclareerd.
Ventolin is een merknaam. Glaxo heeft dit geneesmiddel bedacht en dan hebben ze een patent op dit geneesmiddel. Dit betekend dat er als ik het goed zeg 8 jaar niemand anders dit geneesmiddel op de markt mag brengen. Na die 8 jaar ( wat nu een tijdje geleden is) mogen andere fabrikanten hetzelfde geneesmiddel maken, maar niet onder de naam ventolin, maar onder salbutamol.
Dit is de stofnaam van het geneesmiddel dat in de Ventolin zit. Dus als je salbutamol krijgt krijg je eigenlijk ventolin alleen er zit geen merknaam op.
De hulpstoffen kunnen anders zijn, maar dit kan bijna geen invloed hebben op de werking. Alleen als je overgevoelig bent voor hulpstoffen kan dit gebeuren anders niet.
Met die qvar begrijp ik het helemaal, dan geven ze een andere inhalator mee en dat is niet de bedoeling.
En de airomir is niet hetzelfde als ventolin en dat moet de apotheker weten. er zit wel salbutamol in, maar in kleinere deeltjes zoals jill al zei.
Als jullie vragen hebben hoor ik het graag, maar ik word diep van binnen heel erg kwaad als een arts zegt dat ventolin "beter"is dan salbutamol hij krijgt hier waarschijnlijk een snoepreisje voor onder de mom van "congres".
Maar ik moet er wel bij zeggen als iemand originel ventolin wil heb ik daar alle respect voor en die moet je apotheek gewoon bestellen. Ik snap goed als je iets al lang gebruikt dat het rot is als er in een keer een andere naam op staat.
Dit moet veel duidelijker uitgelegd worden in de apotheken.

Groetjes Marlies Wijnen, apothekersass/ faramaceutisch consulent in opleiding

Login of registreer om te reageren
09-12-2005 om 20:16 uur

Hallo Marlies,
Nou per toeval gebruikt ik nu salbutamol i.p.v ventolin. En wat blijkt!!! Ik reageer er zelfs beter op! Van ventolin ging ik heel erg trillen en soort haastig gevoel echt een rot gevoel, zelfs bij de laagste dosis.  Ben van 400 naar 100 gegaan, het hielp iets maar zelfs bij 100 bleef ik last houden.En nu met salbutamol heb ik er geen last van.

groetjes bienie :W

Login of registreer om te reageren