Fluimucyl en/of Acetylcysteïne

20-09-2010 om 11:53 uur

Goeiendag,Mijn vraag is. Ik ben al een poos de acetylcysteïne zelf aan het betalen, ik kan echt niet zonder. Maar het loopt behoorlijk in de papieren, er zijn al zoveel producten wat we zelf moeten betalen. Ik heb navraag gedaan bij mijn longverpleegkundige en ze liet mij weten dat er geen alternatief in de handel is wat wel vergoed wordt. Volgens haar komt het omdat het onderzoek van jaren terug niet herhaald wordt vanwege de hoge kosten. Daarom weigeren de zorgverzekeraars dit te vergoeden. Maar  nu blijkt dat vele patienten het wel nodig hebben. En..er komen nu toch steeds meer longpatiënten bij! Is het niet mogelijk dat zo'n onderzoek naar de werkzaamheid van fluimucyl opnieuw kan worden onderzocht? Het lijkt me toch dat het uiteindelijk ook kostenbesparend zal zijn, immers worden de mensen dan toch wat minder snel te benauwd. Je moet de rommel toch kwijt kunnen uit je longen? Ik heb hier weer de kwitantie liggen weer ruim 60 € voor drie maanden acetylcysteïne. Dank u wel. Ankie

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 12:57 uur

Hallo Ankie,

Ik heb van de longarts de tip gekregen om de fluimicil bij de Aldi of Lidl te kopen.
De werkzame stof is exact hetzelfde,alleen zijn de bruistabletten een stuk goedkoper.
Bij de Aldi betaal je voor 20 stuks 1,99.
Voor mij geen dure fluimicil meer. *O*

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 13:11 uur

Wow, hebben de Aldi en de Lidl het? Goeie tip!

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 13:18 uur

let wel even op de dosering. dit moet gelijk zijn aan de hoeveelheid die je altijd gebruikt (ik weet dat er van 200 en 600 is, ik heb altijd 600)

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 14:51 uur
Reactie op emsepems

let wel even op de dosering. dit moet gelijk zijn aan de hoeveelheid die je altijd gebruikt (ik weet dat er van 200 en 600 is, ik heb altijd 600)

Jep idd.. :)
Bij lidl en aldi is de dosering volgens mij 200mg ;) ..

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 15:09 uur
Reactie op sammytjhuu

Jep idd.. :)
Bij lidl en aldi is de dosering volgens mij 200mg ;) ..

Klopt maar dan kun je er 3 per dag nemen en is het nog een stuk goedkoper.

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 15:13 uur
Reactie op Jacqueline2

Klopt maar dan kun je er 3 per dag nemen en is het nog een stuk goedkoper.

ja dat wel :)
miss moet ik dat ook maar eens precies gaan uitrekenen maar het is denk ik idd een stuk goedkoper... ( gebruik 2x daags 600mg)

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 15:42 uur

De Etos heeft ook het eigen merk van 600 mg.
Deze kosten 4,49 voor 10 bruistabletten.

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 17:26 uur
Reactie op Jacqueline2

De Etos heeft ook het eigen merk van 600 mg.
Deze kosten 4,49 voor 10 bruistabletten.

Dan zijn die van de Lidl en Aldi nog steeds goedkoper  :Y

Login of registreer om te reageren
20-09-2010 om 20:27 uur

Dank je wel  ik ga eens kijken bij de aldi of lidle, die winkels zitten in de andere dorpen maar dat is niet erg. Ik zal er dan 3 per x nemen maar dan nog is het dan goedkoper. Toch zou het fijn zijn als het weer in het zorgpakket terug komt. groetjes  :W

Login of registreer om te reageren
21-09-2010 om 09:54 uur

Dag swiftje,

De tips waar Fluimicil voordeliger kan worden gekocht zijn al genoemd in de reacties op het Longforum.
Ook het Astma Fonds betreurt het dat acetylcysteïne niet meer wordt vergoed. We hebben ons best gedaan deze maatregel tegen te houden, maar helaas is dit niet gelukt. Maar het blijft onder onze aandacht. Minister Klink heeft besloten acetylcysteïne (Fluimucil) niet meer te vergoeden. Daarmee volgt hij het advies van het College voor zorgverzekeringen (CVZ).

Ons is inmiddels bekend dat sommige zorgverzekeraars het product wel blijven vergoeden in een aanvullend pakket. Op de website http://www.mijnmedicijnvergoeding.nl/medicijnen kun je nagaan of een medicijn in uw aanvullende verzekering wordt vergoed.

Er bestaan gelukkig nog andere hulpmiddelen om het slijm makkelijker te kunnen ophoesten.
De Flutter is een klein apparaatje, waarmee men (ook moeilijk ophoestbaar) slijm uit de luchtwegen kan 'lostrillen'. Veel zorgverzekeraars vergoeden de Flutter op voorschrift van de behandelend arts; anders kost dit particulier ongeveer € 80,00. 
Dit apparaat ziet eruit als een soort inhaler. De patiënt ademt daarbij uit door het apparaat. Een metalen kogel zorgt voor de weerstand. Tijdens de uitademing rolt de kogel tegen een trechterwand omhoog en weer terug. Dit herhaalt zich gedurende een uitademing vaak in een snel ritme. De ontstane drukschommelingen zorgen ervoor dat het slijm wordt losgetrild. Er is geen beperking in gebruik, dus mag zo vaak als gewenst worden gebruikt.
De Flutter is geschikt voor alle mensen met een chronische longziekte die last hebben van vastzittend slijm.

De Mini Treshold PEP helpt ook slijm op te hoesten, is flexibel aan te passen aan de behoefte van de patiënt en wordt vergoed door de ziektekostenverzekering.

Tenslotte is er gerichte ademhalingstherapie die je via de fysiotherapeut of Cesar- of Mensendiecktherapeut kunt leren om het slijm op te hoesten.

Succes!
Vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren