Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
26 mei 2013, 05:51:20
414626
aantal berichten in
14966
topics door
8785
geregistreerde leden
Nieuwste lid:
inge1708
INDEX
Help
ARCHIEF
FAQ
Begrippen
Zoek
Inloggen
Registreren
Longforum
|
Astma
|
Astma en kinderen
|
Onbegrip voor kinderen met astma #3
« vorige
volgende »
Pagina's:
1
...
7
8
[
9
]
10
11
Print
Auteur
Topic: Onbegrip voor kinderen met astma #3 (gelezen 15225 keer)
sylvia1985
Re:Onbegrip voor kinderen met astma #3
«
Antwoord #160 Gepost op:
10 februari 2012, 20:38:22 »
@Mariad, dat hebben we bij Jesse ook idd, zijn hoofdeinde omhoog.
Hoe vaak zijn jullie kinderen ziek gemiddeld?
past het bij astma om veel ziek te zijn?
Jesse is heel vaak ziek, het is of koorts (flinke) een paar dagen, of verkouden en daarna benauwdheid, of periodes van heel slecht eten en drinken. Dat duurt vaak een aantal weken, en dan is hij weer een week 2/3 normaal zeg maar, en dan begint het weer...
Eefje81
«
Antwoord #161 Gepost op:
10 februari 2012, 20:53:53 »
Nou nou, wat een dag. Ben echt helemaal kapot...
Onze eigen kinderarts was er vandaag gelukkig! Mijn dochtertje had nog steeds koorts toen we daar waren. De arts heeft alles onderzocht en vond de longen, met name de rechter, kraken, niet piepen. Omdat de peniciline niet had aangeslagen, wilde ze graag dat we een longfoto zouden maken. Dus dat hebben we (voor het eerst) gedaan. Op de longfoto was het volgende te zien: in beide longen zaten heel veel vage plekken. Vooral aan de onderkanten. Dat is geen beeld van een longontsteking (dan zit er een enkele plek meestal in 1 long). Ook geen atypische longontsteking. Conclusie: een virus in de longen. Er is een viruskweek afgenomen om te bepalen om welk virus het gaat.
De prednisolon heeft er voor gezorgd, samen met de Salbutamol, dat de benauwdheid onder controle is, ze piept dus niet. De reden dat ze zo kort is, komt door al het slijm.
Helaas kan ze niet met medicatie geholpen worden: er is geen medicijn voor een virusinfectie. Dus we mochten naar huis, en als het slechter zou gaan konden we weer bellen. De moed zakte me echt behoorlijk in de schoenen en ik werd er best emotioneel van. Mijn dochtertje nu al twee weken koortsig en ziek en er kan dus niks aan gedaan worden! Toen stelden ze voor om haar voor 24 uur op te nemen en haar zo in de gaten te houden. Maar dat was medisch gezien niet noodzakelijk. Ik overlegd met de papa en we hebben toch maar besloten om haar mee naar huis te nemen. Ze was zo moe (en ik ook!). Meteen buiten het ziekenhuis kreeg ze een enorme hoestbui, ik zag echt iedereen zo kijken... ik had al bijna spijt van onze beslissing. Maar ondanks mijn eerdere bericht dat ik graag zou zien dat ze haar zouden opnemen, dacht ik nu echt dat het voor haar beter zou zijn om in haar eigen bedje te slapen. Maar ik twijfel nog steeds of het de goede beslissing is hoor!
Dinsdag hebben we een telefonisch consult met onze eigen arts.
De vraag blijft echter hoe het komt dat mijn dochter steeds zo lang ziek blijft en langzaam opknapt. Wanneer ze helemaal beter is, gaan ze onderzoek doen naar haar weerstand. Wie weet komt daar nog wat uit. Iemand hier ervaring mee?
@Sylvia
Mijn dochtertje is zowat het hele jaar door verkouden. Het vele ziek zijn is pas van het laatste half jaar eigenlijk. Ze is niet zozeer vaak ziek, maar vooral lang, waardoor het vaak lijkt. Snap je me nog?
Goh, ik kan er eigenlijk nog niet goed over uit, een longvirus... Mijn dochter kan dus gewoon niet geholpen worden... Ik baal echt behoorlijk, want haar lichaam lijkt vooralsnog niet in staat om het zelf op te lossen. Voor een virusinfectie staat maximaal 2 weken voor herstel, dat betekent dat ze maandag echt beter moet zijn. Ik ben benieuwd... Gelukkig is het weekend nu, pfff, even bijkomen met z'n allen.
