65% longinhoud

05-07-2010 om 15:42 uur

Hai,

Even voorstellen, ik ben Jessica, 24 jaar. Heb onlangs een longfunctietest gedaan omdat ik wat last heb van kortademigheid vond me dokter het wel raadzaam om een test te doen. Daar werd uit geconcludeert dat ik een longinhoud van 'maar' 65% heb. Eerst schrok ik daar wel van omdat ik nog best wel jong ben, maar nu las ik ergens hier dat 70% nog best wel normaal is dus dat lijkt dan mee te vallen.
Nou rook ik wel al heel lang en ook best wel stevig, maar volgens de arts kon het niet van het roken zijn. Wel zei hij dat ik moet stoppen maar dat was ik eigenlijk niet van plan. Ook al omdat hij zelf zei dat het niet van het roken is.
Zijn hier mensen met soortgelijke ervaring? En is 65% longinhoud inderdaad nog wel redelijk goed?

Groetjes,
Jess

Login of registreer om te reageren
05-07-2010 om 17:03 uur

Hallo en welkom!

Je bent inderdaad nog vrij jong om nu al copd door het roken te hebben.
Het zou misschien kunnen dat er sprake is van  alpha 1. ( Mensen met alpha1 hebben een aangeboren tekort aan het eiwit alpha1-antitrypsine, dat de longen beschermt.) Toch zou ik je dringend adviseren om zo snel mogelijk met roken te stoppen om het proces van achteruitgang zoveel mogelijk af te remmen. Veel succes met het stoppen.  :Y

Login of registreer om te reageren
05-07-2010 om 17:16 uur

ook astma kan hoor, met die lage longfunctie (hij lijkt mij niet redelijk goed, maar laag)
verstandig is om te stoppen met roken en kijken wat medicatie doet. zelf zou ik ook doorverwezen willen worden naar een longarts voor verder onderzoek en behandeling
succes!

Login of registreer om te reageren
26-07-2010 om 10:04 uur
Reactie op Jessica85

..... Daar werd uit geconcludeert dat ik een longinhoud van 'maar' 65% heb. Eerst schrok ik daar wel van omdat ik nog best wel jong ben, maar nu las ik ergens hier dat 70% nog best wel normaal is dus dat lijkt dan mee te vallen.
Nou rook ik wel al heel lang en ook best wel stevig, maar volgens de arts kon het niet van het roken zijn. Wel zei hij dat ik moet stoppen maar dat was ik eigenlijk niet van plan. Ook al omdat hij zelf zei dat het niet van het roken is.....

Hallo Jessica,

Ik ben Eric, ik ben 37 jaar en heb ook copd, ten gevolge van Alpha-1 en dus 'niet van het roken'. Ik zit inmiddels op 38% of misschien zelf al minder. Ik heb ook altijd gerookt, maar ben direct gestopt. Dat jou copd niet van het roken komt is onzin!!! De ernst van jou verminderde longcapaciteit kan niet zijn gekomen van roken alleen, maar was zeker niet zo erg geweest als je niet had gerookt!!! Stoppen met roken zal er voor zorgdragen dat je minder snel achteruit gaat!!! Met 65% op je 24ste heb je echt een probleem hoor!!! Uit ervaring weet ik dat je bij 38% al dagelijks tegen problemen aanloopt. Bijvoorbeeld werk, dus inkomen. Even lekker ravotten met mijn kinderen lukt niet meer. Met vakantie rekening houden dat ik niet teveel omhoog (trap, helling) moet. Enz. enz.

Kortom: STOP MET ROKEN en gebruik je medicijnen op de juiste wijze, zodat je nog lekker lang en gezond meekan!

Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
26-07-2010 om 10:48 uur

Hé Jessica  :W

65% is idd niet zo goed, de norm is immers 100% hoewel dat natuurlijk een gemiddelde is, dus de een blaast daarboven, een ander eronder.
Ik zou het advies van je arts om met roken te stoppen zeker volgen, mss is je longprobleem er niet door veroorzaakt, het kan het wel veel erger maken!
Stoppen met roken is niet makkelijk, misschien moet je hulp vragen aan je HA of een longverpleegkundige, en als je eens even een dipje hebt en er toch weer eentje opsteekt, denk dat niet meteen dat het hopeloos is, je komt er vast wel, met vallen en opstaan!
Heel veel succes  :Y

Login of registreer om te reageren
26-07-2010 om 21:57 uur

Jessica, je hebt nog veel tegoed, ga er zuinig mee om want ik heb nog maar 20% maar ben dan ook 66

Login of registreer om te reageren
27-07-2010 om 15:21 uur
Reactie op pp

Jessica, je hebt nog veel tegoed, ga er zuinig mee om want ik heb nog maar 20% maar ben dan ook 66

Hier sluit ik me helemaal bij aan met 1 verschil.............................ik ben 48 met ook 20%.
Jessica het is goed bedoelt wat ik nu zeg,maar stop met roken anders zit je ook snel aan de 20%.
Ik ben ook ook heel vaak gewaarschuwd maar bleef eigenwijs.
Nu denk ik...............HAD IK MAAR.......... ;(

Login of registreer om te reageren
27-07-2010 om 21:36 uur
Reactie op Jacqueline2

Hier sluit ik me helemaal bij aan met 1 verschil.............................ik ben 48 met ook 20%.
Jessica het is goed bedoelt wat ik nu zeg,maar stop met roken anders zit je ook snel aan de 20%.
Ik ben ook ook heel vaak gewaarschuwd maar bleef eigenwijs.
Nu denk ik...............HAD IK MAAR.......... ;(

Hoe ben jj aan die 20% op je 48ste gekomen dan (en hoe snel is dat gegaan)? En wat betekend dit voor je dagelijks leven, heb je zuurstof nodig en zo? Ik vraag dit omdat ik met mijn 37 jaar op 38% zit en voor mijn gevoel op dit moment rap achteruit ga.Daarom maak ik me toch wel zorgen over mijn toekomst!

