klachten "voelen" op keel gebied ipv longen.

25-09-2010 om 18:14 uur

Hallo,
Ik ben nieuw hier op de site en heb eigenlijk veel vragen,

Ik heb al heel erg lang vage en soms heftige ademhalingsklachten,
algemeen:
- constante druk op keel gebied en gevoel van heesheid (terwijl ik dat niet ben) constant keel schrapen, dikke keel gevoel (geen keelpijn)
kortom, alsof mn keel word dicht geknepen en ik geluiden eruit moet persen

voeding:
-met bepaalde kruiden, olijfolie, chips, CHOCOLA! kan mn keel ineens volkomen dichtklappen zonder dat ik me verslik, ik krijg dan nog amper lucht en vind dit vreselijk eng!!

geuren:
-toiletsprays, schoonmaakmiddelen, sigarettenrook of andere vorm van rook, etensgeuren e.d wekken snel klachten op van benauwd/beklemming

niet te verklaren situaties:
-weersomstandigheden, ik geloof dat ik eerder last heb met vochtig weer. ik ben dan de hele dag aan het "hyperventileren"
-treincoupees, of andere ruimtes vooral binnenzwembaden kan ineens benauwdheid opwekkenen
-soms ineens vanuit het niets kriebelhoest krijgen die lang aanhoud en gepaard gaat met benauwdheid wat ik ook als heel beangstigend ervaar.

mijn verleden:
als peuter pseudo kroep,als kind en puber zware exceem gehad, helaas enkele jaren gerookt (nu dik 3 jaar gestopt)
Mijn broer heeft hooikoorts en mn vader is ook astmatisch.

Ik ervaar mijn klachten vooral op keel gebied en hoog op de borst, mijn longen klinken schoon en ik heb geen piepende ademhaling, wel soms een pijnlijke ademhaling (die je ook voelt als je hard gefiets ofzo hebt)

Mijn klachten zijn na de bevalling van mn dochtertje begonnen , nu zo'n 2 jaar geleden.
Mijn huisarts denkt aan een verkeerde ademhaling, ondanks dat mag ik eindelijk een spirometrie test doen.

graag hoor ik uw mening want ik heb al van alles geprobeerd, het word steeds op hyperventilatie gegooid.

mvg Monia

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-10-2010 om 10:48 uur

Hallo Monia,

Dat je huisarts denkt dat er sprake is van hyperventilatie kan ik me best voorstellen. Echter ik denk niet dat dat het enige is waaarvan er sprake is. Volgens mij is de hyperventilatie vij je een uiting van bronchitis/astma met evt allergieen.

De redenen waarom ik hieraan denk zijn oa. je femiliaire belasting, de reactie op geurtjes, het effect van weers/klimaatsveranderingen op je klachten en het feit dat je eczeem hebt gehad.

Een spirometrie kan onvoldoende zijn om dit aan te tonen, er moet ook gekeken worden naar de reactie op ventolin en evt moetr er een histaminetest worden gedaan. Deze laatste kan overigens alleen bij een longarts.

Kortom bespreek dit met je huisarts en indien hij/zij er niet uitkomt overweeg een verwijzing naar een longarts

Succes

met vriendelijke groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
05-10-2010 om 23:13 uur

Dank u voor uw antwoord,

De spirometrie test heb ik onderhand gehad, het koste mij erg veel moeite en ik moest vaak opnieuw in en uit ademen door het apparaat,
ik had wel een makkelijker gevoel na gebruik van ventolin, echter was de uitslag goed, er waren dus geen aanwijzingen voor astma en ik krijg niets voor geschreven.
'
toch blijf ik met de klachten lopen, vooral vandaag is het weer aanmodderen.
nu moet ik bloed laten prikken op allergieen, pollen huismijt, honden katten etc,
is dit wel voldoende? en is dit de histamine test die u bedoeld?