Mariad
«
Antwoord #162 Gepost op:
10 februari 2012, 22:23:57 »
@Eefje, wat een middag voor jullie weer! Bij een virus werkt antibiotica niet, zo balen is dat !!
Als de kinderarts geen reden voor opname ziet dan snap ik goed dat je haar mee naar huis hebt genomen. Thuis rust ze toch het beste uit.
Op zich is het natuurlijk niet onlogisch dat als je vaak ziek bent je letterlijk verzwakt en dus weer vaker ziek wordt ... Ik heb dat proces bij mijn eigen kinderen ook gezien op die peuterleeftijd. Ik hoop zo dat als je dochter even goed tijd heeft om te herstellen en de medicatie beter werkt ze uit deze 'spiraal' naar boven gaat komen! Natuurlijk is het goed als ze kijken of er niet iets anders aan de hand is.
Ik hoop dat je nu in het weekend herstel gaat zien en wat kan bijkomen met z'n allen!
@Sylvia. Dat patroon wat jij noemt over je zoon lees ik hier wel meer. Maar onze zoon heeft/had dagelijks last. Een ander patroon dus. Op de peuterleeftijd begon het met een enorm slechte winter gehad waarin het ziek zijn niet ophield en met hele erge benauwdheden en aanvallen in de nacht. De jaren erna was hij niet zozeer ziek maar wel vaak dagelijks benauwd zodanig dat het ons leven op zijn kop zette en beheerstte. Op dit moment is het redelijk onder controle overigens maar wel met behoorlijk wat ventolin op schooldagen.
Manon L.
«
Antwoord #163 Gepost op:
11 februari 2012, 11:42:08 »
Tjonge jonge wat een verhaal Eefje....
Maar wel heel herkenbaar.....tegen ons zeiden ze ook nadat mijn zoontje van 4 werd opgenomen dat we hem na 1 nacht wel mee naar huis mochten nemen en daar verder behandelen als we t aandurfden. Ik had meteen zoiets hou hem maar hier (als ouder mag je toch 24 erbij blijven) maar na overleg met mn man hadden we ook zoiets van voor het kind zelf is thuis toch het prettigste..maar ik snap je heel goed hoor.'
En zo balen dat ze nu verder niets kunnen doen zeg....Ik hoop echt dat ze dit weekend gaat opknappen zodat ook bij jullie de rust kan wederkeren. En wat je schrijft dat je het gevoel hebt dat ze contstant ziek is...een paar weken goed en dan weer opnieuw. Dat hebben wij ook met ons zoontje..
Onze dochter heeft nu inmiddels 2 dagen prednison van de drie erop zitten. En de nachten slaapt ze als een roosje!! Wat een paardemiddel zeg! Maar overdag (ik denk dat dan de medicatie is uitgewerkt) hoest ze wel nog flink....zou 3 dagen dan wel genoeg zijn? Of zou ze overdag ook een dosis moeten nemen? Heeft iemand hier ervaring in? Morgen is de kuur klaar....en dan is het zondag dat is wel balen....
Maar we zijn al blij dat we weer rustige nachten hebben en t allerbelangrijkste dat onze dochter weer kan bijslapen!!
Iedereen succes en beterschap met de kindjes!
Mariad
«
Antwoord #164 Gepost op:
12 februari 2012, 17:14:29 »
@Eefje, knapt je dochterje wat op? Ik hoop het!
@Manon, ik heb geen ervaring in prednisonkuren bij pseudokroep. Ik hoop dat het hoesten ook overdag is verminderd.
Manon L.
«
Antwoord #165 Gepost op:
12 februari 2012, 21:44:34 »
Prednisonkuur afgelopen en t is weer mis...hoesten hoesten en nog eens hoesten....mijn man is weer met haar naar de SEH!!
Eefje81
«
Antwoord #166 Gepost op:
12 februari 2012, 21:53:24 »
@Manon
Oh nee, wat naar! Misschien kunnen ze de kuur nog verlengen tot 5 dagen? Heel veel sterkte en succes met je dochter!
