Astma & Hoofdpijn

10-03-2006 om 20:51 uur

Hallo allemaal,

Herkent iemand dit:

Ik kan nl enorme hoofdpijn krijgen als ik niet op tijd m'n Salbutamol neem als ik het benauwd heb.

Het is mischien heel stom maar soms als ik het benauwd krijg merk ik het niet altijd meteen.
Dan blijf ik gewoon doorgaan en merk ik pas dat ik het benauwd heb als ik hoofdpijn krijg, als ik dan geen Salbutalmol neem dan krijg ik me toch een hoofdpijn (migraine?) m'n hoofd blijft bonken en ik moet overgeven, ik kan dan niks anders doen dan in bed liggen met de gordijnen dicht (vooral geen licht wil ik dan)
Vaak heb ik het daarna nog een paar dagen benauwder als normaal.

Zou ik nou de enige zijn die dat heeft??
Mischien ben ik te lang doorgelopen met astma voordat ik naar de dokter ging en de diagnose astma werd gesteld? En ben ik zo gewend geraakt aan het benauwd zijn dat ik het nu niet snel genoeg opmerk?

Er is +/-  2 jaar geleden astma bij me vastgesteld, mischien ga ik er nog niet goed mee om.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,  Essie  :W

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 20:57 uur

Wat je beschrijft doet me inderdaad heel sterk aan een migraine-aanval denken -O-.
Ik heb zelf nooit een link gelegd tussen een migraine-aanval en een astma-aanval, wat mij betreft is die link er denk ik ook niet, maar dat wil niet zeggen dat benauwdheid voor jou geen trigger kan zijn...
Zit er migraine in je familie (migraine is niet erfelijk, maar er schijnt wel een familiaire aanleg te zijn), en wat gebruik je tegen zo'n aanval :?.

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 21:10 uur

Die klachten heb ik dus ook maar ik denk net als Esther dat het een migraine-aanval is :Y

Ik neem dan vaak ook een ibuprofen 400 zodra ik het vol opkomen :Y
Ook ik kan dan ook geen licht verdragen...
Dan even met de ogen dicht zitten is vaak al genoeg.

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 21:32 uur
Reactie op Rianne

Die klachten heb ik dus ook maar ik denk net als Esther dat het een migraine-aanval is :Y

Ik neem dan vaak ook een ibuprofen 400 zodra ik het vol opkomen :Y
Ook ik kan dan ook geen licht verdragen...
Dan even met de ogen dicht zitten is vaak al genoeg.

Jammer genoeg red ik het daar niet mee -O-. Als ik er niet snel genoeg bij ben om een aanval te couperen kan ik echt mijn bed op gaan zoeken en dan zit er niets anders op dan me vol te gooien met pijnstillers... 'Gelukkig' heb ik de voortekenen van een aanval leren herkennen en ben ik er meestal op tijd bij om pijnstillers te nemen. Ik heb ook geleerd dat ik daarmee niet te lang moet wachten, anders ben ik evengoed de klos.

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 21:48 uur

Snelle reacties zeg!  ^O^  Bedankt!!

@ Esther,Nu je het zegt, mijn zus heeft ook vaak heel erge hoofdpijn! Bij mij is het altijd als ik m'n Salbutamol te laat neem, en toch ben ik daar nog regelmatig te laat mee  ;( , stom hè maar ik denk niet altijd gelijk aan m'n astma als ik hoofdpijn heb, als ik dan alleen paracetamol neem en geen Salbutamol wordt mijn hoofdpijn alleen maar erger. Bij zo'n hoofdpijnaanval helpt echt niks, zelfs in het donker in bed liggen is dan niet te harden, als ik dan een aantal malen heb overgegeven kan ik pas slapen en als ik wakker wordt gaat het meestal wat beter.

@ Rianne,Als ik al hoofdpijn heb helpen pijstillers niet meer, hoe veel ik ook neem, het helpt echt alleen als ik er wel op tijd bij ben, en anders is het gewoon lijdzaam wachten tot het over is  ;(

Groetjes, Essie

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 22:48 uur

Hallo Essie,

Je hoofdpijnklachten kunnen inderdaad heel goed op migraine duiden. Ik heb zelf al aanvallen vanaf klein peutertje en gebruik al tientallen jaren medicatie. De standaard pijnstillers (paracetamol, saridons, ibuprofen etc.) helpen niet bij een fikse migraine aanval, omdat zij het probleem niet aanpakken: de bloedvaten weer vernauwen. Doordat de bloedvaten in het hoofd namelijk verwijden ontstaat die kenmerkende dreunende hoofdpijn. Ik gebruik zelf Imigran, maar er zijn meerdere middelen in de Triptanen-groep die goed werken....
Je zou eens met je huisarts kunnen overleggen of je deze medicijnen mag gebruiken. Let ook eens op andere dingen die jouw migraine en/of astma triggeren. Voor migraine zijn dit een paar bekende: onregelmatig leven/onvoldoende rust, stress en bepaalde voedingsmiddelen als chocolade, koffie, champignons.

