(Over)gevoelige/prikkelbare Luchtwegen

02-03-2006 om 13:49 uur

Ja daar ben ik weer eens met een vraag.

Zoals sommige van jullie weten (zie eerder topic) heb ik volgens de longarts geen astma want alle testen waren goed. feit blijft dat ik klachten hou van niet-allergische prikkels,zoals: chloor,rook,uitlaatgassen,parfum,kaarsen(walm) enz...

Volgens de longarts zou het hyperventilatie zijn,en ik weet dat daar een relatie tussen kan liggen, maar dat verklaart voor mij niet de klachten die ik heb zoals druk op mijn borst, kortademig in aanvallen en na inspanning en slijm in mijn keel,als ik verkouden ben ga ik ook altijd lang en veel hoesten (vooral 's nachts)

Ik moet stoppen met de astmamedicatie van de longarts en over 6 weken terugkomen.

Ik ben gewoon niet tevreden met het antwoord van de longarts en kan er geen "rust"in krijgen,klinkt een beetje hoogdravend maar het zit me niet lekker, daarbij is de huisarts toch ook niet gek en stuurt me toch niet voor niets door (had bij de longarts al een longfunctie test gedaan en toen is er wel astma geconstateerd.)

Zelf denk ik dat in ieder geval hele prikkelbare luchtwegen heb maar wat ik me nu afvraag is: kan dat dan geen kwaad als dat niet word behandeld??

Heb mijn hele leven al een droge huid (bv mijn lippen zijn altijd droog en gesprongen in zomer/winter)
heb als kind bronchitis gehad tot een jaar of 5.

mijn moeder is behoorlijk allergisch(vooral voor zeep/bep medicijnen) voor alles en heeft ook een eczeem.
huid.
Dit zijn allemaal aanwijzingen voor astma toch???

Ik wil heus niet graag ziek zijn maar ik wil duidelijkheid..

Er is alleen maar bloedgeprikt op allergieen bij mij die was negatief, maar ik heb ook ergens gelezen dat dat niet altijd even betrouwbaar is,heeft iemand van jullie hier ervaring mee??

Ik hoop dat jullie mij nog wat tips kunnen geven.

Groetjes, Te@  -O-

Login of registreer om te reageren
02-03-2006 om 14:19 uur

Hallo Tea,

Naar mijn mening kloppen die allergie testen ook niet altijd.
Bij mij kwam er bij die test uit dat ik nergens allergies voor zou zijn.
Wel heel toevallig dat ik in hooikoorts tijd veel meer last heb. En net zo toevallig dat ik minder last heb sinds ik mn kamer heb gesaneerd en elke dag schoonmaak. Maar dat ligt vast niet aan de huisstofmijt of de pollen die rondvliegen in de lente/zomer of wanneer dat ook is  :?

:W

Annemarie

Login of registreer om te reageren
02-03-2006 om 15:02 uur

Hoi Tea,

Ik heb in het verleden ook eens bloedonderzoek gehad op allergieën en daar kwam alleen uit dat ik een beetje allergie voor huisstofmijt had. Ik bleef echter luchtwegklachten houden die steeds erger werden.  :? Op een gegeven moment heeft de huisarts 2 jaar geleden eindelijk prikjestest (op de arm) gedaan. Ik mocht toen een week geen allergiemedicatie. Bij die test sloeg de reactie op de beide soorten huisstofmijt (europees en amerikaans) helemaal uit naar de andere kant van mijn arm. Tevens reageerde ik op hond, konijn, hazelaar en berk. Dit verklaarde een hoop, ook voor de huisarts die mijn klachten nu wel serieus neemt.  :)

Ik gebruik nu zelf seretide 50/250 in periodes dat ik minder last heb en in de hele winterperiode seretide 50/500, waardoor ik in ieder geval niet continu last heb van heesheid, benauwdheid, hoesten e.d. Ik moet zeggen dat een hogere dosering niet altijd een grote ontsteking voorkomt, maar je bent er dan wel sneller vanaf. Hiernaast gebruik ik nog zonodig Ventolin en het hele jaar door Xyzal.

Ik heb trouwens ook last van niet-allergisch astma, maar ook daar wisselen de reacties naar mate je lichamelijke gesteldheid.

Thea, ik wens je veel succes en hou vol hoor...

Groetjes, Angelique

Login of registreer om te reageren
03-03-2006 om 12:48 uur

Hoi!

bedankt voor de antwoorden!

