Ventolin en Salbutamol

03-02-2011 om 22:12 uur

Beste lezers,

Ik zal in het kort vertellen:
Onze zoon 5,1/2 jaar heeft vanaf zijn 1e jaar medicatie. Veel afgewisseld en geprobeerd.
Nu gebruikt hij: Qvar 2xd,  Floradil 1xd, singulair 1xd + Zonodig ventolin bij inspanning.

De apotheek / dokter ass / zorgverzekeraar heeft ipv ventolin, Salbutamol voor geschreven. ong. 3 jaar geleden. Dit is onze zoon niet goed bevallen, droge mond, hoesten tot overgeven aan toe (3x daags) in overleg met longarts krijgt hij ventolin en geen salbutamol. Maar iedere keer als ik het bestel word salbutamol voorgeschreven, ik moet dan iedere keer een discussie voeren met ha-assistent om toch ventolin te krijgen (longarts heeft ha een brief gestuurd 2 half jaar geleden m.b.t. medicatie).

Wie weet precies het verschil is tussen ventolin en salbutamol:
De opbouw van beide medicatie (vanuit de fabriek) + stoffen die in beide wel / juist niet zijn verwerkt. Ik heb zelf geprobeerd t.z.t. en ik proef degelijk verschil.
Zo kan ik hopelijk de assistent uitleggen wat het verschil is....
Het is op dit moment erg vervelend dat ik voor "paal" wordt gezet bij de dokters ass. onderling.
echt heel naar!

Bedankt voor het lezen.

Mvgr. Rika

Login of registreer om te reageren
03-02-2011 om 22:19 uur

De werkzame stof in ventolin en salbutamol is hetzelfde, dat is namelijk salbutamol. De hulpstoffen die erin zitten (de stoffen die ervoor zorgen dat die salbutamol als gas of als poeder in jouw inhalator kunnen zitten) kunnen wel verschillend zijn en dat zorgt oa voor een andere smaak. Droge mond kan daar denk ik ook wel door komen. Hoesten kan ik minder snel verklaren maar zou wellicht ook kunnen. Zelf heb ik het idee dat ik beter reageer op originele ventolin dan op salbutamol maar dat verschil merk ik alleen als ik heel erg benauwd ben en is wellicht ook wel psychisch.

Login of registreer om te reageren
04-02-2011 om 17:37 uur

Zoals hierboven ook al gezegd wordt is de werkzame stof hetzelfde maar verschillen de 'hulpstoffen'.
Je kunt idd meer last van het een of ander krijgen. Ook ik heb dat, bij 'salbutamol' moet ik erg mijn best doen om het niet gelijk uit te hoesten, bij 'ventolin' heb ik dat niet. Datzelfde (die prikkel waardoor je eigenlijk bijna moet hoesten) heb ik ook bij andere pufjes. Je kunt dus, naar mijn idee/ervaring, last hebben van bepaalde hulpstoffen in medicatie. Ook medicatie die (bijna) hetzelfde lijkt te zijn.

Login of registreer om te reageren
18-02-2011 om 21:59 uur

Wij moeten die discussie ook continu voeren helaas...zoonlief reageert bij ons beduidend beter op de ventolin ondanks dat de werkzame stof hetzelfde is. Zelf heb ik het idee dat de ventolin beter verneveld in de voorzetkamer. Je ziet echt een wolk van spray. Bij de salbutamol is het minder verfijnd.
Gelukkig vergoed onze verzekeraar de ventolin zonder problemen dus krijg ik het wel mee.

Login of registreer om te reageren
03-03-2012 om 14:55 uur

Er zit wel degelijk verschil tussen de orginele Ventolin en het goedkopere Salbutamol. Salbutamol maakt gebruik van een ander soort drijfgas! dan die, die door Ventolin gebruikt wordt. Veel mensen kunnen hier niet tegen en krijgen het door deze goedkopere inhalers nog benauwder dan dat ze al waren. Vaak denken zij dan dat het aan hun zelf ligt maar komt dit gewoon doordat je niet goed reageert op de Salbutamol. Salbutamol is te herkennen aan de buitenlandse tekst op de verpakking, aan de inhalers zelf (blauw) is niets te zien. Ook de bijsluiter ziet er anders uit als die bij de orginele Ventolin. Ventolin is een Nederlands merk en is nog steeds te krijgen bij de Apotheek. Vraag er dus gewoon naar dat je de orginele Ventolin wilt hebben, je hebt daar recht op. Mochten ze bij de Apotheek toch moeilijk doen hierover neem dan contact op met je longarts en bespreek met hem het probleem. Helaas komt dit soort problemen met goekopere alternatieve medicijnen steeds vaker voor mede doordat het de Apothekers wordt verplicht door de Verzekeraars dit soort medicijnen te verkopen.

Login of registreer om te reageren
05-09-2012 om 09:10 uur

Al enkele jaren gebruik ik indien nodig Ventolin. Nadat we waren verhuisd kreeg ik van de nieuwe apotheek Salbutamol voorgeschreven. Ik wist dagenlang niet wat mij overkwam en mijn benauwdheid werd eerder erger dan beter. Ik moest 's nachts soms om de 2 uur pufjes nemen. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de oorzaak mogelijk lag bij de Salbutamol. Hoewel men bij de apotheek heel moeilijk deed, uiteindelijk toch voor elkaar gekregen dat ze Ventolin voorschreven. Na gebruik was het voor mij onmiddellijk duidelijk dat Slbutamol mijn benauwdheid had verslechterd. Na enkele keren Ventolin gebruik was mijn benauwdheid geheel verdwenen. Salbutamol veroorzaakte kennelijk een alergische reactie.