@Maria
Jaja, vandaag voor het eerst geen koorts meer!!!
Ik denk dat we een goede keuze gemaakt hebben door haar vrijdag mee naar huis te nemen. Vannacht wel weer wakker geworden van het hoesten en toch weer extra gepufft, maar dat die koorts weg is, vind ik toch wel heel fijn. Ik ga er echt vanuit dat we het ergste gehad hebben!
Ik vind trouwens dat je erg fijne reacties schrijft, super bedankt daarvoor! Het voelt erg fijn om begrepen en gehoord te worden.
Ik moest vandaag werken en als collega's naar mijn dochtertje vroegen, moest ik bijna elke keer huilen. Het heeft wel impact gehad hoor... Ik ben ook echt helemaal kapot van de afgelopen twee weken. Nog nooit heb ik me zoveel zorgen gemaakt en heeft het zorgen me zoveel energie gekost.
sylvia1985
«
Antwoord #167 Gepost op:
12 februari 2012, 21:53:59 »
he bah wat naar hoe kan dat nou toch!?
Veel sterkte..
vandaag met Jesse ook naar het ziekenhuis geweest, wij mogen meteen met Jesse naar de kinderarts tegenwoordig, en we hebben nu weer een vernevelaar voor thuis. We gaan er nu ook 1 voor thuis krijgen.
Hij mag om de 3 uur vernevelt worden met ipramol en dat wordt tegenwoordig aangevuld met een zoutoplossing.
Hopelijk knapt hij hier van op. Hij is flink benauwd.
caro
«
Antwoord #168 Gepost op:
13 februari 2012, 08:37:17 »
Hier ook volledig fout met de twee oudsten. Zaterdagavond wilden ze echt meedoen aan de auditie van de muziekschool, bleek achteraf dat ze net voor zij moesten zingen, 10 minuten in de kou hebben gestaan zonder jas. Ja, kan je denken. BOOS !
Be meteen 's avonds een pseudokroep en nu blijven ze allebei hoesten. Natuurlijk thuis van school en ik probeer de KA te bereiken. Gelukkig ben ik vandaag thuis.
Maar zaterdag is het circusoptreden voor school met de ganse week oefenen en daar willen ze natuurlijk bij zijn maar op deze manier...
sylvia1985
«
Antwoord #169 Gepost op:
13 februari 2012, 08:55:12 »
@Caro dat is niet handig nee zonder jas buiten...
Beterschap met je kids..
Jesse wordt dus nu vernevelt, en normaal wordt het daarvan altijd beter, werd het gister ook hoor. En hij heeft vannacht goed geslapen, maar nu heb ik hem om 8.00uur vernevelt en heb toch de indruk dat het nu niet helpt..
Hebben jullie dit ook wel eens gehad dat ze geen baat bij het vernevelen hebben?
Mariad
«
Antwoord #170 Gepost op:
13 februari 2012, 11:17:43 »
@Manon, wat een ellende toch! Om gek van te worden voor jullie en natuurlijk al helemaal voor je dochter! Ik hoop dat er een oplossing voor komt en dat de prednisonkuur nog even kan worden voortgezet.
Hou je taai!!
@Eefje, gelukkig nu eindelijk een beter berichtje van jou!! Dat past ook in het 'virusverhaal' en dan zou je dochter nu echt moeten gaan opknappen. Ik snap ook echt goed dat je helemaal bent uitgeput. Dat is normaal na al die weken van spanningen en zorgen en op je tenen lopen met werk en de gezondheid van je kind. Ook als het wat beter gaat met je kind, voel je je vaak ineens erg moe na zo´n periode, is mijn eigen ervaring. Ik hoop dat je nu wat rust kan pakken. Echt proberen hoor!
@Caro, dat buiten wachten in de kou met de overgang naar binnen kunnen jouw dochters natuurlijk niet hebben. Wat balen zeg!! Dan betaal je een hoge prijs voor zo'n avondje. Ik hoop dat ze snel opknappen!
@Sylvia, ik heb er geen ervaring mee maar ik zou wel contact opnemen met je arts als vernevelen niet helpt.
