Seretide

29-11-2005 om 15:24 uur Gesloten

Ik krijg sinds twee  maanden seretide. Dit nadat uit een histaminetest bij de longarts bleek dat ik intrinsieke astma heb. Ik heb voor seretide singulair gebruikt maar daar kon ik niet tegen.
De benauwdheid is wel iets afgenomen, met namendat drukkende gevoel op mijn borst 's morgens. Maar voor mijn gevoel heb ik het verder benauwder dan voordat ik iets gebruikte.
Ook heb ik pijn op/onder mijn borst en rug. Wie herkent dit? Ik wil eigenlijk stoppen met Seretide om te kijken of die pijn weggaat maar aan de andere kant ben ik bang dat het dan alleen maar erger wordt. Wie heeft daar ervaring mee?
En kan het zijn dat Seretide bij mij erger is dan de kwaal? Ik kan het natuurlijk uitproberen door met Seretide te stoppen maar ik lees overal dat je het eerst een tijd moet gebruiken voordat het werkt?

De reacties zijn gesloten.
17-12-2005 om 17:38 uur

Nou Laura...en bloemenmeisje...dat kan toch geen toeval meer zijn he!!

23-12-2005 om 18:21 uur
Reactie op Miran

Nou Laura...en bloemenmeisje...dat kan toch geen toeval meer zijn he!!

Ik heb het vanmorgen aangekaart bij mijn huisarts, en die vond het (ondanks het feit dat het in de bijsluiter niet genoemd wordt), niet heel erg raar  :). Het is waarschijnlijk een bijwerking die door de hormonen in het medicijn wordt veroorzaakt, maar niet heel veel voorkomt (of niet gemeld wordt door patienten omdat het verband niet wordt gelegd tussen je cyclus en je astmamedicatie).

Ik vond het in ieder geval al prettig dat ik niet meteen voor gek werd uitgemaakt *O*.

GlaxoSmithKline heeft een site met een fraai contactformulier, ik heb daar voor deze vraag maar eens gebruik van gemaakt. Ben benieuw of en wat ik van ze te horen krijg :).

18-12-2005 om 11:49 uur

Eigenlijk niet hé!
Wel raar dat ze je eerst voor gek verklaren maar dat als je er zo over praat het meer schijnt voor te komen!

Liefs Laura

18-12-2005 om 17:19 uur

Gebruik je ook een voorzetkamer om te inhaleren :?. Het schijnt dat de kans op schimmelinfecties dan een stuk kleiner is. Ik heb zelf de aerochamber, en vind dat eigenlijk ook prettiger werken dan 'rechtsstreeks' puffen :Y.

Nee ik gebruik geen voorzetkamer.. :? Zou ik eens aan kunnen kaarten bij de longverpleegkundige volgende week. Ik heb nog zoveel vragen...en mijn longarts blijft maar roepen...je moet seretide blijven gebruiken..dus..dacht ga eens in gesprek met de longverpleegkundige..

Bedankt voor de tip m.b.t. voorzetkamer...ga ik eens voorstellen  :Y

Groetjes
Miranda

21-12-2005 om 21:14 uur

Ik gebruik zelf wel de voorzetkamer, ideaal !
Maar ik ben vandaag bij de longarts geweest, mijn kapotte tong komt dus omdat er teveel medicijn achterbleef omdat ik van de week extreem benauwd was en daardoor niet goed kon inhaleren.
Het is nu alweer een beetje genezen omdat ik beter kan inhaleren

overigens ga ik van de Seretide af nu, ik ga het nieuwe medicijn Alvesco proberen
Het was nog niet voorradig bij de apotheek, over een paar dagen !

21-12-2005 om 21:24 uur

Hoi Bloemenmeisje,

Goh gelukkig dat je nu weet waardoor je die kapotte tong had en dat het nu al een beetje aan het genezen is  *O*

Ik ben benieuwd hoe Alvesco  je gaat bevallen  :Y

Groetjes
Miranda

24-12-2005 om 13:07 uur

Hoi Esther,

Nou ben benieuwd wat Glaxo voor een antwoord geeft  :Y

Ja op zich klinkt het inderdaad helemaal niet zo gek...cyclus verandering door de hormonen in astmamedicijnen. Gek dat mijn huisarts daar anders over denkt  :-\
Ik heb volgende week een gesprek met de longverpleegkundige dus daar ga ik het ook nog eens aankaarten!

Groetjes
Miranda

24-12-2005 om 17:22 uur

Ik ben ook benieuwd wat Glaxo te melden heeft over dit verschijnsel, blijft apart dat meerderen er last van hebben. En wie zou er beter antwoord kunnen geven dan de fabrikant zelf... Iig of het al meer gemeld is. Want als de 'klacht' wel bij huisartsen terecht komt, maar vervolgens niet doorgespeeld wordt aan de fabrikant kunnen ze er ook weinig aan veranderen/verbeteren...

28-12-2005 om 17:03 uur

Het antwoord van Glaxo  :s)

Geachte mevrouw,

Ons zijn geen gegevens bekend over een beïnvloeding van de menstruele cyclus door Seretide.
Wel is recent in Thorax gepubliceerd dat astma en allergie in verband kunnen worden gebracht met een onregelmatige menstruatie cyclus.
Vaker is gepubliceerd dat de menstruatie cyclus van invloed kan zijn op de ernst van astma en aanleiding kan zijn tot exacerbaties.

28-12-2005 om 19:04 uur

Tja...was te verwachten zo'n reactie ...  :-\

Dus eigenlijk komt het door mijn astma dat mijn mentruatie cyclus onregelmatig wordt...en wanneer ik stop met seretide ...en mijn mestruatie cyclus weer normaal wordt...komt dat eigenlijk doordat mijn astma dan over is  :? ja..ja... :?
OK dat de menstuatie cycus invoed heeft op je astma dat was mij wel al duidelijk geworden..

Maar ehhh  exacerwat? Exacerbaties (ook wel shubs, aanval of relaps genoemd)

Ik ga morgen ook nog een balletje opgooien bij de longverpleegkundige..kijken wat zij te melden heeft over deze klacht.. misschien geeft ze me het adres van Glaxo zodat ik het zelf kan navragen  :+

Groetjes
Miranda