Eric

Login of registreer om te reageren
28-07-2010 om 12:48 uur

Hoi Eric,
In 2002 is er bij mij COPD geconstateerd nadat ik in kritieke toestand op de IC aan de beademing terecht kwam.
Ik had voor die tijd nog nooit van COPD gehoord en ondanks dat ik het flink benauwd had ging ik niet naar de dokter omdat ik heel veel rookte en wist dat het daarvan kwam.
In 2002 had ik nog een inhoud van 42% en moest meteen stoppen met roken,maar ik ging door :@ en was eigenwijs.
In 2006 kwam ik weer kritiek op de IC terecht en de dokter zei "nu haalt ze het niet" ik weet niet meer hoeveel longinhoud ik toen had,maar weer bleef ik door roken ondanks dat ik flink gewaarschuwd werd. :@
In juli 2007 kwam ik door longontsteking weer in het ziekenhuis en bleek toen nog maar 20% inhoud te hebben.
Pas toen werd ik met de neus op de feiten gedrukt en ik stopte met roken.
Ik had erg veel moeite met het stoppen,en dacht dat ik gek werd.
Ik weet niet of ik het hier neer mag zetten,maar het is zeker geen reclame maar ik heb definitief kunnen stoppen met behulp van de electronische sigaret en rook nu helemaal niet meer.
Zoals ik al schreef was mijn inhoud in 2007 20%,ik heb tussen door niet meer in het ziekenhuis gelegen of een infectie gehad,maar heb dit jaar al 5x door de pseudonomas bacterie in het ziekenhuis gelegen maar gelukkig is mijn inhoud nog steeds 20%.
Ik ben nu ook aangemeld voor transplantatie,en heb het kennismakings gesprek gehad en de LA vind mij wel erg jong om deze vorm van COPD al te hebben alleen door het roken.
Ik ben er nu sinds een paar jaar wel achter dat er ook COPD in de familie aanwezig is,maar ik blijf er bij dat het bij mij van het roken komt en omdat ik eigenwijs was heb ik er zelf voor gezorgt dat ik nu maar 20% heb.
Ik gebruik idd ook zuustof bij inspanning,1 liter per minuut maar zonder zuurstof heb ik heel veel beperkingen,maar ik ga binnenkort revalideren op Dekkerswald waar ik mijn eerste gesprek gehad heb.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk voor je is maar zoals je weet is het voor iedereen anders.

Ik wens jou het allerbeste en hoop en duim dat je nog heel lang je 38% houd.
Ga niet bij de pakken neer zitten ondank alle beperkingen is het leven zooooooooo mooi :Y ;)

Moderator sorry als dit hier niet mag staan :@

Login of registreer om te reageren
28-07-2010 om 22:42 uur
Reactie op Jacqueline2

Hoi Eric,
In 2002 is er bij mij COPD geconstateerd .....
..... Ik wens jou het allerbeste en hoop en duim dat je nog heel lang je 38% houd.
Ga niet bij de pakken neer zitten ondank alle beperkingen is het leven zooooooooo mooi :Y ;)

Moderator sorry als dit hier niet mag staan :@

Bedankt voor je reactie!

Ik liep al 2 jaar lang met klachten bij de huisarts maar ben nooit serieus genomen door de HA. Zelfs na longfoto's werd gezegd dat ik niets mankeerde. Uiteindelijk ben ik dit jaar februari gestopt met roken omdat ik niet meer verder kon (ik dacht dat ik dood zou gaan als ik niet stopte), een paar dagen later ben ik even ingestort (ik sliep niet meer door benauwdheid/hoesten) en weer na de HA geweest. Na opnieuw longfoto's en bloedonderzoek was de conclusie.....

.....dat ik niets mankeerde. Ik heb hier toen geen genoegen mee genomen (moest van mijn vrouw) en ben doorverwezen na een longarts en daar bleek dat ik aanzienelijke problemen (copd/alpha-1/astma/allergieen/veel grote schade aan de onderkant) had.

Gelukkig heb ik veel baat bij mijn medicijnen en daardoor zijn mijn beperkingen leefbaar. Wel merk ik dat het steeds slechter gaat en ben ik dus toch wel bezorgt voor de toekomst. Mijn LA heeft gezegd dat als ik verder achteruit ga hij ook het traject van longtransplantatie wil (proberen) te starten.

Jij heel veel sterkte en hopelijk snel een paar nieuwe longen, en niet roken hè!

Login of registreer om te reageren
28-07-2010 om 23:03 uur

Eric, ik sluit me bij de woorden van Jaqueline aan. De eerste stappen in de goede richting zijn iig door je gezet.
Mijn vrouw kent een soort zelfde geschiedenis als die van Jacq. Ik weet niet precies wat een goede lichamelijke conditie voor Alpha 1 patienten kan betekenen in relatie tot het terugdringen van exacerbaties en dus verdere achteruitgang maar misschien is het wel een goed idee die vraag een keer aan je longarts voor te leggen. Dus concreet: fysiotherapie voor longpatienten op regelmatige basis, beter nog: het volledige traject ingaan van longrevalidatie. Sterkte!

Login of registreer om te reageren