Roesje wel of niet??

21-01-2010 om 16:44 uur

Beste artsen,

Binnenkort heb ik een onderzoek en ik kan kiezen of ik daar wel of geen roesje bij wil hebben.
En nou is mijn vraag; aangezien ik niet al te beste longen heb en de laatste tijd wat benauwder ben of ik dan wel een roesje moet nemen?
Heb het wel neergelegd tijdens het gesprek met de arts maar ik werd er niet echt wijzer van dus vandaar dat ik hier de vraag ook nog even stel.

Bij voorbaat dank,

Groet Lisa

Login of registreer om te reageren
21-01-2010 om 21:34 uur

hey Lisa,

Voor welk onderzoek is het? :)
Ik denk dat dat veel verschil maakt in de keuze of je het wel of niet moet doen ;)

Gr Sam

Login of registreer om te reageren
21-01-2010 om 22:19 uur

Ik heb een bronchoscopie gehad met roesje en van dat roesje geen extra last gehad van m'n longen (voor zover ik kan beoordelen, ik kan niet vergelijken met hoe het geweest was zonder roesje). Heb wel heel erg last gehad van moeheid daarna. Onderzoek was donderdagochtend en ik ben tot zaterdagavond echt onwijs moe geweest, toen heb ik een uurtje geslapen 's avonds en daarna was het ineens over, net of het dan ineens uit je bloed is ofzo, heel bizar.

Het verschilt wel heel erg van persoon tot persoon hoe je erop reageert. Sommigen worden alleen een beetje suf en ontspannen, ik heb er ruim anderhalf uur vast van geslapen.

Login of registreer om te reageren
21-01-2010 om 23:39 uur

Dat is wel een lastige keuze idd... ik heb ook voor die keuze gestaan, maar heb toen toch voor het roesje gekozen. Ik heb er geen extra last van mijn longen gehad hierna. Beide keren dat ik een onderzoek met een roesje heb gehad.
Ik ben ook niet lang moe geweest erna, zoals Daantje. Was steeds binnen een half uur weer goed wakker en achteraf ook nergens last van gehad.

Login of registreer om te reageren
22-01-2010 om 08:30 uur

Heeft een roesje invloed op je longen dan? Naar mijn mening niet namelijk...
Ik heb ook een roesje gehad bij een darm onderzoek, niet dat het hielp, maar daarna geen last gehad van mijn longen. En ik weet wel zeker dat ik van te voren gecheckt hebt of het invloed op mijn longen zou hebben. Aangezien ik zelf ernstig onstabiel astma heb...

Login of registreer om te reageren
22-01-2010 om 08:36 uur

volgens mij wordt bij een roesje vaak midazolam/diazepam intraveneus gebruikt. Dit middel kan bij te hoge doseringen ademdepressiv maken (je kan het zelfs als narcoticum gebruiken in veel hogere doseringen), dus dat je minder zuurstof in je bloed hebt. Dit gebeurd alleen bij te hoge dosis en niet bij hele kleine die voor roesjes gebruikt worden.
En ik neem aan dat het onderzoek in het ziekenhuis gebeurd, daar zullen ze direct zien als er een zuurstofprobleem zou optreden en hebben ze natuurlijk ook de mogelijkheden om in te grijpen.
ik weet niet helemaal zeker of dit allemaal zo is, maar volgens mij wel.

groetjes!

Login of registreer om te reageren
22-01-2010 om 09:38 uur
Reactie op caavje

volgens mij wordt bij een roesje vaak midazolam/diazepam intraveneus gebruikt. Dit middel kan bij te hoge doseringen ademdepressiv maken (je kan het zelfs als narcoticum gebruiken in veel hogere doseringen), dus dat je minder zuurstof in je bloed hebt. Dit gebeurd alleen bij te hoge dosis en niet bij hele kleine die voor roesjes gebruikt worden.
En ik neem aan dat het onderzoek in het ziekenhuis gebeurd, daar zullen ze direct zien als er een zuurstofprobleem zou optreden en hebben ze natuurlijk ook de mogelijkheden om in te grijpen.
ik weet niet helemaal zeker of dit allemaal zo is, maar volgens mij wel.

groetjes!

Ik lag tijdens het onderzoek aan de monitor en de saturatiemeter. Dus het wordt scherp in de gaten gehouden, zeker als je aangeeft dat je met longproblemen kampt.

Login of registreer om te reageren
22-01-2010 om 23:14 uur
Reactie op caavje

volgens mij wordt bij een roesje vaak midazolam/diazepam intraveneus gebruikt. Dit middel kan bij te hoge doseringen ademdepressiv maken (je kan het zelfs als narcoticum gebruiken in veel hogere doseringen), dus dat je minder zuurstof in je bloed hebt. Dit gebeurd alleen bij te hoge dosis en niet bij hele kleine die voor roesjes gebruikt worden.

Bij een roesje wordt doorgaans dormicum gebruikt. Zoals Famke al zegt wordt je uiteraard goed in de gaten gehouden. Ik kreeg ook extra zuurstof en lag aan de saturatiemonitor.

Login of registreer om te reageren
22-01-2010 om 10:30 uur

Je vraag is nu volgens mij beantwoord. Maar ik wil nog even melden dat ik ook een aantal keer een dormicum-roesje heb gehad. Je hebt inderdaad wat meer last van vermoeidheid en ademdepressies. Uit voorzorg kreeg ik bij het roesje extra zuurstof toegediend. Tenminste, ik werd wakker met een zuurstofsponsje in mijn neus. Ze houden je echt goed in de gaten!
1 van de onderzoeken was een gastroscopie. Normaal mag je na het onderzoek naar huis. Ik moest 1 uur van te voren bij het daghospitaal melden en kreeg toen om 15u het onderzoek (lekker zo lang nuchter zijnĀ  :X). 's Avonds om 19u mocht ik weer naar huis toen ik weer helder wakker was.

Ik ben benieuwd wat voor onderzoek je moet ondergaan. Wens je veel sterkte toe.

Login of registreer om te reageren
23-01-2010 om 18:59 uur

@Sammetjuh, volgens mij heet het een endoscopie (bijna hetzelfde als een gatroscopie) ze gaan hapjes nemen uit m'n dunne darm.

Iedereen bedankt voor alle reacties :Y
Ik vind het allemaal erg lastig en heel erg eng, met zo'n buis in je keel krijg je volgens mij al het gevoel dat je stikt en dan ook nog eens benauwd erbij zijn (brrrr ik zie het echt niet zitten :N)
Ik zei tegen m'n moeder vandaag al; ik denk dat ik af ga bellen want schijt 10 kleuren maar toen werd ze een beetje chaggie en kreeg ik een hele preek. (is natuurlijk bezorgdheid ;))

Had trouwens van de arts Xanax meegekregen en dat kon ik de dag ervoor innemen ivm dat je angst dan wat minder word, nou zit ik met het volgende dilemma want staat bij: niet te gebruiken bij; ademhalingsproblemen!
Dus denk dat ik dat dan maar niet ga innemen (toch raar want astma is bekend)

Fijn weekend ;)

groetjes :W

Login of registreer om te reageren
23-01-2010 om 19:20 uur

Een endoscopie is via je achterkant hoor en niet via je je keel. Ik heb zelf ook een endoscopie gehad.

Login of registreer om te reageren