Longscan (perfusie/ventilatie)

12-10-2010 om 18:56 uur

Deze 2 onderzoeken heb ik vandaag gehad en kreeg dus radioactieve stoffen in te ademen en ingespoten.Mijn vraag is hoelang blijft die radioactief spul in mijn lichaam want ze zeiden in de volder dat het maar een korte tijd in je lichaam blijft. Toch ben ik de hele dag al behoorlijk moe. Kunnen jullie ook vertellen wat ze bij dit onderzoek allemaal kunnen zien op de scan. Vond vooral het gedeelte van de ventilatie waar je dus dat spul in en uit moet ademen erg vermoeiend.
Groetjes Troeltje

Login of registreer om te reageren
12-10-2010 om 20:36 uur

Hallo Troeltje,

Zover ik het begrijp wordt door middel van dit onderzoek de doorbloeding  van de longen bekeken en  hoe de ingeademde lucht zich verdeelt over de longen.

Zo kunnen er eventuele afwijkingen in de longen in beeld worden gebracht worden, bevoorbeeld een  longembolie.

Liefs Femia

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-10-2010 om 11:43 uur

Beste Troeltje, hieronder een samenvatting van het onderzoek: ik hoop dat je daar al je antwoorden in vindt.
Het is niet bekend dat je van het onderzoek moeier wordt dan van andere onderzoeken. Het hele gebeuren is wel stressvol, je weet niet wat je te wachten staat, je weet niet wat de uitslag zal zijn. Misschien dat dat wel bijdraagt aan de moeheid. Veel succes
Wanda de Kanter , longarts

Longperfusie- en ventilatiescan (V/Q scan)

Dit onderzoek wordt gedaan om na te gaan hoe ingeademd gas zich verdeelt over de longen (=ventilatie) en hoe de doorbloeding (= perfusie) van de longen is. Bij een verstoring van de longdoorbloeding (bijvoorbeeld longembolie = een verstopping van een bloedvat in de long door een stolsel) kan de verdeling van gas en vloeistof in het longweefsel veranderen. Bij een voorgenomen longoperatie wordt het onderzoek soms gedaan om de funktie te berekenen van het resterende normale longweefsel. Het gas en de vloeistof, die in de longen zijn opgenomen, geven korte tijd een zwakke radio-actieve straling af. Een zeer gevoelig apparaat, de gamma-camera, vangt deze straling op. Hiervan worden computeropnamen gemaakt (= scintigram of scan).

    De voorbereiding
    Men hoeft niet nuchter te zijn. Zwangerschap of borstvoeding vormen op zich geen reden om het onderzoek niet te laten doorgaan, maar de dosis wordt dan aangepast

    Het onderzoek
    Het hele onderzoek bestaat uit twee delen. Bij onderzoek naar longembolie wordt soms alleen het eerste deel gedaan. Ten eerste het longperfusieonderzoek. In liggende houding wordt een licht radio-actieve vloeistof in een ader van de arm ingespoten. Vlak na deze injectie worden in verschillende richtingen (van voren en van opzij) computeropnamen van de longen gemaakt. Dit duurt ongeveer 10 minuten. Ten tweede het longventilatieonderzoek. Gedurende ongeveer 10 minuten wordt in zittende houding via een kapje een gasmengsel ingeademd. Tijdens het ademhalen worden computer-opnamen van de longen gemaakt. De gebruikte hoeveelheid radio-activiteit is zo gering dat er geen gevaar is voor kinderen, volwassenen en hun omgeving. Afgezien van de prik voelt men van de ingespoten vloeistof niets. Ook van het in te ademen gas heeft men geen last en het maken van de opnamen is pijnloos. De tijdsduur van het totale onderzoek is ongeveer 1 tot 2 uur. Na ongeveer 24 uur is een groot deel van de radio-actieve stof al uit het lichaam verdwenen. Dit gebeurt vooral via de urine en men kan dit proces versnellen door veel te drinken op de dag van het onderzoek.

Login of registreer om te reageren
26-11-2010 om 18:29 uur

[quote author=wanda de kanter link=topic=11875.msg275543#msg275543 date=1287135787]
Beste Troeltje, hieronder een samenvatting van het onderzoek: ik hoop dat je daar al je antwoorden in vindt.
Het is niet bekend dat je van het onderzoek moeier wordt dan van andere onderzoeken. Het hele gebeuren is wel stressvol, je weet niet wat je te wachten staat, je weet niet wat de uitslag zal zijn. Misschien dat dat wel bijdraagt aan de moeheid. Veel succes
Wanda de Kanter , longarts

Longperfusie- en ventilatiescan (V/Q scan)

Dit onderzoek wordt gedaan om na te gaan hoe ingeademd gas zich verdeelt over de longen (=ventilatie) en hoe de doorbloeding (= perfusie) van de longen is. Bij een verstoring van de longdoorbloeding (bijvoorbeeld longembolie = een verstopping van een bloedvat in de long door een stolsel) kan de verdeling van gas en vloeistof in het longweefsel veranderen. Bij een voorgenomen longoperatie wordt het onderzoek soms gedaan om de funktie te berekenen van het resterende normale longweefsel. Het gas en de vloeistof, die in de longen zijn opgenomen, geven korte tijd een zwakke radio-actieve straling af. Een zeer gevoelig apparaat, de gamma-camera, vangt deze straling op. Hiervan worden computeropnamen gemaakt (= scintigram of scan).