Login of registreer om te reageren
03-05-2017 om 06:07 uur

Hallo ik heb toen ik pas last kreeg van mijn astma voor 1 keer ventolin gekregen van een vriend (weet dat het eigenlijk niet mag). heb van de huisarts nu sabutamol gekregen en merk duidelijk verschil atans bij de ventolin merkte ik meteen werking en bij sabutamol merk ik dat ik er wel wat van werk maar moet gewoon minimaal 2 keer of meer pakken (dat heeft mijn huisarts ook gezegt dat ik ze 2 keer achter elkaar moest pakken) maar zou dat ook hier mee te maken kunnen hebben of ligt het ergens anders aan?

Login of registreer om te reageren
03-05-2017 om 09:29 uur

Beste Noah98, het kan zijn dat de salbutamol bij jou ook gewoon niet of minder werkt. Je kunt aan je arts een recept op medische indicatie vragen voor de echte ventolin, dan moet de apotheek je die geven. Bij mij werkt de salbutamol ook niet, ik krijg er zelfs een soort ademnood van, met de ventolin geen last van, daar krijg ik de extra ruimte van die ik hoor te krijgen...

Login of registreer om te reageren
30-03-2024 om 10:02 uur

Hallo. Ik ben 57 jaar en reageer dus beter op salbutamol😬?? Zijn er gebruikers die dat ook merken? Ik kreeg na 16 jaar salbutamol opeens ventolin uitgereikt vd apotheker. Sindsdien voel ik af en toe de benauwdheid 'hangen' in het keelgebied, iets wat ik al jaren niet meer heb gehad.

nb Ik reageer ook beter op mijn andere puffer seretide dan op de 'gezondere' vervangers die ik wel eens heb geprobeerd. Met name bij bergjes opfietsen en bij flinke tegenwind merk ik dat verschil. Ik moet soms ook seretide 'eisen' in de apotheek. Dat vind ik geen probleem, zolang ik het maar krijg.

Login of registreer om te reageren
30-03-2024 om 13:02 uur

Nu via de media de zorg over het huidige gebrek aan medicatie, zoals Ventolin wordt gedeeld, plaats ik mijn persoonlijke ervaring. Want misschien kan iemand er zijn/haar voordeel mee behalen!?

Jarenlang gebruikte ik o.a. Ventolin in verband met benauwdheidsklachten, Astma.

Bijzonder: door het MINDEREN van gebruik van KOEMELK/ZUIVELPRODUCTEN, deze uiteindelijk zelfs geheel af te bouwen, verdwenen ook alle benauwdheidsklachten!

(Dus: geen melk, boter, slagroom, toetjes, gebak, koekjes meer...)

Er zijn inmiddels voldoende geschikte zuivelvervangers op de markt verkrijgbaar 👍🏻Zuivelvrije recepten vind ik - in ruime mate - via internet.

Daarbij: kaarsen in huis zijn vervangen door een aardige versie met ledlampjes, dus: geen rook meer in huis.

Alweer jaren kan ik nu geheel zonder (!) longmedicatie en voel me fitter dan ooit!

(Uitzondering: benauwdheid tijdens Corona, longmedicatie hielp me door enkele moeilijke weken heen)

Sterkte en vooral beterschap voor allen die hun longmedicatie nu missen!

Met vriendelijke groet, Colette 🍀

 

Login of registreer om te reageren
Moderator
01-04-2024 om 10:17 uur
Reactie op N.C.M. Jacobs

Nu via de media de zorg over het huidige gebrek aan medicatie, zoals Ventolin wordt gedeeld, plaats ik mijn persoonlijke ervaring. Want misschien kan iemand er zijn/haar voordeel mee behalen!?

Jarenlang gebruikte ik o.a. Ventolin in verband met benauwdheidsklachten, Astma.

Bijzonder: door het MINDEREN van gebruik van KOEMELK/ZUIVELPRODUCTEN, deze uiteindelijk zelfs geheel af te bouwen, verdwenen ook alle benauwdheidsklachten!

(Dus: geen melk, boter, slagroom, toetjes, gebak, koekjes meer...)

Er zijn inmiddels voldoende geschikte zuivelvervangers op de markt verkrijgbaar 👍🏻Zuivelvrije recepten vind ik - in ruime mate - via internet.

Daarbij: kaarsen in huis zijn vervangen door een aardige versie met ledlampjes, dus: geen rook meer in huis.

Alweer jaren kan ik nu geheel zonder (!) longmedicatie en voel me fitter dan ooit!

(Uitzondering: benauwdheid tijdens Corona, longmedicatie hielp me door enkele moeilijke weken heen)

Sterkte en vooral beterschap voor allen die hun longmedicatie nu missen!

Met vriendelijke groet, Colette 🍀

 

Dag Colette, dank voor je persoonlijke ervaring. Vanuit het Longfonds raden we echter wel aan om altijd de adviezen van de arts te volgen of afwijkingen daarvan in overleg met de arts te doen. 

Login of registreer om te reageren