schimmelinfectie in de mond(holte)

21-07-2010 om 17:04 uur

Hallo,

Ik heb een probleem:

Ik gebruik 2x daags seretide i.v.m. COPD en heb daardoor een schimmelinfectie in mijn mond(holte) opgelopen. Daarom heeft de LA mijn medicatie van seretide discus veranderd naar seretide aerosol met voorzetkamer. Tevens heeft de LA mij fungizone voorgeschreven. Helaas heeft dit onvoldoende geholpen. Daarom heeft de HA mij vandaag een ander medicijn voorgeschreven, namelijk Daktarin. Dit is een soort zalf die je in je mond moet houden, mee moet spoelen en doorslikken. Nou ben ik geen watje, maar met voedsel heb ik wel wat problemen als het op structuur aankomt. Deze zalf/gel krijg ik dus ook gewoon niet weg. In mijn mond houden lukt nog wel, maar zodra ik het laat bewegen in mijn mond of probeer door te slikken, begin ik te kokhalzen en komt mijn maaginhoud letterlijk omhoog.

Ik mijn HA hierover gebeld, maar volgens de assistente is er niets anders en moet ik gewoon even doorzetten. Terwijl de apotheker mij heeft verteld dat er heel veel medicijnen tegen schimmel in de mond zijn. De HA schrijft mij dus niets anders voor.

Wat moet en/of kan ik hiermee? Iemand ervaring?

Groeten, Eric

Login of registreer om te reageren
21-07-2010 om 17:40 uur

ik gebruik altijd nystatine voor de schimmelinfectie, helpt bij mij prima. fungizone helpt bij mij ook niet voldoende.
ik weet van andere forumgebruikers dat daktarin erg vies en moeilijk weg te krijgen is....
misschien bij je ha maar vragen om nystatine?

Login of registreer om te reageren
21-07-2010 om 17:44 uur

Het allerbeste is proberen de schimmel voortaan te voorkomen. Dat lukt maar op 1 manier en dat is heel grondig spoelen met water of beter nog Listerine na het puffen.Op zich is het, wat de LA adviseert, beter te puffen met een voorzetkamer, er komt zo beter en meer van de medicatie direct in de longen en minder in de voorste luchtwegen. Die Daktarin is idd smerig spul... :)

Login of registreer om te reageren
21-07-2010 om 18:08 uur
Reactie op JP

Het allerbeste is proberen de schimmel voortaan te voorkomen.

je hebt gelijk hoor jp, maar ondanks alle voorzorgsmaatregelen heb ik regelmatig schimmelinfectie. helaas is dat dus niet bij iedereen te voorkomen

wat bij mij helpt als voorzorgsmaatregelen is:
- voorzetkamer
- goed spoelen
- zorgen dat je niet te vermoeid raakt
- niet teveel suiker (liever helemaal niet)

ik heb ook wel eens gehoord dat met bessensap of met zout gorgelen zou helpen, bij mij werkt dit niet

Login of registreer om te reageren
21-07-2010 om 18:19 uur

hier ook heel herkenbaar, heb ook regelmatig schimmelinfecties in mn mond, ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Zeker als ik een predstootkuur heb is het eigenlijk altijd raak.
Die daktarin gel is inderdaad vreselijk, ik kan het ook niet doorslikken, ga er ook heel erg van overgeven.
Hier helpt nistatine meestal ook wel redelijk goed. Misschien kan je nog een keer een (bel)afspraak maken met de huisarts zelf en het voorstellen? Volgens mij hebben vele hier het vaker gebruikt!
Veel sterkte in ieder geval!

Login of registreer om te reageren
21-07-2010 om 21:10 uur

Allemaal ontzettend bedankt!

Ik zal de HA morgen vragen om Nistatine/Nystatine!

Groeten!

Login of registreer om te reageren
22-07-2010 om 16:02 uur
Reactie op exodus

Allemaal ontzettend bedankt!

Ik zal de HA morgen vragen om Nistatine/Nystatine!

Groeten!

Vandaag de huisarts gebeld en die had al een nieuw receptje naar de apotheker gefaxt en inderdaad.....

Nystatine

Ook smerig spul overigens! Maar dit heeft bij mij meteen een nieuwe vraag opgeroepen: Gisteren kreeg ik eerst daktarin voorgeschreven en deze kost €18,84 waarvan ik € 4,95 zelf moest betalen. De Nystatine kost € 23,31 en deze wordt volledig vergoed! Waarom heeft de HA mij dit dan niet meteen voorgeschreven? En waarom een goedkoper middel niet helemaal vergoed?

Iemand een idee?

Login of registreer om te reageren
22-07-2010 om 18:08 uur

sja, dat is een vraag voor de ha, lijkt me
ik heb in ieder geval geen idee

Login of registreer om te reageren
22-07-2010 om 18:31 uur

hmm geen idee waarom, ene huisarts heeft denk k voorkeur voor t een en de andere ha weer voorkeur voor het andere. Die regels  met antischimmelmiddels en wel of niet vergoed door de verzekeraar veranderen steeds ook weer, en verschilt momenteel volgens mij ook tussen de verzekeringen..

FIjn dat je nu iig wel nystatine hebt. Is inderdaad ook niet erg lekker, maar vind het wel stukken beter te doen dan de daktarin, is ook een stuk vloeibaarder waardoor ik het in ieder geval een stuk makkelijker doorgeslikt krijg! En na een tijdje wen ik ook wel an de smaak  :+

Login of registreer om te reageren
22-07-2010 om 19:04 uur

Daktarin creme wordt ook niet (helemaal) vergoed door de verzekeraar maar volgens mij komt dat omdat het ook zonder recept verkrijgbaar is. Wellicht met de gel ook zo?

Login of registreer om te reageren