Britt1980
«
Antwoord #171 Gepost op:
13 februari 2012, 14:53:46 »
Sorry sorry, maar ik loop heel erg achter met het lezen van de verhalen, en kwam er achter dat er veel zieke kindjes zijn!! Wat een zorgen zeg! Hier had de jongste oorproblemen, en dat vergde veel slapeloze nachten, energie etc. (maar dat hoort hier niet op het "astma" forum
) Maar ik leef ondertussen wel heel erg met jullie mee, en hoop dat ze snel weer wat gaan opknappen en dat de papa's en mama's weer wat rust krijgen. Ik ga zsm alle verhalen goed lezen, en dan ook weer reageren. Beterschap met alle kindjes!! Hier gaat het "redelijk" goed, maar daar kom ik nog even op terug.
Eefje81
«
Antwoord #172 Gepost op:
13 februari 2012, 21:02:15 »
@Manon
Hoe is het met je dochter? Hebben ze haar kunnen helpen op de SEH? Ik hoop voor je dat het beter gaat en dat jullie 's nachts weer lekker kunnen doorslapen.
@Britt
Je jongste krijgt binnenkort toch weer buisjes? Nog even volhouden dus!
@Caro
Balen dat het weer mis is... Hopelijk valt het mee en kunnen ze op school gewoon mee doen met de projectweek. Beterschap!
@Maria
Ik heb me vandaag ziek gemeld op mijn werk (verteld dat ik er gewoon echt even helemaal doorheen zit) en mijn dochtertjes naar mijn ouders gebracht. Dat was erg fijn! Lekker niks gedaan vandaag.
@Sylvia
Mijn dochtertje reageert altijd goed op vernevelen.
Als je zoontje er niet van opknapt is hij misschien niet benauwd, maar is er wellicht iets anders aan de hand?
Met mijn dochtertje gaat het beter in de zin van dat de koorts weggebleven is. Ze heeft nog wel veel slijm en moet veel hoesten. Ik geef ook nog extra Salbutamol. Ze is weer erg bleek en rode kringen onder haar ogen... Ook nog steeds kortademig.
Mijn babytje is nu ziek, het gaat gewoon door hier! Ze had zomaar ineens 39.5 koorts! maar ik zag ook een boventand doorkomen, wie weet komt het daar gewoon van.
Morgen ga ik m'n dochtertje weer naar de peuterspeelzaal brengen, voor het eerst sinds 2 weken. Normaal lunchen ze daar ook, maar ik denk dat ik haar voor de lunch al ga ophalen, anders is het denk ik echt teveel voor haar. Ze is altijd zo druk daar en dat kan ze nu niet hebben. Ik geef ook voor het eerst de puff mee. Hopelijk gaat het goed!
Heeft iemand van jullie kinderen problemen met melk/zuivel? Ik was vandaag wat aan het googlen en las verschillende keren dat zuivel voor extra slijm kan zorgen. Mijn dochtertje heeft al zoveel slijm. Zou een zuivelvrij dieet iets voor haar zijn?
Morgen telefonisch consult met haar kinderarts en dan ga ik het ook eens even vragen. Hopelijk krijgen we dan ook duidelijkheid over het onderzoek naar haar weerstand. Spannend weer, ik kan het maar moeilijk loslaten.
Daantje
Geslacht:
«
Antwoord #173 Gepost op:
13 februari 2012, 22:02:20 »
@ Eefje: zelf krijg ik vooral meer slijm van melk, andere zuivelproducten zoals kaas, yoghurt en vla gaan wel goed. Optimel oid is een twijfelgeval maar gaat wel goed. Vifit kan ik dan weer minder goed tegen. Ook sojamelk gaat beter en is een goede vervanger voor als je ergens melk in wilt doen.
Ik ben niet ziek, ik heb gewoon astma
sylvia1985
«
Antwoord #174 Gepost op:
13 februari 2012, 22:17:50 »
karnemelk veroorzaakt ook geen extra slijm.
@Eefje, hij is wel degelijk benauwd, dat zie en hoor ik in alles, gister hielp het ook wel, maar vandaag niet.
Hij is vandaag 5x vernevelt en hij slaapt nu eindelijk.. Hopelijk een goede nacht en morgen weer een betere dag!
caro
«
Antwoord #175 Gepost op:
14 februari 2012, 09:18:45 »
Ba is terug naar school. Ik vermoed een combinatie van de weersverandering maar ook de wil om te kunnen mee doen aan het project en morgen te kunnen voetballen (ze is geselecteerd voor een oefenmatch en wil per se mee natuurlijk). Ik heb wel de school gebeld, de juf zal me straks terugbellen dat ze moet nakijken of Ba wel puft en dat ze me moet bellen als het niet lukt.
