Veel last van het vuurwerk

06-01-2014 om 23:54 uur

Hallo iedereen,

Ik weet sinds een tijdje dat ik allergische astma heb.
Langzaam probeer ik de stukjes bij elkaar te zoeken. Ik heb me hier al een tijdje terug aangemeld maar vond het eng om een berichtje te plaatsen. Dit is mijn eerste bericht hier. Ik hoop hier steun te vinden en meer te weten te komen over astma(ik zal me later nog voorstellen in het voorsteltopic)

Met oud en nieuw ben ik buiten geweest. Eerst overdag om boodschappen te doen en ik merkte wel dat ik iets meer last had dan normaal. Ook de dagen ervoor moest ik meer medicatie innemen dan normaal. Ik heb er verder niet bij stil gestaan dat dit specifiek van het vuurwerk kwam.

Rond half 12 in de avond ben ik naar buiten gegaan om vanaf een hoge plek van het vuurwerk te genieten(net iets buiten de stad utrecht). Het regende en de lucht was aanmerkelijk beter dan eerder op de dag. Ook kwam de wind uit het buiten gebied. Ik merkte dat ik echt minder last had. Het vuurwerk was overigens erg mooi maar er waren een stel vandalen die op een plek vuurwerk gingen afsteken waar dit niet mocht(tegen een gebouw aan). De walm van het vuurwerk kwam snel mijn kant op. Ik had dit totaal niet verwacht en opeens stond ik in de vuurwerk lucht waar mijn astma erg op reageerde. Ik ben toen zo snel als dit ging weg gegaan naar huis.

Ik voelde me heel erg benauwd en ook toen ik in betere lucht kwam werd dit niet beter. Slecht geslapen en de volgende dag was ik ook erg benauwd. Van de trap oplopen moest ik al uitpuffen. Gelukkig had ik vrijdag een afspraak met de longarts. Ik hoefde gelukkig niet aan de prednison en mijn longen klonken goed. Alleen kan ik volgens de longsarts nog 1 á 2 weken last houden van dit benauwde gevoel door het vuurwerk en ben ik ongeveer voor diezelfde tijd 25% van mijn longcapaciteit kwijt. Ook ben ik erg moe.

Ik ben het hele weekend thuis gebleven en vandaag niet naar school geweest. Ik probeer zo rustig mogelijk aan te doen. Morgen ga ik toch langzaam proberen om naar mijn stage te gaan. Gezien ik denk dat het ook niet goed is om alleen maar stil te zitten.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die hier last van hebben of hier ooit last van hebben gehad? En als er iemand tips heeft dan ben ik je zeer dankbaar:).

Groetjes Amaranthus

Login of registreer om te reageren
07-01-2014 om 09:21 uur
Reactie op Amaranthus

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die hier last van hebben of hier ooit last van hebben gehad? En als er iemand tips heeft dan ben ik je zeer dankbaar:).

Groetjes Amaranthus

Hoi amaranthus
bijna alle longpatienten hebben last van het vuurwerk. Je bent echt niet de enige.
ik zelf kom met oud en nieuw echt niet buiten, heb alle ramen en ventilatie roosters stevig dicht.
Sommige mensen verhogen ook deze periode medicatie.

sterkte!

Login of registreer om te reageren
07-01-2014 om 19:43 uur

Jeej dat is fijn om te horen :). Ik ken in mijn omgeving eigenlijk niemand met astma dus ik ben heel blij met dit forum. Ik zie nu ook meer topics over vuurwerk, die ga ik rustig eens doorlezen. En volgend jaar met oud en nieuw blijf ik mooi binnen.

Login of registreer om te reageren
03-01-2020 om 19:39 uur

Dag mede longlotgenoten,
Dit topic is van 5 jaar terug maar nog erg actueel. Dus plaats mijn berichtje toch maar hier en maak geen nieuw topic. Wil gewoon even delen dat ik gigantisch baal van dat vuurwerk en de terugslag die dit geeft. Ik was eindelijk een tijdje stabiel met 3x2 foster per dag. Voor mij was dit mijn eerste oud en nieuw na de diagnose allergisch astma en het valt me zwaar. Dus ventolin flink omhoog en maar weer heel rustig an... Maar het helpt me ook te lezen dat klachten bij anderen ook lang aanhouden; gedeelde smart halve smart.

Anti-vuurwerk geluid is sterker dan ooit schijnt dus laten we hard lobbyen hiervoor. Ik teken beide petities die nu online staan.

Voor iedereen die nu ook benauwd op de bank zit, veel sterkte!!!

Groetjes

Login of registreer om te reageren