Wat het maffe is, volgend de arts reageerde ik dus niet op de histamine,althans niet snel genoeg,maar ik heb wel sinds maandag 3 rode bultjes, 2 op mijn hand en 1 in mijn gezicht???

Zou dag toch van die histamine kunnen komen??

Weet iemand ook nog of het erg is/gevolgen heeft als overgevoelige luchtwegen niet behandeld worden??

Groet Te@

Login of registreer om te reageren
03-03-2006 om 12:54 uur

lieve thea
tuurlijk is het erg als je luchtwegen niet goed behandeld worden
zeker als ze overgevoelig zijn,je zal op zn minst een goede beschermer moeten gebruiken
wat voorkomt dat de boel ontstoken raakt
veel succes met alles
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
03-03-2006 om 19:11 uur

Hoi!

Ja die gedachte heb ik ook, ik heb nu nog Flixotide maar vanaf maandag moet ik daarmee stoppen en ik merk nu al sinds de Serevent gestopt is dat een "aanval" langer duurt.had het vanmiddag op mijn werk, ik sta aan de balie te helpen en ik help een mevr die een nogal voor mij dan sterk luchtje op had,  mijn neus signaleerde dat meteen (terwijl ik last van een (bijna)altijd verstopte neus) en ik merkte dat ik moeite met ademen kreeg, ik heb direct op mijn horloge gekeken en het duurde zeker 20 minuten voor ik weer makkelijker kon ademen en na 1 uur was het weer normaal.

Over normaal gesproken;ik vind dit geen gezonde reactie, maar ik merk dat ik veel meer moet happen om aan adem te komen en ik ben "bezig" met ademhalen en normaal merk je daar toch niets van??

En waar ik bang voor ben is dat ik over bv 5 jaar wel allerlei allergieen heb opgebouwd en dan zwaar in de problemen kom.

Ik heb ook het idee dat de artsen niet zo veel weten over de niet-allergische vorm van Astma,maar kloppen vind ik het niet.

Ik ga nu alles op papier bijhouden en als ik over 6 weken bij de longart terug ben,kan ik in ieder geval niets vergeten te zeggen.

Login of registreer om te reageren
03-03-2006 om 19:42 uur

Hey Tea,

Jeetje wat naar dat je nu al voelt dat je meer last hebt nu je gestopt bent met de serevent. Mag je nog wel een kortwerkende luchtwegverwijderaar gebruiken, voor de aanvallen? Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent. Toen ik ging afbouwen met symbicort had ik ook het gevoel dat er iets niet klopte want ik had nog steeds last van hele gevoelige luchtwegen. Toen ik een week daarna belde bij het telefonisch spreekuur zei mijn allergoloog ook dat ik helemaal niet had mogen afbouwen. Terwijl hij had gezegd dat het kon, lekker is dat zo'n foutje.
Ik vind het echt heel naar voor je dat je moet stoppen met al je medicijnen terwijl ze zo goed hielpen, wat kunnen artsen soms ook een kl**tz*kken zijn zeg! Zij hebben makkelijk praten! Patienten benauwd laten worden en zeggen dat ze hun medicijnen niet mogen gebruiken.
Wel goed zeg dat je alles nu op papier gaat bijhouden. Als je longarts over 6 weken dan nog zegt dat je geen astma hebt is hij echt gestoord.
Wat ik trouwens vreemd vind is dat ik me bijna niet benauwd voelde tijdens die histaminetest en er wel lichte astma uit kwam. En jij voelde je heel erg benauwd en daar kwam zo'n beetje geen astma uit. Gebruikt elk ziekenhuis wel dezelfde grenswaarden, interpreteert elke arts de resultaten wel ongeveer hetzelfde? Of is het ook zo dat iedereen het weer heel anders voelt terwijl de waarden wel hetzelfde kunnen zijn?  :?
Als je er niet met je longarts uit kunt komen kan je misschien bij een andere arts om een second opinion vragen.

Tea, heel veel sterkte de komende tijd!

liefs bioloogje

Login of registreer om te reageren
06-03-2006 om 19:25 uur

Hoi!

Nou ben vandaag voor het eerst medicijnvrij.

het waardeloze hiervan is dat als je nu iets merkt dat je gelijk denkt: komt dat omdat ik geen medicatie meer gebruik of komt het zomaar??

