Veroorzaakt stress een lage(re) zuurstofsaturatie ?

06-09-2010 om 23:23 uur

Hallo allemaal,

sinds ongeveer een half jaar heb ik te maken met veel stress. Het begon allemaal met stress op het werk en werd versterkt door aanvallen van benauwdheid, duizeligheid, opgeblazen gevoel e.d. Volgens mijn huisarts het schoolvoorbeeld van (chronische) hyperventilatie. Deels geloof ik dat wel, maar ik heb toch maar een longfunctietest laten doen. Deze was helemaal goed, geen COPD of asthma dus gelukkig.

Toch bleef de twijfel hangen en om mezelf gerust te stellen heb ik een pulse oximeter gekocht. Nou moet je je van de nauwkeurigheid van die goedkope metertjes waarschijnlijk niet al teveel voorstellen maar: als ik me goed voel ligt mijn saturatie zo rond de 97, volkomen normaal dus, als ik benauwd ben (vooral 'sochtends) rond 93/94, uitschieters naar 92. Op het internet lees ik dat waarden van 95 of lager al reden zouden kunnen zijn om nader onderzoek te doen. Ik ben zelf (matig) roker en dat zou ook de lagere waarden kunnen verklaren.

Vraag: kan ik nu concluderen dat mijn benauwdheid niet door hyperventilatie veroorzaakt wordt of kan een lagere saturatie ook veroorzaakt worden door verkeerde ademhaling ? Moet ik me eigenlijk zorgen maken om die 93 of stel ik me aan ?  

Alvast hartelijk  voor een antwoord en vriendelijke groeten,
Paul.

Login of registreer om te reageren
07-09-2010 om 17:53 uur

Hoi Paul,

Als eerst stel je je natuurlijk niet aan  ;)

Juist bij hyperventilatie zou je verwachten dat je saturatie 100% is, je krijgt dan juist te veel lucht binnen. Ik ben geen arts maar vermoed niet dat de stress de oorzaak zou zijn van een lage saturatie.

Door roken kan idd je saturatie naar beneden gaan. Maar ik denk dat je dit echt bij je huisarts neer moet leggen. Zelf ben ik persoonlijk ook tegen het kopen van saturatie meters als er niet echt een reden is om hem in huis te hebben (er zijn natuurlijk uitzonderingen). Je zegt dat je geen astma of COPD hebt. Dan kan je het beter over laten aan de artsen. Een saturatie van 93 is zeker wel te laag maar dat moet je echt met je arts bespreken.

Heb je ook klachten als je saturatie laag is of variert het? Gebruik je medicijnen etc? Er zijn zo veel factoren die kunnen mee spelen. Heb je allergien etc?

Dus mijn tip, ga naar je huisarts.
Succes

Login of registreer om te reageren
07-09-2010 om 22:37 uur

Hoi Denies,

dank je wel voor je reactie ! Ja, ben zelf ook niet zo voor het zelfdokteren. Maar ik had twijfel aan de verklaring van de huisarts dat stress = hyperventilatie, ik adem nooit overdreven snel, maar wel wat geforceerd als ik gespannen ben. De meter was om voor mezelf te bewijzen dat het gewoon hyperventilatie is en verder niets. Ik ben dus nogal verbaasd en ook wel wat bezorgd dat het de andere kant uit lijkt te wijzen. Voor zover ik weet heb ik geen allergieën en ik slik geen medicijnen.

Maar je hebt gelijk, ik moest maar weer eens naar de huisarts. En stoppen met roken natuurlijk ;-).

Groetjes,
Paul.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-09-2010 om 11:48 uur

Beste Paul,

mijn excuses dat ik je vraag nu pas beantwoord.

de zuurstofsaturatie kan door veel factoren beinvloedt worden. Om er een paar te noemen: bijv. door de werking van de longen zelf (bij veel verschillende longziekten kan de zuurstofopname veminderd zijn), bijv. door overgewicht (minder ruimte voor de longen), bijv. door roken.
Het is inderdaad zo dat bij hyperventilatie (te veel of te snel ademen) de saturatie over het algemeen hoog is.
ook maakt het uit hoe je saturatie meet: zittend, staand, liggend. Ook maakt het uit of je vingers goed warm zijn en niet koud met samengeknepen bloedvaatjes.

Het meest waarschijnlijk is dat de, af en toe zeer licht verlaagde zuurstofsaturatie, bij jou veroorzaakt wordt door het roken. Dus stap 1 zou zijn om daar, helemaal, mee te stoppen. mocht je toch klachten van kortadmeigheid/hoesten etc. houden dan raad ik je ook aan om nog eens naar je huisarts te gaan.

hartelijke groet
Jeanine Antons

Login of registreer om te reageren