Een ionisator met een prijs van € 50,-
Afgelopen week heb ik online een ionisator besteld en vandaag werd die met de post bezorgd.
Reclame maken mag hier volgens mij niet, dus mag ik misschien alleen vertellen dat het apparaat bij een Duits elektronica bedrijf wegkomt.
Nadat het apparaat uit de doos was gehaald en de zeer kleine adapter had aangesloten heb ik het ongeveer 25 cm hoge apparaat op de kast geplaatst in de woonkamer en aangezet. Dat was een bijzondere ervaring, er komt een negatieve ionen wind uit, je kan die wind duidelijk voelen ..... En dat terwijl er geen ventilator inzit.
De negatieve ionen worden uit het apparaat geblazen, bij een stroomverbruik van 1,5 watt per uur, erg zuinig dus.
Inmiddels staat hij nu zo'n 4 uur aan en je kan het soms ruiken in de kamer, er komt een lucht uit zoals je die soms met onweer kan ruiken. Verder werkt het nagenoeg geruisloos, als je er dichtbij naar luistert kun je een soort hoogspanningsgeluid horen, zoals dat vroeger bij de buizen tv's was te horen. De rvs-stalen platen in het binnenwerk moeten 1x per maand of vaker worden schoongemaakt. Het is de bedoeling dat de vuile deeltjes uit de lucht zoals rook, pollen en stof aan die platen blijven kleven. Volgens de beschrijving zouden ook bacteriën door het apparaat worden gedood, dit vanwege een bijproduct, een geringe hoeveelheid ozon.
Het apparaat is hier nog te kort in bedrijf om een mening over de werking op mijzelf te kunnen geven.
Toch voelt het nu een beetje aan, zoals wanneer ik aan het zuurstof apparaat zit, bij het ademen voel ik de lekkere frisse lucht naar binnen gaan!
Op internet kwam ik een website tegen die een beschrijving geeft over de werking van negatieve ionen.
Als het waar is, met wat voor goede effecten het op de mens heeft, dat belooft het veel goeds.
Vanwege reclame mag ik hier geen link geven, maar via Google zocht ik via de zoekterm: "negatieve ionen", en daar kom je vrij veel uitleg tegen over wat het voor je kan doen.
Citaat over de werking:
De onderstaande voordelen zijn er wanneer de lucht van negatieve ionen wordt voorzien:
- de lucht binnenshuis wordt schoner en is dus beter voor de gezondheid,
- de weerstand van het lichaam wordt hoger,
- inhalatie allergiën kunnen minder worden of verdwijnen,
- angsten en depressies kunnen verminderen of verdwijnen,
- ziektes kunnen worden voorkomen.
- Je voelt weer de frisse lucht in je longen komen.
Nu maar afwachten of de werking inderdaad zo gunstig is voor de gezondheid als dat ze beweren.
Evengoed staat de berglucht of zeelucht bekend als gezond voor de mens, en zeker voor wie Astma of COPD heeft.
Maar als ik mij, met mijn COPD iets beter ga voelen in de komende weken, dan koop ik er nog zo'n apparaat bij voor in de slaapkamer.
Eerder heb ik nog gezocht naar duurdere apparaten met meer functies, zoals met een fijnstoffilter al dan niet met koolstof, met een UV lamp die de bacterien dood maar 1x per jaar vervangen moet worden, met een ionisator.
Toch heb ik besloten om alleen een ionisator te kopen, want die heeft dus een zeer laag stroomverbruik en heeft geen onderdelen zoals een lamp of fijnstoffilter die 1x per jaar vervangen moet worden tegen toch wel behoorlijke kosten.
En zo mijn bevindingen over het negatief ioniseren van de huiskamer.

Groetjes, Klaas.