en ik ben zowiezo allergies voor insektenbeten, een muggebult krijgt bij mij al snel de omvang van een enorme ronde harde rode pijnlijke schijf van zo'n 10 cm doorsnee,

kan/mag ik ventolin gebruiken ondanks dat de spirometrie goed is?

ik heb het idee dat mijn huisarts mij niet zo serieus neemt en liever ziet dat ik mn hyperventileren maar accepteer, echter hyperventileren ben ik mee bekend en dat voelt toch heel anders dan dit.

mvg monia

Login of registreer om te reageren
07-10-2010 om 21:23 uur

Hoi, ik wilde graag even reageren ook al ben ik geen medicus. Ik herken mezelf helemaal in jouw verhaal.
Ik heb het gevoel alsof er een stoffige sok in mn keel hangt en als het buiten vochtig is, of heel koud of heel warm dan slaat mijn keel dicht. Ook als er iemand in mijn buurt rookt, zn auto start of bijvoorbeeld met een grote machine bezig is. Of als iemand een zware parfum op heeft en ga zo maar door.

Ik heb het ook bij tijden heel erg benauwd, dat duurt dagen lang. Het gevoel van druk op de borst, een heel naar en nog net niet pijnlijk gevoel. Ik hijg als een postpaard, maar piepen doe ik niet.
Bij mij staat al twee jaar vast dat ik astma heb, maar nu heb ik een nieuwe longarts en quess wat die zegt: "nou het lijkt meer op hyperventilatie".

Bij mij hebben ze op een gegeven moment een blaastest gedaan in een cabine, waarbij ik een prikkelende stof moest inademen en tegen een weerstand in moest uitademen. Geen fijne test, maar wel heel duidelijk.
Vraagje: heb jij ook last met je neus, steeds holteontstekingen en rommel uit je neus die naar je keel loopt?                 
Groetjes, Ingrid

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-10-2010 om 13:08 uur

Hallo Monia,

Dat bloed prikken is niet de histamine test die ik bedoel, in het bloed gaan ze kijken naar evt allergieen. Dit is een nuttige stap, indien je allergisch bent is de kans op astma groter. Een histamine test gaat zoals ingrid in haar antwoord beschrijft; je ademt een stofje in (histamine) en dan wordt bekeken wat het effect is op de longfunctie. Indien deze test niets laat zien dan is de kans dat je astma hebt zeer klein

De spirometrie test die je hebt gedaan laat dus normale waarden zien, dit is natuurlijk heel fijn maar is geen absolute garantie dat je geen astma/bronchitis hebt.

Ventolin kun je natuurlijk altijd gebruiken als je het gevoel hebt kortademig te zijn echter zal alleen effect hebben indien er een vernauwing in je luchtwegen is zoals bijv bij astma optreedt.

Met vriendelijke groet

erik kapteijns

Login of registreer om te reageren
20-10-2017 om 22:31 uur

ik heb ook die klachten. ik ben gister naar de huisarts geweesy maar me longen klonken goed. verder is er nog geen test gedaan voor astma zover ik weet. ik ben nu al 4 dagen benauwd aam eem stuk dpor. De 1e 2 dagen had ik hyperventilatie achtige klachten ook. ik eet veel te weinig omdat ik te benauwd bem. heb gevoel alsof me jeel dichtgeknepen word en slijm in me keel. vandaag kreeg ik ook even pijn in me voorhoofd en bij me ogen en waterige ogen. Ik wil heel graag een oplossong want Ventolin werkt bij mij niet.

Login of registreer om te reageren
21-10-2017 om 08:09 uur

@Pampiedam ben je niet gewoon verkouden wat ook op je longen zit? Door de combinatie met hoofdpijn en waterige ogen?

Login of registreer om te reageren
21-10-2017 om 14:07 uur

Ja dat zou heel goed kunnen. het voelt inderdaad alsof er vastzuttend slijm in me luchtwegen zit.

Login of registreer om te reageren