Mijn lichaam kan geen koorts maken?

16-03-2014 om 20:11 uur

Misschien niet direct een vraag voor een longarts maar er wel enigszins aan gerelateerd denk ik. Als ik ziek ben (luchtweginfectie), heb ik vaak wel een warm/koud gevoel maar ik heb nog nooit koorts gemeten bij mezelf. Als ik mijn moeder vraag hoe het vroeger was toen ik klein was, had ik ook nooit koorts. Mijn broertje en ik konden samen ziek zijn en hij 39 graden koorts hebben en ik juist ondertemperatuur (35 graden oid). Mijn normale lichaamstemperatuur is doorgaans vrij laag (onder de 37 graden) en met 37,5 voel ik me ook echt niet lekker. Ik weet dit van mezelf en zeg het ook vaak wel tegen artsen die mijn temp opnemen maar toch is het veraderlijk. Ik vraag me vooral af hoe dit kan? Ik ben redelijk medisch geschoold maar kan hier geen verklaring voor vinden zelf. Aan de ene kant is het misschien fijn omdat je van koorts je niet beter gaat voelen maar daardoor ruimt je lichaam wel sneller de infectie op en ook is het soms best lastig want ik kan dus ook een longontsteking of bronchitis hebben (of een ander soort onsteking) zonder koorts en sommige artsen zijn daar niet op bedacht.

Bedankt voor uw antwoord,

Groetjes, Dana

Login of registreer om te reageren
16-03-2014 om 20:23 uur

ik heb ook nooit koorts
uitzondering was toen mijn knie/been 4x zo dik was als normaal door een bacterie, toen had ik iets koorts

Login of registreer om te reageren
16-03-2014 om 21:44 uur

ik heb zelf ook een lage lichaamstemperatuur ook meestal onder de 37,0 en als ik 37,5 heb voel ik me al niet lekker.
dus ik ben ook wel benieuwd

Login of registreer om te reageren
16-03-2014 om 22:05 uur

Ook hier 1 die benieuwd naar het antwoord is. Ook dit lichaam kent geen koorts. Ik heb als klein kind zijnde 1 dag een temp boven de 38 gehad,  en was ook behoorlijk ziek. Daarna nooit meer.  Mijn normale temperatuur is begin 36.
Inmiddels zeg ik het ook tegen de arts dat dit lichaam geen koorts kent,  waarop ik schaapachtig wordt aangekeken.

Login of registreer om te reageren
16-03-2014 om 23:56 uur

Goh, eindelijk andere mensen die ook geen koorts hebben, net als ik. Daardoor ben ik bijna dood geweest, had een zware streptokokken infectie had al bloedvergiftiging, doodziek, maar geen koorts. Ze zagen dat ik ziek was, (borstontsteking) maar wilde me met een ab naar huis sturen. Mijn man heeft toen geëist dat een doktor kwam kijken, die bekeek de borst en heeft deZe behandeld. Ze zei dat als ik naar huis was gegaan, ik waarschijnlijk de volgende dag dood was geweest.vanaf die tijd meld ik altijd dat ik geen koorts krijg, maar wel ziek ben. Het staat in mijn dossier dus ze kunnen het opzoeken.

Login of registreer om te reageren
17-03-2014 om 08:44 uur

Ik heb ook nooit meer koorts, een hele lichte, nauwelijks waarneembare verhoging wel. Je loopt tegen een muur van onbegrip, sommige artsen hebben er nog nooit van gehoord.
Bij mij is dat sinds een jaar of 7 het geval, daarvoor kreeg ik wel koorts.

Login of registreer om te reageren
17-03-2014 om 09:31 uur

Ook voor mij komt dit bekent voor. Dacht zelf dat ik me misschien vlug ziek voel of zo. Als kind had ik toch wel vaak koorts, maar de laatste jaren niet. Volwassenen hebben ook niet zo vaak koorts al een kind, daar stak ik het op.
Ook vorig jaar bij die streptokokken infectie in mn hand, waar ik echt heel ziek van was, had ik maar net begin 38C. Als de artsen je verkeerd inschatten, kunnen er nare dingen gebeuren! En moet zeggen dat ik zelf dacht dat ik er nog wel op tijd bij was, want ik keek naar patiënten die ik zelf had verzorgt met dat ziektebeeld en die hadden boven de 40C koorts!!
Ben dan ook wel benieuwd naar antwoord.

Login of registreer om te reageren
17-03-2014 om 10:23 uur

Herkenbaar en heel vervelend. Mijn zoon heeft altijd al een lage basistemp gehad, rond de 36 of lager.  Dus 37.8 is dan al koorts! In het verleden werden ernstige longklachten dus niet serieus genomen door een arts van de weekenddienst. Nu is hoogte van koorts niet altijd DE graadmeter, je kunt kortdurende hoge koorts hebben, maar langdurige middelmatige verhoging is meer een alarmsignaal, in zijn algemeenheid. Dus de duur van de koorts schijnt belangrijker te zijn. Maar 40.3 is natuurlijk absoluut niet fijn!
Natuurartsen vinden de werking van koorts juist erg belangrijk voor het goed herstellen van een infectieziekte. Je zou dus denken dat er dan iets mis is met je afweersysteem, als je geen koorts hebt?
In het algemeen is het goed om je temp te meten als je niet ziek bent. En dan smorgens, smiddags en savonds,  zodat je weet wat jouw persoonlijke "score" is.

Login of registreer om te reageren
18-03-2014 om 06:05 uur

Ik heb eigenlijk ook nooit koorts, normaal 35-35,5 en heb heel lang gedacht dat thermometers kapot waren, maar als ik ze dan onder de hete kraan hield dan steeg de temp wel. Ik heb ook Ehlers Danlos waarbij er iets ontbreekt aan je bindweefsel/collageen en men vermoedt dat je dan veel warmte 'verliest' via de losmazige huid. Het is wel lastig idd omdat er altijd gevraagd wordt 'Heb je koorts?' Ook op de SEH wordt je temp altijd gemeten en die is dan 37 bijvoorbeeld en dat is dus bij mij een soort van koorts.

Login of registreer om te reageren
18-03-2014 om 15:15 uur

Ik heb als kind wel vaak koorts gehad, maar als volwassene eigenlijk nooit meer (op 1x na toen ik buikgriep had). Erg ziek zijn en nooit meer als verhoging hebben.

Dus ben ook benieuwd. Domme vragen zijn er niet, maar deze is wel heel slim.. ;) :Y

Login of registreer om te reageren
18-03-2014 om 15:54 uur

Overigens kan ik me niet herinneren dat ik ooit verhoging bij mezelf heb gemeten maar misschien had ik dat vroeger als kind wel. Ik had trouwens niet verwacht dat zoveel mensen dit zouden herkennen.

Login of registreer om te reageren