Be heeft sinds gisteren koorts en is naar mijn ma nu. Ik vermoed een keelonsteking maar ze piepte ook wel hoorbaar deze morgen. Mijn ma gaat er straks mee naar de dokter. Zij heeft heel uitzonderlijk koorts dus ik vermoed dat ze het zwaar te pakken heeft.
Melk geeft inderdaad meer slijmen. Onze dochters krijgen nu immunix, weerstand verhogend met de goeie bestanddelen van melk erin, op aanraden van de kinderarts. Wel duur maar ja.
Ik heb ook soms de indruk dat vernevelen niet helpt, maar je weet natuurlijk niet hoe ze zouden zijn zonder vernevelen. Vooral ’s morgens duurt het soms een tijd vooraleer ze zich beter voelen na het vernevelen. Maar meestal merk ik duidelijk verschil en zo niet, is het tijd voor een dokter.
Ik ben ook heel erg moe: niet veel geslapen deze nacht. En het zorgen maken op zich, kruipt ook in je kleren.
Manon L.
«
Antwoord #176 Gepost op:
14 februari 2012, 16:14:18 »
Dames....het is inderdaad heel erg vermoeiend dat zorgen maken, de gebroken nachten....dat komt er pas uit als het met je kind weer wat beter gaat inderdaad.
@ Eefje: wat goed dat je even een dagje voor jezelf hebt genomen! Dat moet je af en toe gewoon echt doen anders hou je het niet vol....even zo'n dagje bijtanken is voor iedereen goed. Melk gaat inderdaad meer slijmen ja....Ik herken jouw verhaal helemaal in het verhaal van mijn zoontje. Hij is vorige week zondag opgenenomen en ze hebben hem de hele nacht tot de dag erna smiddags verneveld. Maar hij is nu ook moe en bleek en af en toe ook kort. Ik probeer ook zoveel mogelijk bij te puffen met salbutamol. En ik merk toch ook wel dat genoeg rust ook wel kan helpen. Het is moeilijk maar soms echt beter voor het kindje zelf.
Maar het blijft moeilijk en heel vermoeiend...het zorgen maken, wanneer moet ik ingrijpen, hoevaak moet ik puffen etc etc....
@ caro: jij ook met allebei de kinderen bezig nu? Het is erg vermoeied ja.... Hoop dat er voor jullie nu ook eens rust gaat komen.....ik vind het ook moeilijk om de kinderen dingen te ontnemen....zoals vandaag. Ze zijn gewoon naar school geweest. En straks is er een carnavals kinderoptreden van de hele school. Dus dat wordt laat en in een grote drukke zaal! Ik weet dat t beter zou zijn als we niet gingen. Maar ze hebben allemaal vanalles ingestudeerd.....dat kan ik ze dan niet ontnemen. Dus maar goed puffen.....
Mijn dochter heeft afgelopen nacht voor het eerst weer rustig geslapen zonder al teveel te hoesten gelukkig.
Als het afgelopen nacht niet beter was gegaan dan hadden we vandaag weer terug moeten gaan naar de KA.
Ik hoop dat we het ergste weer hebben gehad. Zaterdag gaan we lekker een weekje weg....even bijkomen van alles!
Allemaal bedankt voor de fijne reacties...
xxx Manon
sylvia1985
«
Antwoord #177 Gepost op:
15 februari 2012, 14:53:52 »
Wat fijn dat ze weer goed geslapen heeft, en heerlijk zeg even een weekje weg. Even weer bijkomen dan!
Ben vandaag met mijn zoontje op het consultatie bureau (cb) geweest. Hij moest zijn bmr prikken nog, dat was uitgesteld ivm het ziek zijn. In overleg met de Kinderarts toch gegeven vandaag.
We kwamen er alleen achter dat hij in 2 weken 420 gram is afgevallen. Toch wel erg veel weer.
Groeien (groeiden) jullie kinderen ook zo slecht?
Ook krijgen we via de kinderarts nu een vernevelaar voor thuis. Dat is wel erg fijn. Hij is hem nu ook steeds nog nodig.