    De voorbereiding
    Men hoeft niet nuchter te zijn. Zwangerschap of borstvoeding vormen op zich geen reden om het onderzoek niet te laten doorgaan, maar de dosis wordt dan aangepast

    Het onderzoek
    Het hele onderzoek bestaat uit twee delen. Bij onderzoek naar longembolie wordt soms alleen het eerste deel gedaan. Ten eerste het longperfusieonderzoek. In liggende houding wordt een licht radio-actieve vloeistof in een ader van de arm ingespoten. Vlak na deze injectie worden in verschillende richtingen (van voren en van opzij) computeropnamen van de longen gemaakt. Dit duurt ongeveer 10 minuten. Ten tweede het longventilatieonderzoek. Gedurende ongeveer 10 minuten wordt in zittende houding via een kapje een gasmengsel ingeademd. Tijdens het ademhalen worden computer-opnamen van de longen gemaakt. De gebruikte hoeveelheid radio-activiteit is zo gering dat er geen gevaar is voor kinderen, volwassenen en hun omgeving. Afgezien van de prik voelt men van de ingespoten vloeistof niets. Ook van het in te ademen gas heeft men geen last en het maken van de opnamen is pijnloos. De tijdsduur van het totale onderzoek is ongeveer 1 tot 2 uur. Na ongeveer 24 uur is een groot deel van de radio-actieve stof al uit het lichaam verdwenen. Dit gebeurt vooral via de urine en men kan dit proces versnellen door veel te drinken op de dag van het onderzoek.

[/quote]

Het weggaan ligt aan de hoeveelheid van het radiofarmacon wat is gebruikt. Zo is de halveringstijd van Technetium (wat bij Perfusie wordt gebruikt) 3 uur. De halveringstijd van Krypton (die wordt gebruikt bij longventilatie) bedraagt 13 seconden! dit is zodat die Krypton niet té diep gaat (en dus niet het equilibrium wordt bereikt). het inspuiten (Perfusie) van het radiofarmacon Tc gaat evenredig met de stroming mee en gaat in het hart en dan naar de longen. bij ventilatie wordt het meteen in de longen gecirculeert. (ook evenredig met de ademhalingsinspiratie). Ook adem je het hierbij uit dus moet je bij het scannen met Ventilatie, niet naar de gammacamera ademen maar totaal uit het beeld ademen. (dit voorkomt verstoring).
Als ik zo zag (1,2,3) had je beide methodes gekregen. dat betekend dat je hele long te zien is. Er zijn gebieden waar een "Match" is, oftewel: gebieden waar Tc en Kr komen. maar er zijn ook gebieden waar een "mismatch" , oftewel: gebieden waar alleen het Kr komt en geen Tc. Om dus een Match te krijgen doe je beide methodes.

Er zal vast wel wat instaan wat Wanda ook heeft gezegt. Misschien hier en daar verduidelijking. Het is maar voor zo ver ik het uit mijn hoofd heb verteld, aangezien ik studeer voor MBRT, waaronder ook Nucleaire Geneeskunde.

Login of registreer om te reageren
26-11-2010 om 18:33 uur

Ik hoop dat iemand begrijpt wat je bedoelt....wat ik snap er geen bal van  :?

Login of registreer om te reageren
26-11-2010 om 21:52 uur

Miischien dat jij het verhaal dan kan vertalen in begrijpbaar nederlands  ;)

Login of registreer om te reageren
26-11-2010 om 22:05 uur
Reactie op rahimns

Miischien dat jij het verhaal dan kan vertalen in begrijpbaar nederlands  ;)

Het gaat erom dat het ingespoten of ingeademde radioactieve middel een halfwaardetijd heeft. Dat is de tijd waarin de radioactiviteit met 50% afneemt.
Bijvoorbeeld 3 uur voor Technetium.
Stel dat heeft een activiteit van 100%, na 3 uur is dat 50, na 6 uur 25 etc... na 12uur is er nog een activiteit van 6,25%, en dus na 24 uur is dit nog maar 0,39% dus alle activiteit is vrijwel verdwenen.

Door 1 soort in te spuiten (komt in bloedbaan) en 1 soort in te ademen (dus via luchtweg) komen deze middelen elkaar dus tegen op de plaats waar de bloedbaan en de luchtwegen normaal gesproken de gasuitwisseling plaatsvindt, in de longblaasjes of alveoli.
Beide stoffen geven (waarschijnlijk) een ander beeld op de scan, ze komen in ieder geval via een andere route de longen binnen. Dus je kunt zien waar ze elkaar tegenkomen en in welke delen van de longen dit niet gebeurd.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker voor je is geworden.
Nucleaire geneeskunde is niet mijn vakgebied, maar ik heb er wel iets van gehad tijdens mijn opleiding.

Login of registreer om te reageren
26-11-2010 om 22:09 uur

bedankt  :Y.... dit is in ieder geval een stuk duidelijker, ook voor de topicstarter  ^O^

Login of registreer om te reageren