Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22 November 2014, 21:57:19
482926 aantal berichten in 17427 topics door 10424 geregistreerde leden
Nieuwste lid: m.s
Longforum  |  Astma  |  Astma algemeen  |  griep na/door griepprik « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2
Auteur Topic: griep na/door griepprik  (gelezen 10377 keer)
tiku

Geslacht: Vrouw

« Gepost op: 17 Oktober 2013, 18:48:54 »

2 jaar geleden ging ik een griepprik halen nadat ik opgeroepen was wegens astma. Vlak erna kreeg ik een stevige griep. Toeval dacht ik. Vorig jaar herhaalde zich dat. Ik ging zoeken op internet en zag nergens iets over mensen die dit ook hadden. Ik dacht dat ik weer pech had gehad. Dit jaar twijfelde ik enorm of ik hem zou halen, maar op een flinke griep zit ik niet te wachten met bijbehorende benauwdheid, dus vorige week was het zover. Griepprik gehaald. Jullie raden het al: de hele week goed ziek, echte griep! Is er echt niemand die dit ook altijd heeft? Het is voor mij nu echt de laatste keer geweest dat ik hem gehaald heb. Ik denk dat de prik een trigger is om griep te krijgen (in mijn geval dan). Wat denken jullie?
emsepems

pluk vandaag!

« Antwoord #1 Gepost op: 17 Oktober 2013, 19:43:52 »

2 jaar geleden ging ik een griepprik halen nadat ik opgeroepen was wegens astma. Vlak erna kreeg ik een stevige griep. Toeval dacht ik. Vorig jaar herhaalde zich dat. Ik ging zoeken op internet en zag nergens iets over mensen die dit ook hadden. Ik dacht dat ik weer pech had gehad. Dit jaar twijfelde ik enorm of ik hem zou halen, maar op een flinke griep zit ik niet te wachten met bijbehorende benauwdheid, dus vorige week was het zover. Griepprik gehaald. Jullie raden het al: de hele week goed ziek, echte griep! Is er echt niemand die dit ook altijd heeft? Het is voor mij nu echt de laatste keer geweest dat ik hem gehaald heb. Ik denk dat de prik een trigger is om griep te krijgen (in mijn geval dan). Wat denken jullie?
ik herken het wel, de eerste jaren was ik een dag of 3 ziek van de prik. De laatste jaren gaat het goed.
Geen prik halen is voor mij geen optie, het influenze virus zal zorgen voor ernstig ziek en mogelijk opname.

Overleg met je huisarts of je hem wel of nu juist niet moet halen
Ieke10

« Antwoord #2 Gepost op: 17 Oktober 2013, 21:19:32 »

Heb jij toevallig de Mexicaanse griep gehad in het jaar dat, dat heerste? Ik heb dat namelijk toen wel gehad en het jaar daarna ook ziek geweest na de griepprik. Daarna zijn ze bij mij begonnen om de griepprik in de spier te spuiten en daarna geen problemen meer gehad. Volgens de arts wordt door de griepprik  iets getrickerd waardoor je griepverschijnselen ontwikkeld, maar minder heftig dan echte griep. Maar wanneer deze in de spier gespoten wordt heb je er minder last van. Mss een optie voor volgend jaar. Anders de volgende keer bij klachten na de prik de huisarts consulteren.

Iedere wolk heeft een zilveren randje.
Daantje

« Antwoord #3 Gepost op: 17 Oktober 2013, 22:50:28 »

De griepprik wordt toch altijd in een spier gespoten?

Ik ben niet ziek, ik heb gewoon astma
Ieke10

« Antwoord #4 Gepost op: 17 Oktober 2013, 22:51:33 »

Nee, normaal wordt hij onder de huid gespoten.