Eefje81
«
Antwoord #178 Gepost op:
15 februari 2012, 21:05:03 »
@Sylvia
Mijn dochtertje hangt ook altijd onderaan de groeicurve, maar volgt wel haar eigen lijn.
@Manon
Ik hoop ook dat jullie het ergste gehad hebben en dat jullie met een goed en gerust gevoel op vakantie kunnen. Dat heeft je gezinnetje wel verdiend!
Gister telefonisch consult gehad met onze kinderarts. Het gaat gelukkig elke dag beter hier. Mijn dochtertje heeft een beste infectie gehad en om onderzoek naar haar weerstand te doen moet ze eerst 6 tot 8 weken infectievrij zijn... hmmm, zouden we dat gaan halen? Begin april kan het onderzoek ingepland worden. Mocht ze tussentijds een infectie krijgen, wordt het dus weer uitgesteld. Ik vraag me af hoe dit gaat aflopen...
Verder zei de arts dat er geen duidelijke correlatie is tussen melk/zuivel en extra slijmvorming. En als er al een relatie is, is dit niet te beinvloeden door het elimineren van melk. Vreemd toch? Ik kijk wel wat ik ga doen.
Mijn dochtertje is heel erg moe. Ik denk dat ze heel wat heeft moeten geven de afgelopen weken en dat haar energie een beetje op is. Verder is ze ook erg dwars! Zo ken ik haar helemaal niet: om het minste of geringste als een ware drama-queen op de grond gaan liggen! Thuis best grappig, maar buiten...? Ik merk sinds gister dat ze erg hees is. Ze heeft zo'n Katja Schuurman stem
Of er zit iets aan te komen (verhoudheid, griep, keelontsteking) of het is van de Qvar. Even in de gaten houden dus.
Off topic: Mijn baby had vandaag voor de derde dag op rij koorts (boven de 40!) en daarmee ook even naar de huisarts geweest: keelontsteking en antibioticakuur. Ahhh, echt zielig vind ik!
Mariad
«
Antwoord #179 Gepost op:
16 februari 2012, 10:22:03 »
@Manon, fijn dat het iets beter gaat en wat heerlijk even een weekje er tussenuit! Hopelijk kunnen jullie allemaal bijkomen.
@Caro, hopelijk gaat het wat beter met Be. Wat een gedoe deze week. Hebben jullie in Belgie ook voorjaarsvakantie deze periode? Kunnen je meiden wat rust pakken?
@Eefje, dat gaat nog niet echt fijn met ook een zieke baby! Balen zeg en heel zielig inderdaad. Ik hoop dat ze snel opknapt met de AB en dat met de komst van het voorjaar je kinderen wat opknappen.
Onze dochter heeft trouwens lang koemelkallergie gehad (heel fors) tot drie jaar en nu heeft ze nog steeds last wat last van (darmen) als ze bijv chocolademelk drinkt. Dat mag dus niet vaak. Bij onze zoon heb ik echt getest of er een verband was tussen zijn benauwdheid en koemelk omdat zijn zus dat dus had. Er bleek geen verband bij hem, ik heb het meermalen wekenlang getest.
@Sylvia, fijn dat je een vernevelapparaat hebt thuis. Dan heb je het meer zelf in de hand en dat is een stuk prettiger dan steeds naar het ziekenhuis te moeten.
Pagina's:
1
...
7
8
[
9
]
10
11
Print
Longforum
|
Astma
|
Astma en kinderen
|
Onbegrip voor kinderen met astma #3
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Longforum
=> Mededelingen
=> Feedback
Longen
=> Longen algemeen
===> Tip van de maand
=> Even voorstellen
=> Blogs, columns, dagboeken en interviews
===> Interviews
===> BlueEyes
===> Cyster
===> Fritz
===> HeidiV
===> Ilona1990
===> Ilsevw
===> Irisdw
=> Sporten
=> Longrevalidatiecentra
=> School en werk
=> Long Nieuws
=> Onderzoeken en Enquêtes - plaatsing alleen na toestemming!
Deskundigen
=> Stel je vragen aan de Longfonds Advieslijn
=> Stel je medische vragen
Astma
=> Astma algemeen
=> Astma en kinderen
=> Astma medicijnen
=> Astma allergieën / eczeem