Groetjes,
Syl

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 22:58 uur
Reactie op wosysaro

Hallo Essie,

Je hoofdpijnklachten kunnen inderdaad heel goed op migraine duiden. Ik heb zelf al aanvallen vanaf klein peutertje en gebruik al tientallen jaren medicatie. De standaard pijnstillers (paracetamol, saridons, ibuprofen etc.) helpen niet bij een fikse migraine aanval, omdat zij het probleem niet aanpakken: de bloedvaten weer vernauwen. Doordat de bloedvaten in het hoofd namelijk verwijden ontstaat die kenmerkende dreunende hoofdpijn. Ik gebruik zelf Imigran, maar er zijn meerdere middelen in de Triptanen-groep die goed werken....
Je zou eens met je huisarts kunnen overleggen of je deze medicijnen mag gebruiken. Let ook eens op andere dingen die jouw migraine en/of astma triggeren. Voor migraine zijn dit een paar bekende: onregelmatig leven/onvoldoende rust, stress en bepaalde voedingsmiddelen als chocolade, koffie, champignons.

Groetjes,
Syl

Laten we vooral de hormoonhuishouding niet vergeten die een behoorlijke invloed heeft op migraine -O-. Ik heb zelf Maxalt gekregen (maar het nog niet durven gebruiken :@ ), gebruik nog steeds Naproxen... Ik heb trouwens migraine met aura's, doodeng om dat voor de eerste keer mee te maken (en nog steeds geen pretje). Als mijn ogen 'gekke dingen' gaan doen is dat voor mij al een teken om snel richting medicijnkast te gaan...

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 22:55 uur

Ik weet dat stress bij mij aanleiding kan geven tot een migraine-aanval...

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 23:11 uur

Ach ja, hoe kon ik de maandelijkse ellende vergeten!! Is ook een hele grote boosdoener ja. Tijdens mijn twee zwangerschappen geen ene aanval gehad, echt helemaal te gek. Heb wel eens gekscherend gezegd dat ik maar draagmoeder ging worden   ;)

Ik heb zelf Maxalt smelt geprobeerd, maar bij mij hakte die er flink in.....voelde me zwaar moe en lusteloos en kon absoluut niet voor de kinderen zorgen of werken. Heb ik met de imigran 50 geen last van, maar ja, dan kan ik er wel donder op zeggen dat ik binnen 6 uur de volgende tablet moet nemen, als het tegenzit 2 dagen lang...zucht. Heb ook de dubbele dosis, die gebruik ik 's nachts omdat ik daar ook zo lamlendig van wordt.

Die aura's zijn inderdaad vervelend, ik zie zelf altijd lichtflitsen in m'n ooghoeken. En eigenlijk ben ik dan al te laat met de medicijnen.....beter is het al die andere voorbodes te leren herkennen, bijvoorbeeld extreem veel trek in chocolade hebben, stemmingswisselingen, veel moeten plassen, droge mond en zo zijn er nog meer. Bij ieder mens verschillend uiteraard. Mijn vader (ook migrainepatient) ziet het aan mijn ogen, úren voor de aanval zich openbaart!
Mijn beide kinderen hebben óók miraine en bij mijn dochter kan ik het inderdaad aan haar gezicht zien of het 'gewone' hoofdpijn of migraine is.....

Groeten, Syl

Login of registreer om te reageren
10-03-2006 om 23:21 uur

Mijn moeder is ook al vanaf kleins migrainepatient -O-. Ik heb het zelf pas rond mijn 20ste gekregen (thank God for small favours) en ben als de dood dat mijn kinderen het op jonge leeftijd krijgen. Als ze melden hoofdpijn te hebben bekijk ik ze met argusogen  :@.
Het nare van migraine is niet alleen de pijn, maar ook de nasleep ervan. 1 tot 2 dagen knock-out door de pijn, en daarna nog 'raar' van de medicijnen... Mijn moeder kan aan mij ook zien of ik migraine heb of heb gehad (nou ben ik na een aanval behoorlijk 'stoned', wat zich uit in niet op woorden kunnen komen en van alles uit mijn handen laten vallen, da's misschien toch makkelijk te herkennen voor iemand die dat zelf ook heeft :+ ).

Login of registreer om te reageren
11-03-2006 om 13:34 uur

Het nare is dat er voor kinderen nog geen medicijnen voor geschreven worden  :N Alleen zetpillen om het overgeven tegen te gaan...

Tja, die nasleep....als ik echt te laat ben met medicijnen doordat ik er bijv. 's nachts wakker mee wordt, dan ben ik echt wel een dag of 2 van pad ja. Heb dan ook vreselijke spierpijn van m'n tenen tot m'n kruin door het niet kunnen ontspannen van de pijn. Voorheen had ik Ergocof zetpillen, dan was ik gegarandeerd van de pijn af, maar was ik wel de hele dag zo stoned als Herman Brood ha ha ha. Liep echt te zwabberen door het huis, wist van voor niet dat ik van achter leefde, maar pijn had ik niet meer! En ohhh dat is zoveel waard. Maar ja, toen er eenmaal kinderen waren kon dit natuurlijk niet meer zo en ben ik dus overgestapt op de triptanen. Ben nog een beetje aan het zoeken naar de goede toedieningvorm en eigenlijk ziet mijn huisarts liever dat ik op betablokkers overstap (preventieve medicatie om aanvallen te voorkomen) maar daar heb ik vooralsnog gevoelsmatig 'iets' tegen....

Groetjes, Syl

Login of registreer om te reageren