Daantje

« Antwoord #5 Gepost op: 17 Oktober 2013, 22:54:44 »

Als ik google zie ik dat hij intramusculair (in de spier) of diep subcutaan (onderhuids) gespoten wordt. Volgens mij krijg ik hem altijd in de spier want mijn Xolair krijg ik onderhuids en dat gaat heel anders.

jippie46

Live, love and laugh

« Antwoord #6 Gepost op: 17 Oktober 2013, 22:55:31 »

In de huid is intracutaan, zoals de mantoux
In de spier is intramusculair
in de onderhuid is subcutaan, ik gok op deze Wink

Het is een kort naaldje, ik heb hem zelf gezet en met mijn dunne lijf, met weinig spier, rara waar zal hij in terecht gekomen zijn  Embarrassed
Ieke10

« Antwoord #7 Gepost op: 17 Oktober 2013, 23:07:49 »

Het voorschrift is subcutaan. Het naalden is ook niet langer. Bij mij wordt hij in een andere spuit gedaan met een andere naald en dan dus intra musculair gespoten!

Cee

« Antwoord #8 Gepost op: 25 Oktober 2013, 01:25:57 »

Yes Heel herkenbaar inderdaad.
Kon via mijn werk jaren geleden de griepprik krijgen.......ben daarna in datzelfde jaar toch minstens een keer of 6 ziek geweest ( verkouden, keelpijn, loopneus etc ) Maar geen griep. Jaar daarna precies hetzelfde geen griep nee maar wel mega ellendig.
Voor mij nu ook een twijfelgeval   Undecided wel of geen griepprik want eigenlijk liever 2 weken goed de griep krijgen dan 6 keer twee weken ellendig voelen en net tegen een griep aanhikken!
Moeilijk  Confused

Hard van buiten ......zacht van binnen ;-)
Ieke10

« Antwoord #9 Gepost op: 25 Oktober 2013, 07:00:51 »

Yes Heel herkenbaar inderdaad.
Kon via mijn werk jaren geleden de griepprik krijgen.......ben daarna in datzelfde jaar toch minstens een keer of 6 ziek geweest ( verkouden, keelpijn, loopneus etc ) Maar geen griep. Jaar daarna precies hetzelfde geen griep nee maar wel mega ellendig.
Voor mij nu ook een twijfelgeval   Undecided wel of geen griepprik want eigenlijk liever 2 weken goed de griep krijgen dan 6 keer twee weken ellendig voelen en net tegen een griep aanhikken!
Moeilijk  Confused
Dat ellendig voelen (verkouden, keelpijn, loopneus) heeft niets met de griepprik te maken. Dat is een ander virus dat, dat veroorzaakt. Wel of geen griepprik zal dat niet voorkomen. De griepprik voorkomt alleen de echte griep. Dus een aantal dagen 3-5 hoge koorts en echt je bed niet uit willen. Koude rillingen, hoofdpijn, moe en slap voelen en een droge hoest en loopneus en spierpijn in je hele lijf. Dat is vervelend, maar dat overleef je wel. Maar omdat onze longen zo gevoelig zijn voor infectie is dat de reden waar om de griepprik zo belangrijk is voor een longpatiënt. Het kan op een longontsteking uitdraaien en daar zitten wij niet op te wachten want dat betekend ziekenhuis opname AB en prednison. Dus liever een paar weken beroerd voelen, wat niets met de griep te maken heeft dan griep krijgen, lijkt mij.

Guido 123

Geslacht: Man

« Antwoord #10 Gepost op: 25 Oktober 2013, 08:47:35 »

Ik zal maar "hout" vasthouden.
Sinds 1994 krijg ik elk jaar in de maand oktober mijn griepprik.
Hartpatient en nu longpatient erbij..het houdt niet op.
Maar echte griep ken ik gelukkig niet.
Kido

Mis you.....

« Antwoord #11 Gepost op: 25 Oktober 2013, 09:05:57 »

Het enige jaar dat ik hem niet haalde ben ik zo ziek geweest!
Haal hem dus braaf!

Is gelukkig geen toos onderschift loos!!!