Heb toch zeker 1 x per dag last van benauwdheid en kortademigheid, soms zomaar maar meestal na een inahalatie van een bep.prikkel of inspanning. Ik heb momenteel dus ook geen Ventolin, omdat ik het voor mezelf een kans wil geven, advies van Frans was ook ; kijk wat er gebeurt na minmaal 2 weken geen medicijnen.

Ik stond vanmiddag aardappels te schillen en ik heb  daar nooit last van(gehad) en daarna waste ik mijn handen: en ik merk nu al een paar uur dat ik wat prikkende ogen heb,ze tranen niet en zien ook niet rood ofzo,toch vind ik dit vreemd,maar goed ik wil ook niet op elke slak zout leggen, maar het valt op.

Zo jullie zijn weer op de hoogte!

Groetjes Te@

Login of registreer om te reageren
06-03-2006 om 19:34 uur

Hoi Tea,

Ik wil je nog even een hart onder de riem steken door Frans te quoten:

Wat je wilt weten is hoe het als je dus geen Flixotide neemt. Daarom vragen wij altijd de inhalatiesteroiden te stoppen, minstens 2 weken voor de test.
Als je meer last krijgt: probeer het op te vangen met luchtwegverwijders zoals Ventolin. Is dat echt onvoldoende, overleg dan met je arts of je iets anders mag nemen.

Dus wel gewoon je Ventolin gebruiken,dat mag wel gewoon. Ik wens je veel sterkte en hoop dat je na deze periode in ieder geval duidelijk hebt of er sprake is van astma. Probeer ook niet de hele dag op je lichaam te letten, dan merk je veel meer dan je normaal zou doen. Bovendien ga je je dan druk maken en stress kan ook weer een aanval uitlokken.

Sterkte!

Liefs

Hilde

Login of registreer om te reageren
07-03-2006 om 08:52 uur

Hai Tea,

Je hebt het ook over een altijd verstopte neus. Hier heb ik zelf 5 jaar mee gelopen, bleek dat ik buiten mijn astma ook poliepen in mijn neus had.Als je neus verstopt zit reageren je neustrilhaartjes heel snel en als jij een luchtje ruikt waar je toch al niet tegen kunt sluiten je trilhaartjes gelijk de boel af.Hierdoor krijg je het extra benauwd op je longen zeker als je zoals jij astmatisch bent.Als ik jou was zou ik zeker ook een afspraak maken bij de KNO-arts.Misschien dat je daar wat wijzer wordt.
Hij heeft mij Aerius gegeven terwijl bij uit de testen ook niet veel kwam, het helpt wel.Maar ja, zoals altijd is het niet voor iedereen hetzelfde.
In ieder geval succes verder.

Liefs Sylvia  :W

Login of registreer om te reageren
07-03-2006 om 20:05 uur

Hallo!

Bedankt voor je citaat, Hilde ik had er overheen gelezen!
Ik heb de huisarts gebeld voor Ventolin met voorzetkamer want de diskus bevalt me niet, de arts waar ik bij zit is er morgen pas weer en morgenochtend mag ik even bellen of ze wat voorschrijft.

Sylvia,

Ik loop al zo´n 25 jaar bij een kno-arts (i.v.m. mijn slechthorendheid,draag 2 hoortoestellen) en daar heb ik het al zo vaak aangekaard, en die zegt altijd dat mijn neus er goed uitziet,heb het ook aan de huisarts verteld en die schreef Nasonex voor, maar dat gebruik alleen als ik er erg veel last van heb.

Maar lief dat jullie zo meeleven hoor!

Ik knap daar echt van op, en ik krijg steeds meer het gevoel dat ik er niet naast zit maar de longarts!
teminste de testen liegen er dan wel  niet om, maar ik blijf vinden dat ze ook naar mijn klachten had moeten kijken en ze heeft puur alleen naar de testresultaten gekeken en daar ben ik dus niets mee opgeschoten.

Ik ben nu dus medicijn vrij en als het niet gaat dan overweeg ik om voor een second opinion naar de kliniek van Frans Krouwels te gaan.

Aan iedereen aan wie ik mijn klachten vertel, die reageren op een manier van; is het dan geen Astma?? of raar dat de longarts niet verder zoekt! en dat bevestigt mijn vermoeden natuurlijk weer dat dit hele gebeuren nog een staartje krijgt.

Groeten Te@

Login of registreer om te reageren