Als echte Brabantse ontkom ik deze dagen niet aan het carnavalsgedruis. Overal verklede, hossende mensen, carnavalsmuziek en helaas, helaas ook weer rokerige kroegen. Veel mensen lijken de regels rondom het roken in een kroeg weer vergeten te zijn

.
Nu ben ik nooit een fervent caranavlsvierder geweest. Ik houd niet zo van de dronken, lastige mensen die denken dat ze ten tijde van de carnaval wel zonder toestemming aan je mogen zitten. Maar dit jaar had ik me over laten halen om toch een avondje gezellig mee te gaan. Dus hup mijn bijenpak aan en met mijn collega's de kroeg in. In het begin was het erg gezellig. We hadden lekker de ruimte om te dansen (en te ademen) en er werd gelukkig ook meer gedraaid dan de bekende carnavalskrakers. Helaas heb ik het niet laat kunnen maken want .... er kwam een groep naast ons staan die het wel erg lekker vond om een sigaret op te steken. Snel volgde meer mensen en was de kroeg weer gevuld met rook. Hoesten, piepen en een forse benauwdheid was het gevolg. En in plaats van dat de rokers buiten stonden, stond ik weer buiten. Gelukkig had ik in de auto mijn vernevelapparaat staan en kon ik de ergste benauwdheid bestrijden. Maar mijn avond was over ... en alleen maar omdat sommige mensen zich niet kunnen houden aan de regels. Erg jammer!
Nu heb ik allang gemerkt dat hier in het dorp in bijna alle kroegen weer gerookt wordt, enorm balen want hier ga ik dus niet meer uit. Gelukkig snappen ze in Eindhoven wel het principe. Op Stratum, de uitgaansstraat van Eindhoven, hebben de kroegeigenaren afspraken gemaakt en word er ook praktisch niet gerookt. Heerlijk, want als ik een keer uit wil en mijn longen laten het toe, dan kan ik ook gaan.
Hoe zit het bij jullie met de kroegen, wordt er weer gerookt of houden ze zich netjes aan de afspraken? En ga je nu ook wat vaker op stap??