Accepteer je zelf als een geschenk dat iedereen wilt krijgen....
abo

« Antwoord #12 Gepost op: 25 Oktober 2013, 10:58:45 »

Ik heb geen angst dat ik een longontsteking krijg, maar wel dat ik meerdere malen dagen/weken rondloop met griepachtige verschijnselen. Want dat verzwakt steeds mijn gezondheid en mijn fitheid. Ik ben dus ook bang voor griepachtige verschijnselen na een griepprik. De reden dat ik niet bang ben voor longontsteking, is dat ik er nog nooit 1 gehad heb. Op echte griep zit ik ook niet te wachten, maar net zo min op griepachtige verschijnselen. En mede gezien de discussie rondom de griepprik, haal ik deze niet. Echter, voor mensen die wel ervaring hebben met longontsteking na een griep, kan ik me voorstellen dat die wel een griepprik willen.
Ilona1990
Schrijver

« Antwoord #13 Gepost op: 25 Oktober 2013, 11:06:12 »

De griepprik wordt toch altijd in een spier gespoten?

Zoals school het mij leert, wel ja!
"Intramusculair"
Dit is ook het beleid op de revalidatieafdeling waar ik werk.

Veni, Vidi, Vici..

Volg ook mijn blogs!
http://www.longforum.nl/index.php?board=112.0
Daantje

« Antwoord #14 Gepost op: 25 Oktober 2013, 11:26:08 »

Ik heb nog altijd niets gehoord van mijn huisarts maar op het werk kan ik er vanaf volgende week één halen.

marjanneke

« Antwoord #15 Gepost op: 25 Oktober 2013, 13:05:29 »

Ik heb ook wel periodes waarin ik kwakkel (niet helemaal lekker, niet ziek), maar ik denk dat altijd maar dat het misschien veel erger zou zijn geweest als ik de griepprik niet had gehaald. Ik ga hem volgende week halen.
Ieke10

« Antwoord #16 Gepost op: 25 Oktober 2013, 20:59:11 »

Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat griepachtige  verschijnselen veroorzaakt worden door een ander "beestje" dan waarvoor de griepprik je inent. Het heeft niets met elkaar te maken. Het enige waar je dan niet ziek van wordt is het griepvirus. Alle andere "beestjes" wordt je gewoon ziek van.

ABO: ook ik heb tot een jaar geleden nog nooit een longontsteking gehad, maar ik kan je vertellen dat ik er erg bang van geworden ben. Ik heb uiteindelijk wel een paar keer op het randje van de dood gebalanceerd en dat wil ik niet nog eens meemaken omdat ik toevallig besmet ga worden met het griepvirus die iedereen al kan overdragen nog voordat iemand griep krijgt. Sommige kunnen hem bij zich dragen zonder er ziek van te worden maar wel besmettelijk zijn.

marjanneke

« Antwoord #17 Gepost op: 25 Oktober 2013, 21:17:57 »

Ik snap je angst! En dan is het mooi om een risico te verkleinen, daar heb ik graag een paar dagen pijnlijke arm voor over! Jij vast ook!
Ieke10

« Antwoord #18 Gepost op: 25 Oktober 2013, 21:31:58 »

Ik snap je angst! En dan is het mooi om een risico te verkleinen, daar heb ik graag een paar dagen pijnlijke arm voor over! Jij vast ook!
Zeker weten! Ik kreeg ook bijna niet de kans om nee te zeggen. Ik heb zeer goede uitleg gekregen. En iedere mogelijke kans op een longontsteking die ik kan verkleinen grijp ik met beide handen aan. Veel mensen denken ook griep te hebben terwijl het geen griep is. Als er gekweekt zou worden bij alle mensen die zeggen griep te hebben, zal een hele grote groep negatief testen. Als je echt griep hebt (ik heb de Mexicaanse griep aangetoond gehad) dan weet je pas wat griep is. Dan ben je echt min. een week ziek in je bed met zeer hoge koorts en niets kunnen. De griep heeft destijds veel indruk op mij gemaakt en nu nog ondanks wat ik afgelopen jaar allemaal doorstaan heb.

Daantje

« Antwoord #19 Gepost op: 25 Oktober 2013, 21:35:32 »

Ik heb één keer griep gehad dat ik het me nog kan herinneren en daar was ik echt twee weken ziek van. Ik had toen nog geen astma in de mate waarin ik het nu heb maar ik wil het risico niet lopen. Als ik weet hoe ziek ik ben van een verkoudheid, dan wil ik echt geen griep krijgen.

Pagina's: [1] 2
Longforum  |  Astma  |  Astma algemeen  |  griep na/door griepprik « vorige volgende »
    Ga naar: